direct naar inhoud van 3.2 Ruimtelijk beleid
Plan: Zuidelijk IJsselfront
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1400BPZIJsselfront-DF01

3.2 Ruimtelijk beleid

3.2.1 Provincie

Provinciale structuurvisie - Visie op Zuid-Holland (2 juli 2010)

In de structuurvisie wordt de provinciale visie op de ruimtelijke ordening in 2020 beschreven. Tevens dient het beleidsdocument als een doorkijk naar 2040.

Het plangebied is op de functiekaart grotendeels aangewezen voor bedrijventerrein. De Gouderaksedijk is op de kwaliteitskaart aangewezen als dijk met cultuurhistorisch waardevol bebouwingslint.

Het beleid omtrent bedrijventerreinen in de structuurvisie is gericht op vernieuwing en intensivering van bestaande bedrijventerreinen. Tevens wordt gesteld dat de bestaande omvang van natte bedrijventerreinen moet worden behouden. Gemeenten mogen geen bestemmingen aanwijzen die resulteren in afname van ruimte voor bedrijvigheid, uitgezonderd wanneer op regionaal niveau het ruimteverlies wordt gecompenseerd.

Het Veerstalblok, gelegen ten westen van het plangebied Zuidelijk IJsselfront, is zoeklocatie voor een kleinschalig bedrijventerrein (gemeente Ouderkerk).

Voorliggend bestemmingsplan is in overeenstemming met de provinciale structuurvisie.

Verordening Ruimte (2 juli 2010)

De Verordening Ruimte bevat regels met betrekking tot de inhoud van bestemmingsplannen. Deze regels hebben betrekking op een aantal specifieke thema's. Voor bedrijventerreinen zijn de volgende regels opgesteld:

  • Gemeenten mogen op bedrijventerreinen geen nieuwe bedrijfswoningen toelaten, met uitzondering van woningen behorend bij woonwerkeenheden op (delen van) een bedrijventerrein met maximaal milieucategorie 2. Tevens mogen de woningen geen negatieve invloed ondervinden van nabij gelegen bedrijven met een hogere milieucategorie.
  • In een bestemmingsplan moet facilitering plaatsvinden van bedrijven uit de hoogst toegestane milieucategorie, met een goede inpassing in de omgeving. Als de mogelijkheid hiervoor niet aanwezig is moet dit nader worden toegelicht in het bestemmingsplan.
  • Met uitzondering van de specifiek aangewezen locaties is het niet toegestaan om kantoren en detailhandel toe te wijzen op bedrijventerreinen.

Voorliggend bestemmingsplan is in overeenstemming met de verordening Ruimte.

Regionale plannen voor de Hollandsche IJssel

Het plangebied is gelegen aan de Hollandsche IJssel. Ruim 20 jaar geleden zijn de eerste initiatieven genomen om de milieuproblematiek in de Hollandsche IJssel aan te pakken. Sindsdien zijn er op gemeentelijk en regionaal niveau verschillende beleidsdocumenten opgesteld om richting te geven aan de ontwikkeling in het gebied. Het Beeldkwaliteitsplan (1998) schetst een gewenst eindbeeld voor het gebied langs de Hollandsche IJssel. Dit eindbeeld wordt voor zover mogelijk gerealiseerd conform het Uitvoeringscontract 1999-2010. In 2010 is het Uitvoeringscontract verlengd met 2 jaar en aangepast aan de huidige situatie.

In het Beeldkwaliteitsplan wordt gesproken over een landschappelijke ontwikkeling in het gebied Zuidelijk IJsselfront. Eventueel kan een bescheiden stedelijke ontwikkeling en/of een waterrecreatieve functie worden gerealiseerd. Verplaatsing van de Koudasfaltcentrale is gewenst.

Uit haalbaarheidsonderzoek blijkt dat het verplaatsen van de Koudasfaltcentrale naar een nieuwe locatie op dit moment niet reëel is. Dat gaat overigens samen met een wat genuanceerder kijk op de bedrijvigheid langs de Hollandsche IJssel. In de Gebiedsvisie Hollandsche IJssel van de Gemeente Gouda wordt de bedrijvigheid langs de Hollandsche IJssel geduid als in zekere zin passend bij het karakter van de Hollandsche IJssel als werkrivier. Wel is landschappelijke inpassing van de Koudasfaltcentrale gewenst. Voor de zelling Gouderaksedijk is onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid van een woon en/of een recreatief-maatschappelijke functie, zoals een jachthaven. Dit blijkt echter om planologische en financiële redenen niet haalbaar te zijn (meer hierover in hoofdstuk 5, Planbeschrijving).

In 2001 is het Voorbeeld bestemmingsplan Hollandse IJsseloevers opgesteld. Dit document is op onderdelen gebruikt als inspiratie bij de opstelling van het bestemmingsplan Zuidelijk IJsselfront.

3.2.2 Gemeente

Ruimtelijke structuurvisie

De Ruimtelijke structuurvisie 2005-2030 schetst een kader waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen in de toekomst zullen plaatsvinden. Bij de Ruimtelijke Structuurvisie is de verstedelijking van de gemeente als uitgangspunt genomen.

De provincie Zuid-Holland is in januari 2010 gestart met de aanleg van de Zuidwestelijke Randweg. De aanleg van de weg moet uiterlijk maart 2013 zijn voltooid. De weg dient niet alleen voor de verbetering van de ontsluiting van de stad, maar ook om de oude rivierdijken te ontlasten van doorgaand verkeer van en naar de Krimpenerwaard.

In de Ruimtelijke structuurvisie wordt aangegeven dat aan de zuidkant van de stad moet worden geïnvesteerd in recreatieve routes. Het gebied tussen de Hollandsche IJssel en (geplande) zuidwestelijke randweg dient een duurzame groene inrichting te krijgen. Tevens wordt de wens voor zicht op de Krimpenerwaard vanuit de binnenstad beschreven. Geconstateerd wordt dat het zicht momenteel wordt belemmerd door aanwezige bedrijvigheid, met name de Koudasfaltcentrale. De kostbare uitvoering is echter een struikelblok. In de structuurvisie wordt aangegeven dat Gouda gebruik zal maken van kansen, wanneer deze zich voordoen.

In de Ruimtelijke structuurvisie wordt tevens ingegaan op de milieuhinderlijke bedrijvigheid langs de Hollandsche IJssel. De milieuhinderlijke bedrijvigheid is watergebonden. Binnen de gemeente zijn geen alternatieve locaties voor deze bedrijvigheid. Voor alternatieve locaties zal op provinciaal niveau gekeken moeten worden. De gemeente zal tot tenminste 2030 geen actief uitplaatsingsbeleid voeren. Wanneer een milieuhinderlijk bedrijf vertrekt zal de kans worden benut om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren.

Welstandsnota 2004

De gemeentelijke Welstandsnota dient als beoordelingskader voor de architectonische kwaliteit van bouwplannen. De Wet ruimtelijke ordening stelt dat het niet is toegestaan om eisen met betrekking tot de vormgeving, kleurgebruik en materiaalgebruik vast te stellen in een bestemmingsplan, de welstandsnota dient hiervoor als toetsingskader. De criteria in de Welstandsnota kunnen tevens betrekking hebben op de massa en het volume van de bebouwing, zaken die wel geregeld worden in het bestemmingsplan. Bij de opstelling van het bestemmingsplan dient een goede afstemming plaats te vinden met de Welstandsnota.

Het plangebied valt onder de categorie 'regulier welstandsbeleid'. In de Welstandnota zijn voor het plangebied geen eisen beschreven met betrekking tot de massa en het volume van de bebouwing. Er wordt aangegeven dat moet worden ingezet op landschappelijke inpassing, afscherming en beheersing van het kleurgebruik. Tevens wordt benadrukt dat de bouwplannen moeten voldoen aan het Beeldkwaliteitsplan Hollandsche IJssel.

Over de Koudasfaltcentrale stelt de welstandsnota dat een rauw en eerlijk werkmilieu beter is dan het wegstoppen van de asfaltcentrale in een bedrijfshal.

Gebiedsvisie Hollandsche IJssel (2008)

De Gebiedsvisie Hollandsche IJssel dient als sturingsinstrument met betrekking tot ontwikkelingen in het Gouds gebied langs de Hollandse IJssel. De gebiedsvisie is vastgesteld door het college van BenW en de Stuurgroep Hollandsche IJssel, een samenwerkingsverband tussen het Rijk, de provincie, waterschappen en gemeente.

Over het bestemmingsplangebied Zuidelijk IJsselfront wordt in de Gebiedsvisie gesteld dat de maat en de korrelgrootte van het gebied aansluiten bij de historische maat van de Krimpenerwaard, maar dat een betere inpassing van de bedrijven in de omgeving (beeldkwaliteit, groen) gewenst is. De bedrijven dragen hiervoor zelf ook verantwoordelijkheid.

Doel is verder om meer zichtlijnen te creëren vanuit de binnenstad op de Krimpenerwaard. De Gebiedsvisie zet in op recreatieve ontwikkeling langs de Hollandse IJssel. Toegang tot de oevers, verwijderen van dichte beplanting en de aanleg van openbare verblijfsplekken aan het water dienen dit mogelijk te maken. De verhoogde aantrekkelijkheid van de Gouderaksedijk na de aanleg van de Zuidwestelijke Randweg levert hieraan tevens een bijdrage.