direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijk beleid
Plan: Transvaal
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0156ETransvaal-70OH

3.1 Ruimtelijk beleid

3.1.1 Rijksbeleid

Nota Ruimte

De Nota Ruimte bevat de visie van het kabinet op de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland en de belangrijkste bijbehorende doelstellingen. De nota bevat de ruimtelijke bijdrage aan een sterke economie, een veilige en leefbare samenleving en een aantrekkelijk land. Het gaat om de inrichtingsvraagstukken die spelen tussen nu en 2020, met een doorkijk naar 2030. Door deze nota tracht het kabinet bij te dragen aan een versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland, de bevordering van krachtige steden en een vitaal platteland, de borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden, en de borging van de veiligheid. Het nationaal ruimtelijk beleid voor steden en netwerken richt zich op voldoende ruimte voor wonen, werken en mobiliteit en de daarbij behorende voorzieningen, groen, recreatie, sport en water. Om een eenzijdige samenstelling van de bevolking te voorkomen, stimuleert het rijk meer variatie in het woningaanbod.

Om de trek van midden- en hogere inkomens uit de stad te voorkomen zijn volgens de Nota Ruimte meer hoogstedelijke woonmilieus nodig. Tegelijk blijft stedelijke vernieuwing en herstructurering dringend nodig om de leefbaarheid te vergroten. Nieuwe bebouwing ten behoeve van de bundeling van verstedelijking en economische activiteiten dient grotendeels geconcentreerd tot stand te komen in bestaand bebouwd gebied. De ruimte die in het bestaande stedelijke gebied aanwezig is, moet door verdichting optimaal worden gebruikt. Het realiseren van woningen en diverse stedelijke voorzieningen in een bestaand stedelijk gebied past in dit streven.

Krachtwijken

De wijk Transvaal is opgenomen in de lijst van Krachtwijken. Binnen deze wijken wordt primair ingezet op vijf speerpunten: wonen, werken, leren, integreren en veiligheid. Transvaal is één van de 40 wijken waarvoor financiën beschikbaar zijn gesteld om de wijk op te waarderen. De gemeente Den Haag en de corporaties Staedion en Haag Wonen hebben samen een pakket van maatregelen samengesteld ter verbetering van wonen, werken en verblijven in Transvaal. Vanuit het Krachtwijkenbeleid zal worden geïnvesteerd in de openbare ruimte, infrastructuur, wijkeconomie en sociale voorzieningen. Bewoners en ondernemers uit de wijk zijn nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het pakket van maatregelen.

3.1.2 Provinciaal beleid

Provinciale Structuurvisie

De Provinciale Structuurvisie "Visie op Zuid-Holland" en de provinciale "Verordening Ruimte" zijn op 2 juli 2010 vastgesteld. De kern van Visie op Zuid-Holland is het versterken van samenhang, herkenbaarheid en diversiteit binnen Zuid-Holland. Dit draagt bij aan een goede kwaliteit van leven en een sterke economische concurrentiepositie. Duurzame ontwikkeling en klimaatbestendigheid zijn belangrijke pijlers. Dit wil Zuid-Holland bereiken door realisering van een samenhangend stedelijk en landschappelijk netwerk. Goede bereikbaarheid, een divers aanbod van woon- en werkmilieus in een aantrekkelijk landschap met ruimte voor water, landbouw en natuur, zijn daarin kenmerkende kwaliteiten.

Visie op Zuid-Holland is opgebouwd uit vijf integrale hoofdopgaven, namelijk:

  • aantrekkelijk en concurrerend internationaal profiel
  • duurzame en klimaatbestendige deltaprovincie
  • divers en samenhangend stedelijk netwerk
  • vitaal, divers en aantrekkelijk landschap
  • stad en land verbonden

Ook de instrumenten die de provincie inzet, komen in de structuurvisie aan de orde. De provincie ordent met de Functiekaart en Kwaliteitskaart. Zij ontwikkelt programma's en projecten, agendeert zaken en laat onderzoek uitvoeren. Zij stuurt op hoofdlijnen door kaders te stellen en het lokale bestuur ruimte te geven bij de ruimtelijke inrichting. Deze aanpak sluit aan bij de nieuwe stijl van besturen: 'Lokaal wat kan, provinciaal wat moet.'

Verordening Ruimte

In de nieuwe Wet ruimtelijke ordening is geregeld dat Provinciale Staten regels kunnen stellen over de inhoud, toelichting of onderbouwing van bestemmingsplannen, projectbesluiten en beheersverordeningen. De provinciale ruimtelijke verordening voorziet hierin. Doel van de verordening is om een aantal provinciale belangen te laten doorwerken naar het gemeentelijke niveau. Onderhavig bestemmingsplan is in overeenstemming met de provinciale verordening.

3.1.3 Regionaal beleid

Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP)

Op 16 april 2008 heeft het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020 (hierna: RSP) vastgesteld. Het RSP is een integraal  plan voor de  ruimtelijke ontwikkeling van Haaglanden en het kader voor de regionale  beleid op het gebied van milieu, groen, mobiliteit, wonen en economie en voor lokale plannen, zoals bestemmingsplannen. Het RSP kijkt naar 2020 (en soms 2030) en omvat de grote lijnen voor de ambities en ontwikkelingen op verschillende terreinen.

