direct naar inhoud van 5.2 Nieuwe ontwikkelingen
Plan: Neherkade
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0243FNeherkade-50VA

5.2 Nieuwe ontwikkelingen

uitgangspunten

In het bestemmingsplan wordt geanticipeerd op de toekomstige inrichting van de weg zoals deze in het "Voorlopig Ontwerp aanpassing Neherkade, juli 2011" is beschreven.

Het belangrijkste uitgangspunt voor de Neherkade is een goede doorstroming van het autoverkeer op de Neherkade (Centrumring). Uit de verkeersprognose op basis van het Verkeer- en Vervoersmodel Haaglanden is gebleken dat de intensiteit van het verkeer op de Neherkade in de toekomst zal groeien. De aanpassing van de Neherkade leidt niet tot een sterke extra groei van het verkeer. Per etmaal (weekdaggemiddelde) rijden in de plansituatie circa 33.500 auto's op de Neherkade tussen de de kruising met de Rijswijkseweg en het Leeghwaterplein rijden. Op de Neherkade groeit de hoeveelheid verkeer als gevolg van de aanpassingen met 4-6% ten opzichte van de referentiesituatie.

Er is ook een doorkijk gemaakt naar de verkeerssituatie inclusief de effecten van de aanleg van de Rotterdamsebaan. De aanleg hiervan leidt tot een extra groei van de hoeveelheid autoverkeer op de Neherkade. Op het drukste punt (tussen de Trekvlietbrug en de kruising met de Rijswijkseweg rijden in de situatie met de Rotterdamsebaan circa 42.750 motorvoertuigen per etmaal (weekdaggemiddelde).

Bepalend voor de doorstroming is de capaciteit van de kruisingen. In het ontwerp is er voor gekozen om de kruising met de Rijswijkseweg gelijkvloers her in te richten en het doorgaande verkeer op de Neherkade de hoogste prioriteit te geven. Ter hoogte van het Leeghwaterplein is gekozen voor het ontvlechten van het doorgaande autoverkeer en het tramverkeer via een ongelijkvloerse kruising. Het doorgaande autoverkeer op de Neherkade kruist onderdoor en op maaiveldniveau krijgen de trams prioriteit. Voor de kruising met het Calandplein worden de opstelvakken op de Neherkade heringericht.

De parallelwegen met de parkeerplaatsen blijven gehandhaafd voor de bereikbaarheid van de bedrijfs- en woonbebouwing.

Naast het vergroten van de doorstroming is de aanwezigheid van groen in het gebied belangrijk om tegenwicht te bieden aan de zware verkeersfunctie van de Neherkade.
Door de betere doorstroming van het autoverkeer – minder optrekken na rood licht – ontstaat er ook minder luchtverontreiniging.
In de huidige situatie is het erg verkeersonveilig om langs de Neherkade te fietsen, in de nieuwe situatie is het helemaal niet meer toegestaan om te fietsen langs de Neherkade. Ter vervanging hiervan wordt de fietsroute via de Laakweg fors verbeterd.

Voorlopig Ontwerp

  • kruising Rijswijkseweg

De doorgaande hoofdrichting van de Neherkade krijgt in het plan 3 opstel- en afrijdstroken om de benodigde capaciteit te realiseren. De ruimte hiervoor kan -aan de zijde van de Trekvlietbrug- binnen het huidige profiel van de Neherkade tussen het water en de bebouwing worden gevonden. Aan de andere zijde van de kruising wordt het profiel verbreed door de kademuur op te schuiven. In verband met de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid worden de in- en uitrit van het parkeerdek en een groot deel van het laden en lossen verplaatst van de Neherkade naar de Laakweg. Het profiel van de Rijswijkseweg valt buiten het plangebied.
(NB. In het kader van de verbetering van de doorstroming en geschikt maken voor breed materieel van tramlijn 15 wordt op dit moment onderzocht of het profiel op de Rijswijkseweg moet worden aangepast).

