direct naar inhoud van 5.2 Nieuwe ontwikkelingen
Plan: Scheveningen Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0186DSchevenDrp-50VA

5.2 Nieuwe ontwikkelingen

5.2.1 Vijf lagen

Zoals in hoofdstuk 3 is aangegeven volgt uit de structuurvisie dat bij herstructurering langs doorgaande wegen en groen wordt uitgegaan van vijf bouwlagen. In Scheveningen Dorp gaat het voor wat betreft de doorgaande wegen om de Scheveningseweg, Prins Willemstraat en –plein, de Jurriaan Kokstraat, de Badhuiskade tussen de J. Kokstraat en de Gevers Deynootweg en de Duinstraat tussen de Scheveningseweg en de Westduinweg.

Hoewel voor wat betreft de Duinstraat en de Prins Willemstraat incidenteel in deze straten reeds bebouwing van vijf lagen aanwezig is is er sprake van straatwanden met een aantal waardevolle cultuurhistorische elementen. Het gaat hierbij om een aantal fraaie ensembles, die de entree tot het historische centrum markeren. Om de huidige waarde van het stadsgezicht te handhaven wordt afgezien van het verder ophogen tot vijf lagen. Alleen ter plaatse van het voormalige postkantoor is voorzien in hogere bebouwing.

De Jurriaan Kokstraat is het beginpunt van een lange lijn en heeft een relatief smal profiel, reden waarom verhoging tot vijf lagen stedenbouwkundig kritisch bezien moet worden. De architect Berlage heeft de straat indertijd zorgvuldig ontworpen met accenten bij de kruising met de Keizerstraat en bij aansluitingen van zijstraten. Als hier vijf bouwlagen toe worden gestaan zal de bezonning ten opzichte van omliggende bebouwing veranderen. De mate van verandering is onderzocht middels een bezonningsonderzoek. Hieruit blijkt dat vooral verhoging van de bebouwing langs de Jurriaan Kokstraat veel effect heeft op de achtergelegen (woon)bebouwing. Dit effect wordt nog versterkt door de noord-zuid orientatie van de Jurriaan Kokstraat. Aan beide zijden treedt onacceptabele schaduwwerking op. Om hieraan tegemoet te komen zou op meerdere locaties aan de Jurriaan Kokstraat geen vijf maar vier en in enkele gevallen zelfs drie lagen mogelijk zijn. Het huidige samenhangende beeld wordt hierdoor ernstig verstoord. De straat zou een rommelige aanblik gaan krijgen waardoor afbreuk wordt gedaan aan het beschermd stadsgezicht ter plaatse. Dit is ongewenst. Daarom wordt afgezien van het ophogen van deze straat naar vijf lagen.

5.2.2 Dakopbouwen

Het gemeentelijk beleid is erop gericht dat bewoners zoveel mogelijk hun wooncarrière in hun eigen wijk kunnen maken. Het vergroten van de woning is daarin een belangrijk instrument, reden waarom het bestemmingsplan voor zoveel mogelijk woningen in deze bouwmogelijkheid voorziet.

Uitgangspunt is dat dakopbouwen in de hele stad zijn toegestaan, tenzij het uit stedenbouwkundig en/of cultuurhistorisch oogpunt niet verantwoord is. Voor dit plangebied is een afweging gemaakt waar dakopbouwen wel en niet mogelijk worden gemaakt. Dit kader biedt zowel voor potentiële aanvragers als voor omwonenden duidelijkheid waarom er wel of geen dakopbouw wordt toegestaan. De cultuurhistorische verantwoording komt met name tot uiting in de hieronder beschreven ensemblewaarde. Bij deze stedenbouwkundige en cultuurhistorische verantwoording spelen de volgende aspecten een rol:

