Uitbreiding geluidzone Derde Merwedehaven
Status: | vastgesteld |
Idn: | NL.IMRO.0505.BP180Uitbreidingge-3101 |
Toelichting
Bestemmingsplan
"Uitbreiding geluidzone Derde Merwedehaven"
Gemeente Dordrecht
Vastgesteld
d.d. 16 juni 2015
Inhoudsopgave
1.2 Ligging en begrenzing plangebied
1.3 Vigerende bestemmingsplannen
HOOFDSTUK 5 Juridische planbeschrijving
HOOFDSTUK 6 Economische uitvoerbaarheid
HOOFDSTUK 7 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bijlagen bij de toelichting:
Bijlage 1 Akoestisch onderzoek
Bijlage 2 Uitbreiding geluidzone
HOOFDSTUK 1 Inleiding
1.1 Aanleiding en doel
Aan de noordoostzijde van het Eiland van Dordrecht bevinden zich het bedrijventerrein en de
gesloten stortplaats Derde Merwedehaven. De Derde Merwedehaven ligt ten zuiden van de Beneden - Merwede, te midden van het recreatiegebied Hollandse Biesbosch en nabij het Natura
2000-gebied Biesbosch. Een deel van dit bedrijventerrein is een gezoneerd industrieterrein.
Het geldende bestemmingsplan voor de Derde Merwedehaven, bestemmingsplan Opgecomen Landen, is - behoudens een herziening uit 2011 - ouder dan 10 jaar en dient op grond van de Wet ruimtelijke ordening te worden geactualiseerd.
Daarnaast is in de vaststellingsovereenkomst d.d. 18 januari 2011, zoals gesloten tussen de provincie Zuid-Holland, de gemeente Dordrecht, PROAV N.V. en Derde Merwedehaven B.V., over vervroegde sluiting van de stortplaats bepaald dat een nieuw bestemmingsplan zal worden opgesteld.
Dit nieuwe bestemmingsplan Derde Merwedehaven maakt een uitbreiding van het industrieterrein mogelijk aan de zuidzijde van de haven. d.i. het voorterrein van de gesloten stortplaats. Op dit terrein mogen zogenaamde lawaaimakers als bedoeld in de Wet geluidhinder worden gevestigd. Dit zijn bedrijven die een bepaalde mate van geluid veroorzaken en alleen op een gezoneerd industrieterrein zijn toegestaan.
Als gevolg hiervan dient de bestaande geluidzone te worden uitgebreid. Dit blijkt uit akoestisch onderzoek. Onderhavig bestemmingsplan voorziet hierin voor het Dordtse grondgebied. Voor de eenduidigheid en de overzichtelijkheid is in dit plan de volledige geluidzone voor de Derde Merwedehaven (op Dordts grondgebied) opgenomen, dus niet alleen de uitbreiding.
Voor een klein deel van het Sliedrechtse grondgebied is ook een bestemmingsplan nodig. Daarmee wordt de geluidzone in (noord-)oostelijke richting uitgebreid.
De bestemmingsplannen voor uitbreiding van de geluidzone dienen tegelijkertijd met dan wel voor het bestemmingsplan Derde Merwedehaven te worden vastgesteld.
1.2 Ligging en begrenzing plangebied
Het plangebied ligt in het recreatiegebied Hollandse Biesbosch en een deel van de Beneden - Merwede.
1.3 Vigerende bestemmingsplannen
In dit plangebied gelden de volgende bestemmingsplannen:
bestemmingsplan Nieuwe Sliedrechtse Biesbosch, vastgesteld op 12 februari 2013;
bestemmingsplan De Staart, vastgesteld op 25 juni 2013.
1.4 Leeswijzer
In hoofdstuk 1 worden enkele algemene, in ieder bestemmingsplan voorkomende, onderdelen beschreven. Vervolgens wordt in hoofdstuk 2 het nu voorliggende plan beschreven. In hoofdstuk 3 komt het relevante beleid van rijk, provincie en gemeente aan de orde. Bij de beschrijving van de omgevingsaspecten in hoofdstuk 4 wordt aandacht besteed aan m.n. de akoestische situatie.
In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op de juridische planbeschrijving.
De hoofdstukken 6 en 7 gaan achtereenvolgens in op de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid.
HOOFDSTUK 2 Planbeschrijving
Voor het plangebied gelden de bestemmingsplannen Nieuwe Sliedrechtse Biesbosch en De Staart. De toelichtingen op deze bestemmingsplannen bevatten een uitgebreide beschrijving van het plangebied.
Met voorliggend bestemmingsplan wordt de situering van de aanduiding "geluidzone - industrie" vanwege het industrieterrein Derde Merwedehaven gewijzigd en een regeling toegevoegd over immissiewaarden (zie hoofdstuk 4.1).
Deze geluidzone is de geluidcontour rond het industrieterrein Derde Merwedehaven waarbuiten de geluidsbelasting vanwege dat terrein niet meer mag bedragen dan 50 dB(A). De geluidzone wordt in (noord-)oostelijke richting uitgebreid. De bestemmingsregelingen blijven ongewijzigd.
De uitbreiding van de geluidzone heeft geen gevolgen voor de gebruiksmogelijkheden van het recreatiegebied.
HOOFDSTUK 3 Beleidskader
In hoofdstuk 3 van de toelichting op het bestemmingsplan Derde Merwedehaven is aan het beleidskader uitgebreid aandacht besteed. Dit bestemmingsplan is te raadplegen op www.ruimtelijkeplannen.nl en via www.dordrecht.nl/ruimtelijkeplannen.
HOOFDSTUK 4 Omgevingsaspecten
4.1 Geluid
Industrielawaai
De Wet geluidhinder verplicht om industrieterreinen waarop lawaai veroorzakende bedrijven zijn of kunnen worden gevestigd te zoneren. Bij de zonering worden primair de grenzen vastgelegd van het gebied waarbinnen de lawaai makende bedrijven gevestigd mogen zijn. Dat wordt geregeld in het bestemmingsplan Derde Merwedehaven. Vervolgens wordt ten behoeve van het gezoneerde industrieterrein de geluidzone bepaald en vastgesteld. Daarin voorziet onderhavig bestemmingsplan voor het Dordtse grondgebied.
Het gebied binnen de zone vormt het aandachtsgebied. De binnen de zone geldende voorkeursgrenswaarde, dan wel de daarbinnen vastgestelde hogere waarden, zijn bepalend voor de toelaatbaarheid van geluid producerende activiteiten.
Buiten de geluidzone mag de geluidsbelasting als gevolg van de bedrijven op het gezoneerde industrieterrein niet meer dan 50 dB(A) bedragen.
Geldende zone industrielawaai
De huidige zone is vastgelegd in de bestemmingsplannen Nieuwe Sliedrechtse Biesbosch en De Staart. Al eerder was voor deze zone op 13 september 2011 het bestemmingsplan Herziening zone industrielawaai 3e Merwedehaven vastgesteld.
Aanleiding voor het herzien van de geluidzone is de uitbreiding van het industrieterrein Derde Merwedehaven met het voorterrein van de gesloten stortplaats, waarop zich zogenaamde lawaaimakers mogen vestigen.
Akoestisch onderzoek
De Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid heeft akoestisch onderzoek verricht naar de uitbreiding van het industrieterrein Derde Merwedehaven. Dit onderzoek is als bijlage 1 bij deze toelichting opgenomen.
Uit het onderzoek blijkt dat het noodzakelijk is om de geluidzone in (noord-)oostelijke richting uit te breiden. De grenswaarde van 50 dB(A) wordt op de huidige zone namelijk met 5 dB(A) overschreden. De verruiming van de zone heeft niet tot gevolg dat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) bij een geluidgevoelige bestemming (waaronder woningen) wordt overschreden.
In de overige richtingen is geen zone-uitbreiding nodig.
Op de kaart in bijlage 2 bij deze toelichting is de uitbreiding van de geluidcontour inzichtelijk gemaakt.
Daarnaast heeft de Omgevingsdienst onderzocht hoeveel geluidruimte moet worden gereserveerd voor toekomstige activiteiten op het voorterrein van de gesloten stortplaats en op het water van de Derde Merwedehaven.
Nu het gezoneerde industrieterrein en de geluidzone worden uitgebreid is het van belang dat ook
de verdeling van de beschikbare geluidruimte over de verschillende percelen wordt vastgelegd.
Daartoe is in het bestemmingsplan Derde Merwedehaven een regeling opgenomen. Deze regeling is een nieuw instrument voor geluidruimteverdeling op industrieterreinen en ontwikkeld in opdracht van de provincie Zuid-Holland.
