Plan: | Herziening bestemmingsplan Spoorzone midden & oost; parkeergarage C1 Oost |
---|---|
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.1306BPspzC1opark-DF01 |
Binnen het plangebied is een openbare parkeergarage voorzien van drie tot vier verdiepingen. Op dit moment wordt uitgegaan van een parkeergarage met circa 300 parkeerplaatsen, bestemd voor treinreizigers (P+R) en bezoekers van de voorzieningen in de Spoorzone: het Huis van de Stad, de bioscoop en het hotel.
De parkeergarage wordt ontsloten vanaf de burgemeester Jamessingel. De aansluiting wordt gecombineerd met de aansluiting voor de parkeervoorziening van het geprojecteerde kantoor. Bij de aanleg van de Burgemeester Jamessingel is hier reeds rekening mee gehouden. Bij de uitwerking zijn maatregelen genomen om de verkeersafwikkeling vanuit de parkeergarage zo goed mogelijk te laten verlopen. Om de wachtrij op piekmomenten te bekorten is de uitrit zodanig ontworpen dat rechtsafslaand verkeer meer ruimte krijgt. Voor de uitrit is de Burgemeester Jamessingel door middel van markering 'afgekruist' zodat linksafslaand verkeer de ruimte krijgt.
De gemeente is in eerste instantie van plan om een parkeergarage van 300 parkeerplaatsen te realiseren. Het is mogelijk dat er op termijn nog extra parkeerplaatsen nodig zijn voor andere voorzieningen in de Spoorzone. Met het oog op deze mogelijke uitbreiding is in de planregels een maximum opgenomen van 400 parkeerplaatsen bij recht mogelijk is gemaakt. Daarbij is een afwijkingsmogelijkheid opgenomen om meer dan 400 parkeerplaatsen te realiseren wanneer blijkt dat een grotere parkeervoorziening verkeerskundig en stedenbouwkundig verantwoord is.
Er is nog geen ontwerp van de parkeergarage beschikbaar. Het uiteindelijke bouwplan wordt in het kader van de omgevingsvergunningsprocedure beoordeeld door de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Wel is de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit reeds geconsulteerd over het stedenbouwkundige programma van eisen voor de parkeergarage.
Bouwplan en indeling van het terrein
Het gebouw is goed zichtbaar vanuit de spoorlijn en de Spoorstraat. Aan de Spoorstraat vormt het gebouw de laatste ruimtelijke afbakening voor de spoortunnel. De bouw van het kantoor en de parkeergarage wordt op elkaar afgestemd. Vanwege het huidige bouwplan voor het kantoor op de noordelijke helft van de kavel is het nodig de parkeergarage 1 meter naar het zuiden op te schuiven. In het vast te stellen bestemmingsplan is daarom een aanpassing opgenomen en is er 1 meter van de bestemming Verkeer - Railverkeer meegenomen. Ter plaatse van de aanduiding 'parkeergarage' wordt nu ook de bouw van de parkeergarage toegestaan.
Figuur 3: situering bouwplan in relatie tot gehele ontwikkeling van de spoorzone (rode lijn).