  • Straatprofielen: het betreffende straatprofiel moet voldoende ruim bemeten zijn om dakopbouwen aan één of twee kanten toe te voegen. Hierbij speelt enerzijds de lichtinval en de bezonning van de gevels een rol, maar ook de verhoudingen tussen straatbreedte en hoogte van de omliggende bebouwing.
  • Binnenterreinen: het betreffende binnenterrein moet voldoende maat hebben om ophoging van de aanliggende bebouwing mogelijk te maken. Hierbij spelen met name lichtinval en de mate van bezonning van de gevels een rol.
  • Hoogte stedelijke omgeving: (1) hoe hoog zijn de omliggende panden? Hoe verhoudt zich het toevoegen van een dakopbouw tot het omliggend stedelijk gebied? De behoefte aan dakopbouwen speelt met name bij twee of drie bouwlagen in de bestaande situatie.
  • Dakvormen: dakopbouwen liggen het meest voor de hand bij platte daken en zeer flauw hellende daken (vlieringen; geen stahoogte). Ook bij schuine daken worden dakopbouwen echter niet uitgesloten.
  • Ensemblewaarde: hier wordt met name gekeken naar de stedenbouwkundige samenhang en het cultuurhistorisch belang van het betreffende gebied. In straten met een sterke eenheid en hoogwaardige architectuur zal een dakopbouw niet altijd mogelijk zijn. Waar van toepassing vormen de waarden zoals die zijn vastgelegd in het aanwijzingsbesluit tot beschermd stadsgezicht een centrale rol (redengevende omschrijving).
  • Architectuur: de architectuur van het pand kan van invloed zijn op de positionering van de dakopbouw op het dakvlak. Zo kan de specifieke architectuur aanleiding geven om te verlangen dat de dakopbouw wordt opgemetseld op de bestaande voorgevel. Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij dakopbouwen in de Bloemenbuurt. Op die manier kan het aspect 'architectuur' onderdeel worden van de stedenbouwkundige verantwoording.

In de stedenbouwkundige verantwoording wordt geen onderscheid gemaakt tussen woningen in particulier eigendom of corporatiebezit.

Het gaat in Scheveningen Dorp in eerste instantie om woningen in twee en drie lagen met platte daken. Op grond van stedenbouwkundige en cultuurhistorische analyse van de wijk vallen een aantal potentiële woningen af. Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk woningen met platte daken of met één dakschild de mogelijkheid krijgen tot uitbreiden.
De mogelijkheid van dakopbouwen wordt zo maximaal mogelijk ingezet in de woongebieden tussen de Keizerstraat en het tracé van lijn 11 en tussen de Keizerstraat en de Jurriaan Kokstraat. Hoewel dit gebieden zijn met soms smalle straatprofielen is de stedenbouwkundige structuur voldoende flexibel om incidentele verhogingen van gebouwen door dakopbouwen in zich op te nemen.

Uitzonderingen vormen de lange lijnen en alsmede de begrenzing van het deel van de wijk langs de Duinstraat-Jacob Pronkstraat. Deze begrenzing vormt nu een stedenbouwkundig sterk ensemble van drie hoog met plat dak. Dakopbouwen zijn hier ongewenst en daarom niet in het bestemmingsplan opgenomen. Een deel van deze wand telt nu twee lagen. Daar wordt een derde laag mogelijk gemaakt.

Sommige twee- of drielaagse woningen met platte daken bevinden zich in een cultuurhistorisch waardevolle straat, zoals de Keizerstraat of de woningen langs de Zeilstraat of de Ankerstraat. In deze straten doen dakopbouwen in die mate afbreuk aan het cultuurhistorisch belangrijke ensemble, dat daar wordt afgezien van het toestaan van dakopbouwen.

Voor de woningen waar na bovenstaande stedenbouwkundige en cultuurhistorische afweging een dakopbouw mogelijk is, is bij het totstandkomen van dit bestemmingsplan een bezonningsonderzoek uitgevoerd. In een aantal gevallen betekent dit, dat er vanwege de schaduwwerking van de dakopbouw niet het volledige dakvlak bebouwd mag worden. Dit is op de plankaart van dit bestemmingsplan aangegeven middels bouwaanduidingen.