Geluidruimteverdeling is de verdeling van de totaal beschikbare geluidruimte op de zone tussen de
inrichtingen op het industrieterrein. Het bestemmingsplan Derde Merwedehaven kent kort gezegd aan het gezoneerde industrieterrein geluidruimte toe in de vorm van emissiewaarden en daarbij behorende immissiewaarden. Emissie is de hoeveelheid geluid, die door een bedrijf mag worden geproduceerd. Immissie is de hoeveelheid geluid, die door een bedrijf mag worden bijgedragen op de zone.
Onderhavig bestemmingsplan bevat een regeling voor de immissiewaarden. Die zijn gerelateerd aan toetspunten op de zone.
4.2 Natuur
Naar de gevolgen van de vaststelling en uitvoering van het bestemmingsplan Derde Merwedehaven voor de flora en fauna en het nabij gelegen Natura 2000-gebied Biesbosch heeft het Natuur-Wetenschappelijk Centrum onderzoek verricht. Daarin is ook aandacht besteed aan de uitbreiding van de geluidcontour.
Volgens dit onderzoek zal er geen sprake zijn van ongewenste gevolgen. Kortheidshalve wordt naar het onderzoek verwezen (bijlage 3 van de toelichting op het bestemmingsplan Derde Merwedehaven).
HOOFDSTUK 5 Juridische planbeschrijving
5.1 Planmethodiek
Het bestemmingsplan is vorm gegeven als een zogenaamd parapluplan. Dat betekent dat voor één facet, te weten de geluidzone, meerdere bestemmingsplannen worden herzien. In dit geval gaat het om een herziening van de bestemmingsplannen Nieuwe Sliedrechtse Biesbosch en De Staart.
De opzet van de regels is in overeenstemming met de voorgeschreven Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP 2012).
5.2 Inleidende regels
In dit hoofdstuk zijn begrippen verklaard die in de regels voorkomen. Een en ander zorgt er voor dat er bij de uitvoering van het plan geen onduidelijkheden ontstaan over de uitleg van bepaalde regelingen. Daarnaast is het artikel "wijze van meten" opgenomen waarin bepaald is hoe de voorgeschreven maatvoering in het plan gemeten moet worden.
5.3 Bestemmingen
Geluidzone - industrie
De aangepaste begrenzing van de geluidzone is door middel van een gebiedsaanduiding op de verbeelding weergegeven.
De bestemmingsregelingen uit de vigerende bestemmingsplannen Nieuwe Sliedrechtse Biesbosch en De Staart blijven gelden.
5.4 Algemene regels
Dit bestemmingsplan kent in de algemene regels een regeling voor de verdeling van geluidruimte. Het gaat hierbij om de maximale geluidimmissie op de (zone)toetspunten. Die is aangegeven in een tabel met bijbehorende kaart. Een grotere geluidimmissie is niet toegestaan. Voor het verhogen en/of verlagen van de immissiewaarde is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.
5.5 Slotregel
In de slotregel is de officiële naam van het plan bepaald. Onder deze naam kan het bestemmingsplan aangehaald worden.
HOOFDSTUK 6 Economische uitvoerbaarheid
Het bestemmingsplan voorziet in het uitbreiden van de geluidzone rondom het industrieterrein Derde Merwedehaven. Het plan maakt geen ontwikkelingen mogelijk waarvoor grondexploitatie moet worden vastgesteld.
Het opstellen van een exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 Wro is dan ook achterwege gelaten.
HOOFDSTUK 7 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
7.1 Inspraak
Het bestemmingsplan heeft geen gevolgen voor de gebruiksmogelijkheden van de in het plangebied begrepen gronden. Om deze reden is op grond van artikel 2, lid 5 van de Inspraakverordening besloten af te zien van inspraak. Overigens is over het bestemmingsplan Derde Merwedehaven wel gelegenheid tot inspraak geboden, zie hoofdstuk 7 van de toelichting op dat plan.
7.2 Overleg
De digitale kennisgeving van het voorontwerp is op 2 september 2014 naar de volgende instanties gezonden:
Provincie Zuid-Holland (digitaal formulier)
Rijkswaterstaat
gemeente Sliedrecht
Van de onder 2. en 3. genoemde instanties is een reactie ontvangen.
