direct naar inhoud van 3.11 Horecabeleid
Plan: Binnenstad Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01

3.11 Horecabeleid

Horecanota 2008 – 2017 'Eten, drinken en overnachten in Gouda'

Op 2 april 2008 is deze nieuwe horecanota vastgesteld. Het nummer van het raadsbesluit is 2008-110. Met de horecanota is gevolg gegeven aan de wens om meer duidelijkheid te geven voor ondernemers, bezoekers en bewoners over de ontwikkelingsmogelijkheden en -gebieden van de horeca.

De horecanota richt zich met name op de binnenstad, maar ook voor de overige gebieden worden beleidsuitspraken gedaan. In deze paragraaf zijn de belangrijkste beleidsuitspraken samengevat voor Gouda in het algemeen en specifiek voor het onderhavige plangebied Binnenstad Oost.

Hoofd- en subdoelen voor de horeca

De hoofddoelstelling voor de horeca is in de horecanota als volgt geformuleerd: "Gouda wil meer inzetten op de economische en maatschappelijke potentie van horeca, zonder de balans met de leefbaarheid en het woonklimaat van de binnenstad uit het oog te verliezen."

Daarnaast zijn de volgende subdoelen geformuleerd:

  • verhogen van de bestedingen en verlengen van de verblijfsduur in de horeca en andere vrijetijdssectoren (detailhandel, toerisme, cultuur en vermaak);
  • ruimte bieden voor realisatie van een aantrekkelijk horeca-aanbod dat aansluit bij de wensen van consumenten, waarbij de mogelijkheid van horeca rond grachten en singels beschouwd kan worden;
  • ruimte bieden voor dynamiek in de horecasector met voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor ondernemers;
  • versterken van de werkgelegenheid in de horeca en gerelateerde vrijetijdssectoren.

Het horecabeleid voor de komende jaren

Gouda wil vooral met ruimtelijke instrumenten sturen door aan de ene kant de ruimtelijke mogelijkheden voor horeca te verruimen en aan de andere kant overlast te minimaliseren. Dit kan door het gebruik van gebiedsprofielen en de verankering ervan in het bestemmingsplan. Gouda wil en kan niet sturen op horecaconcepten: hiervoor ligt het initiatief bij de horecaondernemers. De gemeente geeft wel ontwikkelingsmogelijkheden en stimuleert de horecasector in randvoorwaardelijke zin (kwaliteit openbare ruimte, veilig uitgaan en parkeermogelijkheden).

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01_0019.jpg"

Afbeelding 14: gebiedsprofielen horeca Goudse binnenstad (bron: horecanota Gouda)

Het bestemmingsplan wordt als belangrijkste sturingsinstrument gebruikt om hiermee gebiedsgericht op een vijftal horecacategorieën sturen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen ontwikkelen en consolideren. Dit gebeurt door middel van gebiedsprofielen die zijn samengesteld op basis van de verschillende gebiedskwaliteiten en door aan te sluiten bij bezoekmotieven van horecagebruikers. In het overzicht van de gebiedsprofielen geeft "+" ontwikkelen/gewenst weer en "0" consolideren. Tevens zijn per gebied de mogelijkheden voor terrassen (aan/op het water) weergegeven.

Overzicht gebiedsprofielen Goudse horeca

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01_0020.jpg"

Vertaling horecabeleid in de Goudse bestemmingsplannen

Om het horecabeleid zo concreet mogelijk te formuleren, zijn de doelstellingen van het beleid gebiedsgericht uitgewerkt in de horecanota. Per deelgebied zijn de ontwikkelingsmogelijkheden per horecabranche in het gebied weergegeven, welke instrumenten ingezet kunnen worden en hoe het een en ander toegepast gaat worden. Voor het plangebied gaat het om de deelgebieden 1, 2, 3, 4 en 6.

Daarbij is een indeling gehanteerd die is gebaseerd op het bezoekmotief, openingstijden en de aard van de activiteit. Het betreft de volgende categorieën:

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01_0021.jpg"

Voor elk van de 10 in de horecanota genoemde deelgebieden, welke ieder een eigen gebiedsprofiel hebben, is aangegeven welke horecacategorie gewenst is en eventueel ontwikkeld mag worden. Ook is aangegeven voor welke horecacategorieën een consoliderend beleid geldt.

De bestaande gewenste horeca, krijgt een positieve bestemming en krijgt in unieke gevallen en daar waar mogelijk ontwikkelingsmogelijkheden via binnenplanse of buitenplanse afwijkingen, waarbij de horecanota als toetsingskader geldt. De horeca waarvoor een consoliderend beleid geldt krijgt wel een positieve bestemming, maar geen of nauwelijks ontwikkelingsmogelijkheden. Het bestemmingsplan heeft als uitgangspunt voor de horeca een conserverend karakter.