De vorm van de functieaanduidingen is zoveel mogelijk afgestemd op de optimalisatie van het bezonningsonderzoek. Hierdoor resulteert soms een bijzondere vormgeving die aansluit bij de grote ruimtelijke diversiteit van de bebouwing van Scheveningen Dorp. Bewoners kunnen zo een zo groot mogelijke dakopbouw realiseren. Welke vorm uiteindelijk wordt gekozen is afhankelijk van de wensen van de initiatiefnemer en de beoordeling van de welstandscommissie.

5.2.3 Keizerstraat-Prins Willemstraat-Badhuisstraat

Deze straten vormen het economische hart van Scheveningen Dorp. Het bestemmingsplan gaat uit van versterking van deze functie.

Keizerstraat

De gekozen bestemmingsmethodiek van de Keizerstraat weerspiegelt de belangrijke cultuurhistorische waarde van de straat. De panden zijn individueel in hoogte bestemd, waardoor de huidige karakteristieke uitstraling van de straat gehandhaafd blijft als straat van de 1e orde. Bij de verhouding winkels en dienstverlening versus horeca in aantal vestigingen wordt het aantal horecavestigingen gemaximeerd op 30%. Gezien de huidige verhoudingen (zie paragraaf 3.3.4) biedt het plan ruimte voor uitbreiding van daghoreca.

Ter versterking van de aansluiting van de Boulevard op de Keizerstraat, wordt voor de Kalhuisplaats/Zeekant een uitzondering op de 70/30%-regel gemaakt. Hier biedt het plan volop kansen voor uitbreiding van daghoreca, maar ook galeries e.d. en voorzieningen op het gebied van leisure zijn hier zeer gewenst.

In dat kader past ook een verbetering van de aansluiting van de Kalhuisplaats met de boulevard en met de tramkeerlus.

Een groot deel van de Keizerstraat is onlangs gereconstrueerd waarbij Hofstadkwaliteit is gerealiseerd. Het is de bedoeling, dat na verloop van tijd ook het deel van de straat dat aansluit op het Prins Willemplein wordt verbeterd.

Prins Willemplein en - straat

Dit deel van het economisch hart vormt de entree van de wijk vanuit de centrale stad. Door verbetering van de inrichting van de openbare ruimte en door herstructurering van de postkantoorlocatie zal een beter verblijfsklimaat worden gerealiseerd.

Herstructurering postkantoorlocatie

Het bestemmingsplan biedt mogelijkheden voor nieuwbouw ter plaatse van het voormalig postkantoor aan de Prins Willemstraat.

De nieuwbouw uit de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw heeft in de tweede linie achter de Prins Willemstraat geresulteerd in een relatief hoge wand van zes tot acht lagen hoog. Het stadsdeelkantoor dat in de jaren 80 op de hoek van de Scheveningseweg en de Badhuisstraat is gebouwd telt negen lagen en betekent een duidelijke uitdrukking voor de benadering van Scheveningen Dorp. Bij deze hoogte van hogere bebouwing past nieuwbouw ter plaatse van het postkantoor en wordt de ontbrekende schakel ingevuld, naar de lagere bebouwing van de Badhuisstraat. Door hier een massa met een hoogte van zes lagen te realiseren wordt consequent invulling gegeven aan de bestaande nieuwbouw van het stadsdeelkantoor en worden de gebouwen aan de Hoge Prins Willemstraat, die nu nog als een incident beschouwd zouden kunnen worden, ingebed in de bestaande omgeving: Scheveningen Dorp is óók een stadsdeel dat aansluiting zoekt bij haar recente geschiedenis en nieuwe ontwikkelingen.

