direct naar inhoud van 2.4 Verkeersstructuur
Plan: Zuidelijk IJsselfront
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1400BPZIJsselfront-DF01

2.4 Verkeersstructuur

Het plangebied kent twee verkeerswegen, namelijk de Gouderaksedijk (nu nog onderdeel van een interlokale verbinding) en de Oude Brugweg (alleen functie voor bestemmingsverkeer). De Gouderaksedijk heeft een profiel van circa zes breed, heeft geen aanliggende voet- of fietspaden en oogt door de ligging bovenop de dijk smal. Het parkeren van aanwonenden en van werknemers en bezoekers van de bedrijven vindt plaats op eigen terrein of op openbare parkeerplaatsen die naast de rijweg liggen; parkeren op de rijweg zou de stroomfunctie van de weg belemmeren en een verkeersgevaarlijke situatie met zich meebrengen en is dan ook niet toegestaan. Door de week wordt de weg veel gebruikt door vrachtauto's op weg naar en komend van de verschillende bedrijven aan de rivier.

Omdat voorzieningen voor fietsers ontbreken en redelijkerwijs niet zijn aan te leggen, is er sprake van een ongewenste verkeerssituatie. In het weekeinde is de weg het terrein van recreanten (fietsers, motorrijders en automobilisten). In januari 2010 is gestart met de aanleg van de Zuidwestelijke Randweg. In de toekomst zal de Gouderaksedijk alleen voor fietsers nog een doorgaande functie hebben. De hoeveelheid auto- en vrachtverkeer zal dan fors afnemen.

De Oude Brugweg is een doodlopende straat van circa acht meter breed en heeft onduidelijke overgangen tussen openbaar en privégebied. Het autoverkeer beperkt zich hier tot bestemmingsverkeer (aanwonenden en werknemers/bezoekers van de hier gevestigde bedrijven). De bedrijven met enige verkeersaantrekkende werking beschikken volgens de gemeentelijke normen over voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein.