direct naar inhoud van 5.4 Ontwikkelingen
Plan: Stolwijkersluis
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1200BPstolwijkersl-DF01

5.4 Ontwikkelingen

Het plangebied is de afgelopen decennia van karakter veranderd en de agrarische bedrijvigheid is grotendeels verdwenen. De vigerende bestemmingsplannen zijn hierdoor sterk verouderd. Hieronder wordt beschreven hoe wordt omgegaan met de ontwikkelingen in het gebied waarbij is afgeweken van de vigerende bestemmingsplannen. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen reeds vergunde ontwikkelingen, ontwikkelingen waarvoor de procedure nog loopt en ontwikkelingen die in dit bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt.

5.4.1 Reeds vergunde ontwikkelingen

In het plan zijn in het verleden gevolgde vrijstellingsprocedures opgenomen, zodat er een actuele planologische regeling ontstaat.

Geluidszone Tennet

Een bijzonder geval vormt de geluidszone voor TenneT. In het gebied geldt sinds de jaren '90 van rechtswege een geluidszone voor het Trafostation van TenneT aan de Zuider IJsseldijk. Deze geluidszone dient in dit bestemmingsplan te worden opgenomen. In overleg met TenneT, provincie en milieudienst is een geluidscontour opgesteld en opgenomen in het voorontwerp (zie voor de ligging van de zone paragraaf 4.1.2). Tegelijk met het ontwerpbestemmingsplan wordt een ontwerphogerewaardebesluit ter inzage gelegd voor twee woningen aan de Provincialeweg West, de nummers 72 en 74.

Projectbesluit fietsverbinding ZWR (2010)

Ten zuiden van Gouda wordt de nieuwe rondweg ZWR aangelegd. Hiervoor is door de provincie in 2009 een inpassingsplan vastgesteld. De gronden hiervan maken geen deel uit van dit bestemmingsplan. In het inpassingsplan is ook een langzaamverkeerstunnel mogelijk gemaakt onder de ZWR door. De uiteinden van deze tunnel liggen echter buiten het plangebied van het inpassingsplan. Om de aanleg van de tunnel voor deze gronden mogelijk te maken is in 2010 een projectbesluitprocedure gevoerd. Op 2 november 2010 is een projectbesluit vastgesteld dat de aanleg van een fietstunnel mogelijk maakt. Middels dit projectbesluit kan een noord-zuid verbinding worden gerealiseerd voor langzaam verkeer tussen de Gouderaksedijk en de Gouderakse Tiendweg onder de ZWR door. Voor de fietstunnel is op 6 januari 2011 een bouwvergunning verleend. Het projectbesluit is opgenomen in het voorliggende bestemmingsplan.

De uitvoering van werkzaamheden voor de tunnel is door de provincie gelijktijdig gepland met de aanleg van de ZWR in dit gebied. De fietsverbinding sluit waarschijnlijk ter hoogte van de Gouderaksedijk 75/77 aan op de bestaande infrastructuur. Hier wordt ter ontsluiting van de agrarische percelen op de Gouderaksedijk een landbouw-ontsluitingsweg aangelegd.

De ligging van de fietsverbinding richting de ZWR is vooralsnog niet bekend, maar naar verwachting wordt deze zo direct mogelijk naar de fietstunnel gesitueerd. Een en ander is nog afhankelijk op welke wijze de fietsverbinding onderdeel uit gaat maken van het te ontwikkelen Veenweidepark. Het verloop en de aansluiting met de Gouderakse Tiendweg wordt naar verwachting ook zo direct (en recht) mogelijk gesitueerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.1200BPstolwijkersl-DF01_0021.jpg"

Figuur 20: Globaal tracé fietspad

Regionale Ambulancedienst (RAD)

De Regionale Ambulancedienst (RAD) wordt gevestigd in een deel van het pand van Promen, Zuider IJsseldijk 46. In het bestemmingsplan is deze vestiging opgenomen, evenals de ontsluiting van de RAD op de Schoonhovenseweg bij de Haastrechtse brug. De ontsluiting is bestemd voor spoedritten, zodat geluidsoverlast voor de bestaande woningen wordt voorkomen. Op 31 maart 2011 is de gebruiksontheffing voor de vestiging van de RAD verleend, welke op 18 mei 2011 onherroepelijk is geworden. De omgevingsvergunning voor de uitrit is op 27 juni 2011 verleend en vanaf 9 augustus 2011 onherroepelijk.

7 woningen Zuider IJsseldijk

In 2008 is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 WRO (oud) gestart voor de realisatie van 7 woningen aan de Zuider IJsseldijk. De initiatiefnemer is de provincie Zuid-Holland, de eigenaar van de gronden. De voortgang hiervan is opgehouden onder andere vanwege de sanering van de grond. Inmiddels is de procedure van de vrijstelling volledig doorlopen en verleend. Het in het kader van deze ontwikkeling beoogde wandelpad tussen de woningen door vanaf de Zuider IJsseldijk naar de oever van de Hollandsche IJssel is in de verbeelding opgenomen.