In het RSP worden de ambities samengevat in tien regionale investeringsprioriteiten. De negen regiogemeenten spreken hiermee de ambitie uit om door te groeien als internationaal concurrerende regio, als goed functionerend stedelijk netwerk en als regio die kwaliteit van leven biedt.  De tien prioriteiten werken door in beleid en investeringen van het stadsgewest en de betrokken gemeenten.

Voor dit bestemmingsplan zijn 3 prioriteiten van de tien van toepassing:

Dragende projecten voor een concurrerende Zuidvleugel:

  • anticiperen op de veranderingen in het klimaat en verkleinen van de bijdrage van Haaglanden aan klimaatveranderingen;
  • herstructurering en intensiever gebruik van stedelijke wijken en;
  • herstructurering en intensiever gebruik van bedrijventerreinen.

3.1.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Den Haag 2020

Op 17 november 2005 heeft de Gemeenteraad de Structuurvisie Den Haag 2020 vastgesteld. Dit is een richtinggevend beleidsdocument waarin een toekomstvisie op de ruimtelijke structuur en ontwikkeling van de stad tot 2020 wordt aangegeven.

De ambitie van Den Haag is: Wéreldstad aan Zee, een uitdagende stad in een sterke regio. De Wéreldstad aan Zee heeft vier troeven: het is een multiculturele stad, een internationale stad, een stad aan zee en een monumentale residentie. De strategie is om deze troeven uit te bouwen en te versterken. Dat wil de gemeente Den Haag doen door samen met partners in de stad en de regio een kwaliteitsprong te maken in de ruimte voor wonen, werken en leven in Den Haag, in de bereikbaarheid en in de leefbaarheid en het groene karakter. Binnen de stad richt de gemeente de aandacht op vijf kansenzones. Een van de kansenzones is de lijn 11 zone. Transvaal is als ontwikkelingsgebied aangewezen waarbij het multiculturele karakter van de wijk versterkt kan worden. Het programma in hoofdlijnen is het toevoegen van woningen door benutten van randen van het tramtrace voor woningbouw en het transformeren van het bedrijventerrein Uitenhagestraat tot gemengd woon-en werkgebied. De Uitenhagestraat zal ruimte wordt een mix van stedelijke bedrijvigheid. Het multiculturele karakter van de detailhandel en ontspanning wordt verder uitgewerkt (bijvoorbeeld door opwaardering van de Haagse Markt). Verder wordt de infrastructuur rondom de lijn 11-zone opgewaardeerd en zal de ruimtelijke kwaliteit verbeterd worden door onder andere het toevoegen van openbaar groen en water.

Het Masterplan lijn 11 is december 2009 vastgesteld. De gewenste ontwikkelingen uit het masterplan zijn echter onvoldoende uitgewerkt om opgenomen te worden in het bestemmingsplan Transvaal. Alleen een deel van de herstructurering van het bedrijventerrein bij de Uitenhagestraat wordt door dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt. Daarnaast is de herontwikkeling van het terrein van de Haagse Markt kleinschalig en kan daarom ook omeegenomen worden. De herontwikkeling van de koppen van de Haagse Markt, het multicultureel vrijetijdscomplex en een deel van het bedrijventerrein Uittenhagestraat langs de Monsterse straat worden niet in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt.

De Structuurvisie kent een verdere groeiambitie van het aantal inwoners tot 505.000, waarbij in 2012 nader wordt bezien of en hoeverre een doorgroei naar 515.000 inwoners mogelijk en wenselijk is.

Op grond van de Structuurvisie dient langs doorgaande wegen en groen bebouwing in vijf lagen mogelijk te worden gemaakt. In dit bestemmingsplan zijn de De La Reyweg en de Loosduinsekade doorgaande wegen. Gedeeltelijk is de bestaande bebouwing hierlangs al vijf lagen. Waar dit niet het geval is, wordt in dit bestemmingsplan bebouwing in vijf lagen toegestaan.

Wijkplan

Het gemeentelijk beleid voor Transvaal is grotendeels vastgelegd in het Wijkplan dat op 12 februari 2004 door de Gemeenteraad is vastgesteld. In het stedenbouwkundig plan, behorend bij het Wijkplan Transvaal, staat uitvoerig omschreven wat de ruimtewensen voor Transvaal zijn. Hieronder wordt het wijkplan verkort weergegeven.

Stedenbouwkundig en architectonisch beeld: Algemeen kan worden gesteld dat de huidige stedenbouwkundige structuur voldoet. In dit bestemmingsplan wordt die structuur dan ook nauwelijks veranderd. Alleen rond de Kempstraat is een gewijzigd stratenpatroon opgenomen. Dit was mogelijk doordat hier aansluitend meerdere locaties werden gesloopt. Dit maakte een ruimere opzet mogelijk.

Voor nieuwe architectuur en stedenbouw is de oorspronkelijke bebouwing als referentiekader gekozen. Dit met het oog op het zo veel mogelijk terugbrengen van architectonische en stedenbouwkundige eenheid in de wijk. Daarmee blijft de wijk ook herkenbaar als onderdeel in de ontstaansgeschiedenis van de stad.

Tengevolge van de herstructurering van Transvaal zal het aantal woningen met ca. 1000 afnemen. Er worden veel kleine appartementen gesloopt om plaats te maken voor ruime, veelal eengezinswoningen. In de aangrenzende Lijn 11-zone (de zone langs tramlijn 11) zal worden gepoogd woningen toe te voegen om dit verlies enigszins te compenseren.