Binnen het bestemmingsvlak in het bestemmingsplan is het mogelijk het perceel volledig te bebouwen in één verhoogde bouwlaag met een combinatie van winkels en horeca. Bovenop deze eerste laag kan een woongebouw van vijf lagen worden gebouwd (in totaal zes lagen in de bestaande rooilijn aan de Hoge Prins Willemstraat en drie lagen aan de Badhuisstraat). Parkeren op eigen terrein is vereist. Dit kan in een tweelaagse parkeerkelder. De voorgevel wordt geplaatst in de rooilijn van de Hoge Prins Willemstraat. Bij de aansluiting met de bestaande hoogbouw is de nieuwbouw zover terugliggend, dat de hoekwoningen van de bestaande hoogbouw nog uitzicht behouden door de ramen in de zijgevel. De hoogtes in het bouwvlak zijn op de hoek met de Badhuisstraat afgestemd op het verloop van de rooilijnen van het gebouw aan de overzijde. De hoogte van het deel van de nieuwbouw direct aan de Badhuisstraat sluit aan bij de vigerende hoogte van het overige deel van de Badhuisstraat. Onderstaand beeld geeft een indruk van de contouren van de nieuwbouw.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0186DSchevenDrp-50VA_0004.jpg"

Impressie nieuwbouw postkantoorlocatie

Badhuisstraat

De huidige ontwikkelingen van de straat laten een verschuiving zien van detailhandel naar dienstverlening. In het plan wordt deze ontwikkeling gefaciliteerd.

5.2.4 Ontwikkelingen in woongebieden

In de woongebieden tussen de Keizerstraat en het tracé van lijn 11 en tussen de Keizerstraat en de Jurriaan Kokstraat wordt ingezet op een verbetering van de inrichting van de openbare ruimte waarmee het cultuurhistorische karakter van deze gebieden wordt versterkt en ze bij kunnen dragen aan de kwaliteit van Scheveningen Dorp als de historische parel aan zee.

5.2.5 Individuele ontwikkelingen

Sinds de vaststelling van de bestemmingsplannen Scheveningen Dorp-oost en –west zijn een 25-tal grotere ontwikkelingen via een artikel 19 WRO procedure mogelijk gemaakt. Deze ontwikkelingen zijn in het bestemmingsplan verwerkt. In het bestemmingsplan zijn daarnaast een aantal concrete individuele ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het gaat daarbij om de volgende locaties:

Parkeergarage Badhuiskade

Door middel van een in het bestemmingsplan opgenomen wijzigingsbevoegdheid is het college bevoegd een parkeergarage mogelijk te maken in de groenstrook van de gedempte binnenhaven tussen de Havenkade en de Badhuiskade. De garage heeft een tweeledig doel:

  • het voorzien in parkeergelegenheid voor bewoners van met name Scheveningen Dorp en
  • voor bezoekers als (gedeeltelijke) compensatie voor parkeerruimte die opgeheven is als gevolg van de herinrichting van de Strandweg/boulevard.

Het aantal plaatsen zal ca. 300 tot maximaal 400 bedragen. Aan de Badhuiskade zullen als gevolg van de aanleg van de garage een aantal parkeerplaatsen worden opgeheven.

De garage zal onder het groengebied worden aangelegd. De ontsluiting zal vanaf de Badhuiskade plaatsvinden - daarom is de gehele Badhuiskade in de gebiedsaanduiding parkeergarage opgenomen. Het in- en uitrijden is georiënteerd op de hoofdinfrastructuur (= richting Jurriaan Kokstraat-Badhuiskade-Gevers Deynootweg) en niet op de woongebieden.

Voor de inrichting van het maaiveld zal in overleg met de bewoners een plan worden opgesteld door de initiatiefnemer van de garage en ter goedkeuring worden voorgelegd aan het gemeentebestuur. Vertrekpunt hierbij is, dat de huidige functies terugkomen. Het gaat hier om speelvoorzieningen, schooltuinen complex, ondergrondse infrastructuur en groenvoorzieningen. Volgens het Masterplan Scheveningen-kust wordt de skatevoorziening verplaatst naar de keerlus van lijn 11. Het plan zal dan ook moeten voorzien in voldoende gronddekking. Hiertoe is een regeling in de planregels opgenomen (artikel 31 van de planregels).

