Plan: | Dijkstelweg 33, Ouddorp |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0511.GDRDijkstelweg33-BP40 |
Het perceel is direct gelegen aan de Dijkstelweg. De Dirkdoensweg en de Molenweg zorgen voor ontsluiting richting de kern van Ouddorp en andersom. De Koolweg ten oosten van het plangebied en de Westerweg ten westen van het plangebied zorgen vanaf de Dijkstelweg voor ontsluiting richting de Vrijheidsweg. Deze weg zorgt voor verdere gebiedsontsluiting. Het plangebied kent dan ook een goede bereikbaarheid.
De theetuin richt zich voornamelijk op de wandelende en fietsende recreant. De initiatiefnemer heeft in het verleden ook aangegeven het fietsgebruik te willen stimuleren en het autogebruik te willen afraden. Dat neemt niet weg dat er voldoende parkeergelegenheid moet zijn voor bezoekers die met de auto komen.
In dat kader zijn de CROW-normen geraadpleegd. Die bieden echter geen eenduidige norm voor de functie theetuin. Om die reden zijn twee normen gecombineerd die oorspronkelijk voor aanverwante functies bedoeld zijn.
Voor het gebouw is gekeken naar de norm voor een cultureel centrum dan wel wijkgebouw. Hiervoor geldt een maximum parkeernorm van 4 parkeerplaatsen per 100 m² brutovloeroppervlakte. De oppervlakte van het gebouw mag maximaal circa 175 m² bedragen, waarvoor dan 7 parkeerplaatsen benodigd zijn.
Vanwege de recreatieve aard is voor de onbebouwde gronden gekeken naar de norm voor een themapark, waarvoor de parkeernorm per hectare wordt uitgedrukt. Hierbij geldt een minimum norm van 4 en een maximum norm van 12 parkeerplaatsen per hectare terrein. In vergelijking met een themapark zal de theetuin een aanzienlijk extensiever gebruik kennen. Daar staat tegenover dat er uiteenlopende activiteiten kunnen plaatsvinden, mogelijk ook tegelijkertijd. Om die reden wordt een norm van 7 parkeerplaatsen per hectare terrein aangehouden. De oppervlakte van het terrein bedraagt in dit geval circa 6.000 m² wat een parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen oplevert.
Gezamenlijk zijn voor het gebouw en de gronden 12 parkeerplaatsen benodigd. Dit wordt op eigen terrein verwezenlijkt.
Door de nieuwe ontwikkelingen zal extra verkeer van en naar de locatie komen. Voor het bepalen van de verkeersgeneratie wordt gebruikgemaakt van kencijfers. Van een theetuin zijn echter geen kencijfers bekend. De hoeveelheid extra verkeer wordt daarom bepaald aan de hand van het aantal parkeerplaatsen. Uit de berekening van de parkeerbehoefte blijkt dat 12 parkeerplaatsen benodigd zijn. Aangenomen kan worden dat de turnover 4 bedraagt. De turnover is het aantal maal dat een parkeerplaats per etmaal wordt benut. Hierbij is uitgegaan van een parkeerduur van maximaal 2 uur en een openingstijd van 8 uur.
Uitgaande van een volledige bezetting van 12 parkeerplaatsen bedraagt de verkeersgeneratie circa 100 mvt/etmaal (12 parkeerplaatsen * turnover van 4 * 2 heen en terug).
Dit is echter een worstcasesituatie. Zoals eerder gesteld zullen de bezoekers voornamelijk wandelend of fietsend komen. De ontsluitende wegen bieden voldoende capaciteit om dit extra verkeer goed af te kunnen wikkelen.