5.4.2 In het bestemmingsplan mogelijk gemaakte ontwikkelingen

Goudseweg 12

De eigenaar van de Goudseweg 12 heeft een bouwinitiatief ingediend. De initiatiefnemer wil op deze plek de aanwezige, maar niet meer bedrijfsmatig gebruikte bedrijfsbebouwing slopen en een woning met bed en breakfast realiseren. Ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan is er geen sprake van een extra woning, wel schuift het bouwvlak van de woning naar achteren ten opzichte van de weg. In vergelijking met de aanwezige bebouwing neemt het bebouwd oppervlak af en komt deze verder van de watergang af. Het plan is stedenbouwkundig getoetst, ook in relatie met de naastgelegen monumentale boerderij en de daar aanwezige erfbebouwing. Het verdwijnen van de bestaande bedrijfsbebouwing verbetert de ruimtelijke kwaliteit van de locatie. De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (ARK) heeft geen probleem met het verschuiven van het bebouwingsvlak mits de dakoppervlakken gehandhaafd worden en de volumes passen in de vormgeving van het straatbeeld en de kwaliteit van de omgeving. Ook past het initiatief binnen het Goudse beleid. Het bouwinitiatief is daarom opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.1200BPstolwijkersl-DF01_0022.jpg"

Figuur 21: Goudseweg 12, bestaand (te slopen bedrijfsbebouwing rood omkaderd) en nieuw

Wijzigingsbevoegdheid Tiendweg

Voor een perceel aan de Tiendweg, kadastraal bekend onder gemeente Gouda sectie L, nummer 196, is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor de realisatie van een volkstuinencomplex. Reeds enige tijd is de eigenaar en tevens initiatiefnemer van dit perceel in overleg met de gemeente wat betreft de realisatie van dit volkstuinencomplex. Van gemeentezijde bestaat op zich geen bezwaar tegen het realiseren van een volkstuincomplex op dit perceel, zolang de inrichting, bebouwing en gebruik aansluiten op het naastgelegen volkstuincomplex. Tot op heden is tussen initiatiefnemer en gemeente geen overeenstemming bereikt over de inrichting van het perceel en het kostenverhaal. Om de realisatie van het volkstuinencomplex in de toekomst mogelijk te maken is hiervoor een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Goudseweg 64

Op deze locatie is momenteel een kantoor gevestigd. De uiterlijke verschijningsvorm is echter die van een woning. Het pand komt op korte termijn leeg te staan en het is op dit moment onzeker of het gebruik als kantoor in de toekomst zal blijven. Van de eigenaar van het pand is het verzoek ontvangen om toekomstig gebruik als woning mogelijk te maken, wanneer het niet langer mogelijk is om het pand als kantoor te verhuren. Tegen deze gebruikswijziging is vanuit het gemeentelijk ruimtelijk beleid geen bezwaar. Voor de woning is een hogere waarde voor geluid vastgesteld,. Wanneer het pand in gebruik wordt genomen als woning blijft deze bestemming ook gelden; het is dus binnen de regeling van het bestemmingsplan niet mogelijk dit later weer terug te veranderen in een solitaire kantoorvestiging.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.1200BPstolwijkersl-DF01_0023.jpg"

Figuur 21: De situatie aan de Goudseweg 64

Gouderakse Tiendweg 99

Aan de Gouderakse Tiendeweg nummer 99 is (op grondgebied van de gemeente Ouderkerk) een agrarisch bedrijf gevestigd. Het gaat om een melkveehouderij en paardenhouderij met pensionstalling. De eigenaar hiervan heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan. Indiener is eigenaar van 7 percelen ten noorden van de Gouderakse Tiendweg, Zes hiervan heeft hij in 2011 verworven. In zijn zienswijze maakt indiener bezwaar tegen het vervallen van de Agrarisch bouwmogelijkheden op de genoemde percelen. Na overleg blijkt dat het met name gaat om drie percelen waarop door hem toekomstige bebouwing gewenst is. Op deze percelen wil hij in de toekomst de pensionstalling kunnen uitbreiden.

Omdat een pensionstalling niet onder de nu geldende Agrarische bestemming valt is er wel sprake van een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling waarvan de wenselijkheid dient te worden beoordeeld. Een pensionstalling is een functie die past in de stadsrand en bijdraagt aan het recreatief gebruik van het gebied en daarmee aan de levensvatbaarheid van het platteland op de langere termijn, Uit overleg met de provincie blijkt dat op de betreffende percelen geen natuur/Veenweidepark meer zal worden gerealiseerd en dat de provincie geen bezwaar heeft tegen het voorgenomen gebruik.

Naar aanleiding van het bovenstaande zijn voor de drie percelen de Agrarische bouwmoglijkheden die al bestonden vertaald naar het onderhavige bestemmingsplan. Voor het realiseren van de pensionstalling is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen onder de bestemming Agrarisch. Bij toepassing van de afwijkingsbevoegdheid kan het voornemen worden getoetst aan aspecten als de gevolgen voor het milieu, de landschappelijke inpassing en het tegengaan van verkeer en parkeeroverlast.