De gemeentelijke wens is, dat de nieuwe inrichting verwijzingen bevat naar de historische functie van het gebied als binnenhaven. Het gebied maakt onderdeel uit van het in het Masterplan Scheveningen-kust opgenomen groenblauwe lint vanaf Madurodam waarin onder meer doorgaande boombeplantingen is opgenomen. Ook wordt een fietsroute opgenomen die deel uitmaakt van een hoofdfietsroute.

Het volgende beeld kan dienen als een van de mogelijke inrichtingsvarianten waarin aan de randvoorwaarden is voldaan. Het is goed mogelijk dat het uiteindelijke ontwerp op basis van het gevoerde overleg hiervan afwijkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0186DSchevenDrp-50VA_0005.jpg"

Mogelijke inrichtingsvariant groengebied Badhuiskade / Havenkade

Rusthoekstraat 38

Dit verzorgingstehuis is met een vernieuwingsslag bezig. Een deel van de oude bebouwing is al vernieuwd. Voor het deel evenwijdig aan de Franse School worden nu plannen opgesteld en in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt. Tevens wordt voor het nog resterende gedeelte tussen het hoofdgebouw en de Scheveningseweg nieuwbouw overwogen. In het bestemmingsplan is daarop geanticipeerd door middel van een daartoe opgenomen wijzigingsbevoegdheid.

De nieuwbouw kent een geluidsprobleem in die zin, dat de norm voor verzorgingstehuizen wordt overschreden. Voor de nieuwbouw parallel aan de Franse School worden voorstellen uitgewerkt om de geluidsbelasting op de gevel terug te brengen, bijvoorbeeld door het toepassen van een voorzetgevel.

Symonszstraat 29-31/Kanaalweg 76

Voor deze locatie, die voorheen in gebruik was bij een wijnimporthandel, is in de afgelopen periode gezocht naar een nieuwe bestemming. De locatie heeft een gemengde bestemming gekregen, waarbinnen behalve wonen ook een bedrijf, een maatschappelijke functie, een kantoor en/of een dienstverlenend bedrijf zijn toegestaan. De plannen gaat uit van het wijzigen van de hoogte van de bebouwing aan de Symonszstraat in harmonie met de hoogte en verschijningsvormen van de overige bebouwing aan de Symonszstraat. Voor het binnengebied wordt uitgegaan van handhaving van de manege. De functieomschrijving is uitgebreid waardoor er voor de eigenaar een grotere keuze is voor functionele invulling van de panden.


Pansierstraat 14
In plaats van de functie kerk/eredienst uit het voorheen geldende bestemmingsplan wordt in dit bestemmingsplan de functie wonen mogelijk gemaakt.

Jacob Pronkstraat 6
Voor dit adres wordt in het bestemmingsplan een bestemmingswijziging van kantoor naar wonen (6 woningen) mogelijk gemaakt.

Vernieuwing rioolgemaal

Aan de Haringkade wordt het bestaande rioolgemaal vernieuwd en vergroot. Hierdoor kan een aantal andere rioolgemalen worden opgeheven. De locatie waar dit gemaal wordt gerealiseerd is op de kaart aangegeven en in de bestemmingsregeling mogelijk gemaakt.

Keerlus lijn 11

Het groen binnen de keerlus van lijn 11 heeft momenteel de bestemming duingebied. Het is de bedoeling, dat hier een skate-park wordt gerealiseerd, waarmee aangesloten wordt bij het beleidsuitgangspunt dat Scheveningen het Mekka van de strand- en zeesporten gaat worden. De bestemmingsregeling van de toegekende bestemming Groen-3 maakt dit mogelijk.

Badhuisstraat 75

Het pand behorend tot Badhuisstraat 75 staat nu leeg en is uitstekend geschikt als Muziekschool. Het pand is daartoe geschikt omdat het aan één zijde grenst aan bedrijfsgebied en voldoende ver van de woonbebouwing aan de Badhuisstraat is verwijderd in verband met mogelijke overlast.