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0243FNeherkade-50VA_0019.jpg"

  • Kruising Leeghwaterplein

Ter hoogte van het Leeghwaterplein is voor een ongelijkvloerse kruising gekozen met op het maaiveld een rotonde. De tram rijdt rechtdoor door de rotonde. Het autoverkeer op de rotonde wordt op het moment dat een tram passeert tegenhouden met een tweelichtsregeling, zodat de tram geen hinder zal ondervinden van het overige verkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0243FNeherkade-50VA_0020.jpg"

De Neherkade vormt met het water van de aangrenzende Laakhaven een belangrijke lange lijn door de stad. Voor de verbreding van het wegprofiel en de te maken onderdoorgang ter hoogte van het Leeghwaterplein / Slachthuisstraat is gestreefd naar continuïteit en een zo gestrekt mogelijk lengteprofiel. In de onderdoorgang is om die reden hetzelfde dwarsprofiel doorgezet.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0243FNeherkade-50VA_0021.jpg"

impressie onderdoorgang Leeghwaterplein / Slachthuisstraat

Het nieuwe profiel wordt begeleid door bomenrijen. Voor de verbreding zal de kademuur ca 7 meter worden verplaatst.

  • Kruising Calandplein

De kruising met het Calandplein is in 2009 aangepast op grotere verkeersstromen. In het Voorlopig Ontwerp Neherkade wordt bij de kruising alléén de Neherkade aangepast. Het opstelvak voor het verkeer naar het Calandplein wordt verlengd. De uitvoegstrook richting Calandplein en de invoegstrook vanaf de rotonde op het Leeghwaterplein zijn aan elkaar geknoopt vanwege de verkeersveiligheid -minder weefbewegingen- en de continuïteit van het profiel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0243FNeherkade-50VA_0022.jpg"

  • Parkeren Neherkade

Parkeerplaatsen langs de hoofdrijbaan van de Neherkade zijn vanwege de doorstroming en verkeersveiligheid niet gewenst. De huidige parkeerplaatsen aan de hoofdrijbaan worden daarom opgeheven of verplaatst.

In het gebied tussen het Leeghwaterplein en de Calandstraat zullen de 7 parkeerplaatsen aan de waterzijde verdwijnen. Langs de ventweg zijn in de huidige situatie 90 betaalde parkeerplaatsen. Volgens het nieuwe ontwerp worden op dit deel van de ventweg 85 parkeerplaatsen gerealiseerd. De behoefte is op dit deel van de Neherkade bepaald op 60 parkeerplaatsen en er is dus sprake van een overschot van 25 plaatsen.

Bovendien zijn er in de bebouwing langs dit deel van de Neherkade (De Lamel) parkeergarages aanwezig die nu zeer matig gebruikt worden. In deze garages zouden in totaal nog circa 175 pp beschikbaar zijn die Staedion bereid is te verhuren.

In het gebied tussen het Leeghwaterplein en Rijswijkseweg zijn nu 73 parkeerplaatsen aanwezig langs de hoofdrijbaan. Deze worden opgeheven. Langs de ventweg liggen 81 in erfpacht uitgegeven parkeerplaatsen en 4 openbare parkeerplaatsen. Deze blijven gehandhaafd. De totale parkeerbehoefte over dit deel van de Neherkade tussen Calandplein en Leeghwaterplein is berekend op 95 plaatsen. Er is in de nieuwe situatie dus een tekort van circa 10 plaatsen op dit deel welke wordt gecompenseerd door het overschot tussen Leeghwaterplein en Calandplein.

In het gebied tussen Trekvlietbrug en Rijswijkseweg is geen behoefte aan parkeren op de openbare weg aan de Neherkade. De vraag wordt opgevangen door het aanbod op het parkeerdek van het winkelcentrum Laakweg 126, het zogenaamde 'Konmargebouw', en op eigen terrein.