direct naar inhoud van 4.10 Gebiedsgericht Milieubeleid
Plan: Scheveningen Badplaats
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0240DSchevBadpl-50VA

4.10 Gebiedsgericht Milieubeleid

Tien voor milieu

De nota Tien voor milieu (2006) is het richtinggevend document voor de hoofdlijnen van milieubeleid van de gemeente Den Haag in de periode 2006-2010. In deze contourennota zijn ambities vastgesteld voor de speerpunten lucht, klimaat, water en geluid en voor de aandachtspunten vergunningverlening en handhaving, externe veiligheid, afval, binnenmilieu, bodem en sturing.

Handleiding Gebiedsgericht Milieubeleid

Een belangrijk instrument bij samenwerking tussen ruimtelijke ordening en milieu is het Gebiedsgericht Milieubeleid (2005). Er is een indeling van Den Haag gemaakt met gebieden van eenzelfde functie. Gebieden met eenzelfde functie behoren tot hetzelfde gebiedstype. Per gebiedstype is de gewenste milieukwaliteit vastgesteld. De gebiedsspecifieke kenmerken en de mogelijkheden bepalen de toekenning van de ambitie per milieudoel: geluid, lucht, bodem, afval, water, ecologie en groen, energie, mobiliteit, externe veiligheid en binnenmilieu. Met het vaststellen van milieuambities per gebiedstype wordt richting gegeven aan de kwaliteit die de verschillende onderdelen van het milieu op een bepaald tijdstip dienen te hebben. Er is een zestal gebiedstypen gedefinieerd. Het plangebied behoort tot het gebiedstype wonen.

Het gebiedsgericht milieubeleid maakt onderscheid tussen 3 verschillende ambitieniveaus:

  • Milieu Basis: ambities die aansluiten bij de bestaande wet- en regelgeving en het bestaande gemeentelijk beleid.
  • Milieu Extra: ambities die een stuk verder gaan dan het wettelijke minimum.
  • Milieu Maximaal: de maximaal haalbare ambitie voor een thema.

De volgende ambities zijn voor het gebiedstype wonen van belang. Bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied zijn de bovengenoemde milieuambities richtinggevend.

Thema   Ambitie Gebiedstype wonen.  
Bodem   Extra:
Twee gevallen van ernstige bodemverontreiniging zijn reeds gesaneerd. In geval van nieuwbouw of herinrichting zal, voor zover nog niet gedaan, bodemonderzoek moeten plaatsvinden.  
Externe veiligheid   Maximaal:
In Scheveningen Badplaats is geen sprake van gevaarlijke inrichtingen of transport van gevaarlijke stoffen.
Voor de vestiging van nieuwe bedrijven wordt uitgegaan van bedrijven die zich voegen in een gemengd stedelijk gebied.  
Geluid   Maximaal:
Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk binnen het plangebied.  
Lucht   Maximaal:
De ontwikkelingen die het bestemmingsplan mogelijk maakt, dragen niet in betekenende mate bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit.  
Mobiliteit   Extra:
Autoverkeer: Zowel in het Masterplan Scheveningen-kust als in de Haagse Nota Mobiliteit wordt ingezet op het verbeteren van de doorstroming van het autoverkeer in Scheveningen Bad. Hiertoe wordt voorgesteld om langs de belangrijke parkeervoorzieningen een verkeerscircuit in te stellen. Dit verkeerscircuit moet voorkomen dat het verkeer op drukke dagen vast komt te staan. Om dit verkeerscircuit mogelijk te maken, moeten verschillende verkeersmaatregelen worden uitgevoerd op de kruisingen Zwolsestraat-Gevers Deynootweg, Gevers Deynootweg-Kurhausweg, Kurhausweg-Harstenhoekweg en Harstenhoekweg-Zwolsestraat. Het bestemmingsplan staat deze ontwikkelingen niet in de weg.
Fietsverkeer: er wordt ingezet op het opwaarderen van de fietsroute langs de Nieuwe Parklaan tot een sterroute. Dit houdt in dat langs de Nieuwe Parklaan aan de zijde van de Badhuisweg een tweerichtingen fietspad wordt aangelegd dat bij de Kurhausweg aansluit op de bestaande fietspadenstructuur van Scheveningen Bad.
Er wordt een noord-zuid fietsroute gemaakt van Meijendel naar Kijkduin. Deze route loopt van Oostduinen/Meijendel via het Zwarte Pad door Bad, langs de vernieuwde Boulevard, over de havenmond naar de Westduinen. Zo is onder andere bij de herinrichting van de boulevard terdege met deze groep verkeersdeelnemers rekening gehouden. Er is een tweerichtingen fietspad aangelegd en de wandelpromenade is aanzienlijk breder geworden.  
Schoon   Extra:
Door bij de inrichting van de openbare ruimte rekening te houden met concentratie van mensen op de boulevard en op de pleinen kan goed ingespeeld worden op het schoonhouden van het gebied. In de Kadernota Openbare Ruimte (2004) zijn richtinggevende kwaliteitsniveaus voor de kwaliteit en onderhoud van de openbare ruimte gegeven: Residentiekwaliteit geldt voor de inrichting en onderhoud van de openbare ruimte van alle woon- en werkgebieden, Hofstadkwaliteit voor de inrichting en onderhoud van de openbare ruimte in de meest intensief gebruikte en drukst bezochte delen van de stad, en maatwerk voor gebieden met een bijzondere inrichting. Op basis hiervan heeft het gemeentebestuur bepaald dat de Binnenstad en Scheveningen-boulevard worden schoongemaakt en schoongehouden op Hofstadkwaliteit en de overige delen van de stad op Residentiekwaliteit.
Per stadsdeel worden twee hotspots aangewezen. Bij de hotspots gaat het om locaties die door het intensieve gebruik extreem worden vervuild en die met de huidige inzet niet continu op het afgesproken kwaliteitsniveau kunnen worden gehouden. De inzet in 2012 is erop gericht dat in die gebieden behoudens incidenten, geen extreme vervuiling meer mag voorkomen.  
Water   Ambities per poldereenheid: water dat behaagt: Binnen het plangebied is geen oppervlaktewater aanwezig.
Ter plaatse van de gebiedsaanduiding 'Milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied' is het bouwen slechts toegestaan als dit in overeenstemming is met de belangen van het grondwaterbeschermingsgebied.  
Natuur   Extra:
De binnen het plangebied gelegen duingebieden/Natura 2000-gebieden hebben de bestemming Natuur gekregen.  
Klimaat   Maximaal:
De rijksoverheid en de bouwpartijen in Nederland hebben afgesproken uiterlijk in 2020 alle nieuwbouw CO2-neutraal te bouwen, met een tussenstap van 50% CO2-reductie in 2015.