Veenweidepark Stolwijkersluis

De gemeente Gouda wil in Stolwijkersluis een Veenweidepark realiseren. Dit Veenweidepark borduurt voort op wensen die al eerder waren opgenomen in het 'Masterplan Stolwijkersluis (2006)' . Belangrijk onderdelen hiervan waren het herstellen en weer doorvaarbaar maken van de Stolwijker schutsluis en het behouden en ontwikkelen van het daar achtergelegen veenweidelandschap. De restauratie van de sluis, een rijksmonument, is inmiddels in uitvoering.

Het Veenweidepark is geprojecteerd in het gebied dat gelegen is tussen de Gouderaksedijk en de Gouderakse Tiendweg binnen de gemeente Gouda. Inmiddels zijn alle percelen die nodig zijn voor de realisatie van het Veenweidepark in eigendom bij de provincie, of er zijn vaste afspraken gemaakt over het gebruik voor het Veenweidepark. Het gebied zal de functie krijgen als entree vanuit Gouda naar het natuur- en agrarisch gebied in de Krimpenerwaard. Daarmee sluit de inrichting aan op de doelstelling van het Veenweidepact Krimpenerwaard. De provincie Zuid-Holland heeft het Veenweidepark in de provinciale Verordening ruimte begrenst als EHS en dit is als zodanig opgenomen in het Natuurbeheerplan Zuid-Holland 2012. Ook in onderhavig bestemmingsplan wordt het Veenweidepark mogelijk gemaakt om de natuurlijke waarden te behouden en versterken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.1200BPstolwijkersl-DF01_0024.jpg"

Figuur 23: Zoekgebied Veenweidepark

De exacte begrenzing en inrichting van het gebied is nog niet bekend. In het Natuurbeheerplan 2012 van de provincie is aangegeven dat het natuurdoeltype voor het Veenweidepark 'kruiden- en faunarijk grasland' is. Kruiden- en faunarijk grasland omvat allerlei graslandvegetaties zoals kamgrasvegetaties of de meer algemene witbolgraslanden. Diverse soorten ruigte en struweel kunnen in dit grasland voorkomen. Het grasland wordt meestal extensief beweid of gehooid en niet of slechts licht bemest. Kruiden- en faunarijk grasland wordt bij een goede kwaliteit gekenmerkt door variatie in structuur (ruigte en plaatselijk struweel, hogere en lage vegetatie) en een kruidenrijke graslandbegroeiing die rijk is aan kleine fauna. Gradiënten binnen (grond)waterpeil en voedselrijkdom zorgen voor diverse vegetatietypen. Deze graslanden zijn van belang voor vlinders en andere insecten, vogels en kleine zoogdieren.

Naast dit natuurdoeltype zal het gebied ook mogelijkheden bieden voor extensieve recreatie zoals wandelen en picknicken. Het Veenweidepark kan een startpunt worden voor kanotochten en wandelingen verder de Krimpenerwaard in. Via de fietsvoetgangerstunnels onder de Zuidwestelijke randweg door kunnen fietsers en wandelaars de Gouderakse Tiendweg bereiken. Deze verbinding voor langzaam verkeer is reeds eerder met een projectbesluit planologisch mogelijk gemaakt. Het gebied zal ontsloten worden voor langzaam verkeer door een afrit vanaf de Gouderaksedijk tussen de huisnummers 75 en 77, welke tevens zal dienen als ontsluiting voor enkele particuliere agrarische percelen. Het opstellen van het inrichtingsplan is eind 2011 gestart.

De afspraak is gemaakt dat de omgeving nauw bij deze planvorming betrokken zal worden. Na inrichting wordt het gebied in eigendom overgedragen aan de stichting het Zuid-Hollands Landschap. Het beheer van het Veenweidepark zal gebeuren door de stichting Het Zuid Hollands landschap, die daarvoor budget van de provincie ontvangt. Tussen provincie, gemeente en de stichting Zuid-Hollands Landschap wordt een convenant gesloten, waarin afspraken staan over de voorbereiding, de uitvoering en het beheer van het Veenweidepark Gouda.

De begrenzing van de dubbelbestemming 'Waarde - Natuur' is aangepast aan de laatst bekende situatie. Percelen waarvan bekend is dat zij in particuliere handen zullen blijven en niet zullen worden ingericht als natuur, hebben deze dubbelbestemming niet gekregen. De provincie heeft aangegeven dat het Natuurbeheerplan ook op dit punt wordt aangepast.

Tussen de Gouderaksedijke nummer 75 en 77 is op de verbeelding aangegeven, waar de ontsluiting zal komen voor zowel het Veenweidepark als voor de noordoostelijk gelegen particuliere agrarische percelen die als gevolg van de ZWR niet meer van de zuidkant zijn te bereiken.