Rijkswaterstaat
Gelet op haar belangen heeft Rijkswaterstaat geen opmerkingen over de uitbreiding
van de geluidszone. Naar aanleiding van dit voorontwerpbestemmingsplan heeft Rijkswaterstaat de volgende opmerkingen over de uitbreiding van het bedrijventerrein Derde Merwedehaven:
“Ecologische toetsing
In verband met het nabij het plangebied gelegen Natura 2000-gebied Biesbosch merk ik op dat in bijlage 3 “Onderzoek Flora en Faunawet” een effectbeoordeling op het aspect stikstofdepositie ontbreekt. Ook in de toelichting wordt niet op dit aspect ingegaan. Hierdoor wordt helaas geen antwoord gegeven op vragen als: Wordt er door de aanleg van de 3e Merwedehaven meer scheepvaartverkeer verwacht? Of is er sprake van de toename van andere activiteiten die stikstofdepositie tot gevolg hebben? Zo ja, leidt dit tot een zodanige toename van de stikstofdepositie dat dit gevolgen heeft voor de stikstofgevoelige habitats in de Biesbosch zoals stroomdalgrasland? Ik ben benieuwd naar de keuze waarom dit aspect niet in het onderzoek
opgenomen is.
Nautisch beheer
In uw plan wordt gesproken over een “uitbreiding van lawaaimakers”. Een concrete invulling hiervan wordt niet gegeven. Ik wijs u er op dat het afgegeven vermogen van bijvoorbeeld een trafo(s) negatieve effecten kan hebben op de werking van vaste radars en scheepsradars, maar ook voor de communicatie middels de marifoon. Beiden zijn van groot belang om veilig de haven in- en uit te varen vanaf de Boven Merwede. Zeker als de scheepsintensiteit van de haven zal kunnen gaan toenemen.
Ik verzoek u dan ook bij het bestemmen van de uitbreiding van het
bedrijventerrein de Richtlijn Vaarwegen 2011 en de vrijwaringszone uit het Besluit
algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) in acht te nemen.”
Commentaar:
De quickscan Flora- en faunawet en de verstoringstoets Natuurbeschermingswet 1998 is geactualiseerd. Het onderzoek bevat nu ook een effectbeoordeling op het aspect stikstofdepositie. Verwezen zij naar bijlage 3 bij de toelichting op het ontwerpbestemmingsplan Derde Merwedehaven.
Een concrete invulling van de zogenaamde lawaaimakers is bij schrijven van dit commentaar nog niet bekend. Wel dient het te gaan om zogenaamde watergebonden bedrijven.
Dit zijn bedrijven met een van havenvoorzieningen afhankelijke bedrijfsactiviteit en/of bedrijven die voor wat betreft hun aan- en/of afvoer van goederen in overwegende mate afhankelijk zijn van het vervoer over water, alsmede scheepsbouw- en scheepsreparatiebedrijven.
Het bestemmingsplan Derde Merwedehaven voldoet aan de algemene regels van het rijk.
Het voorontwerp van dit plan is op 3 juni 2013 voor commentaar naar Rijkswaterstaat gestuurd. Hierop is destijds geen reactie ontvangen.
Gemeente Sliedrecht
De gemeente Sliedrecht heeft geen bezwaar tegen uitbreiding van de geluidzone op grondgebied van Sliedrecht. En vervolgt: “Wel hebben wij geconstateerd dat er een discrepantie is tussen de getekende nieuwe ruimere geluidcontour van bijlage 2 en figuur 10 uit het akoestisch onderzoek van de OZHZ waarvan wordt geadviseerd om deze te verankeren in het bestemmingsplan. Wij hebben in het bp geen verklaring kunnen vinden voor de ruimere contour van bijlage 2. Tevens missen wij in de verbeelding de geluidzone buiten het industrieterrein aan de noordoostzijde ter hoogte van zonepunt 14.”
Commentaar:
In het akoestisch onderzoek van de Omgevingsdienst is in figuur 10 de berekende 50 decibelcontour weergegeven en daaromheen is, waar sprake is van een uitbreiding van de contour, een voorstel gedaan voor de nieuwe zonetoetspunten. In de betreffende paragraaf is dit toegelicht. Deze voorgestelde zonetoetspunten zijn als uitgangspunt genomen voor de nieuwe geluidzone. De geluidzone komt dus overeen met het advies uit het akoestisch onderzoek.
Terecht wordt opgemerkt dat op de verbeelding ter plaatse van de gesloten stortplaats en de rivier een stuk geluidzone ontbreekt. Dit stuk geluidzone is echter onderdeel van het ontwerpbestemmingsplan Derde Merwedehaven. Beide bestemmingsplannen, en het bestemmingsplan voor de uitbreiding van de geluidzone op het grondgebied van Sliedrecht, zullen gelijktijdig in ontwerp ter inzage worden gelegd.