Plan: | Smalle Gooye |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0504.DLDSmalleGooye09-BP30 |
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer
Het sportcomplex zal net als in de huidige situatie voor zowel het gemotoriseerd als het langzaam verkeer ontsloten worden vanaf de Philipshoofjesweg. De parkeervoorziening wordt ontsloten vanaf de Hondsgalgweg. Deze weg sluit in noordelijke richting weer aan op de Philipshoofjesweg. De Philipshoofjesweg sluit in oostelijke richting via het Poldersweegje aan op de Boomvliet. In zuidelijke richting is er vanaf de Hondsgalgweg tevens aansluiting op de Haveloozeweg.
De nieuwe landgoederen zullen ontsloten worden vanaf de Haveloozeweg. Deze weg sluit eveneens in oostelijke richting aan op de Boomvliet met in het verlengde daarvan de Geldersedijk. In de nabijheid van zowel het sportcomplex als de nieuwe landgoederen is geen bushalte gelegen.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Het bestaande sportcomplex zal worden uitgebreid, zodat DVV '09 al haar trainingen en wedstrijden op één complex kan uitoefenen. In de oorspronkelijke situatie was DES '67 hier gehuisvest met 22 teams. De fusie met V.V. Dirksland heeft geleid tot één vereniging met 27 teams. Voor de berekening van de verkeersgeneratie is uitgegaan van de 5 extra teams, dit betreft het extra verkeer dat naar de locatie zal komen. Aangenomen is dat een team uit gemiddeld 15 spelers bestaat en dat de teams twee keer per week trainen. Aangenomen is dat in het weekend de helft van de teams thuis speelt en gemiddeld 100 bezoekers per wedstrijd zijn. Uitgaande van 65% autogebruik en een autobezetting van 1,5 (publicatie 272 CROW) bedraagt de verkeersgeneratie circa 50 mvt/weekdagetmaal. Dit verkeer zal zich afwikkelen over de Philipshoofjesweg.
Er zullen twee nieuwe landgoederen worden gerealiseerd waarbij per landgoed maximaal 3 wooneenheden mogelijk zijn. In de worstcasesituatie betekent dit 6 nieuwe wooneenheden. Uitgaande van 6 mvt/etmaal per woning bedraagt de verkeersgeneratie circa 40 mvt/weekdagetmaal. Dit verkeer zal zich afwikkelen over de Haveloozeweg.
Parkeren
In het opgestelde Verkeerscirculatieplan (VCP 2009) is onderzoek gedaan naar parkeren rond de sportterreinen in Dirksland. Rond de sportvoorzieningen aan de Hondsgalgweg zijn in ruime mate parkeerplaatsen aanwezig (meer dan 165 parkeerplaatsen). Er worden hier geen parkeerproblemen gesignaleerd. Voor de uitbreiding van de sportvelden worden dan ook geen nieuwe parkeerplaatsen aangelegd, maar kan men gebruikmaken van de bestaande parkeervoorziening.
Voor de nieuwe landgoederen zal het parkeren op eigen terrein plaatsvinden.
Conclusie
Vanuit zowel de kern Dirksland als de omgeving zijn het sportcomplex en de nieuwe landgoederen voor het verkeer goed te bereiken. Alleen de bereikbaarheid per openbaar vervoer is slecht door het ontbreken van een bushalte in de omgeving. De toename van het verkeer (circa 50 mvt/weekdagetmaal ten gevolge van de uitbreiding van het sportcomplex en 40 mvt/weekdagetmaal ten gevolge van de nieuwe landgoederen) zal niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling op de ontsluitende wegen. Ten aanzien van parkeren zijn in de omgeving van de sportvelden voldoende parkeerplaatsen aanwezig om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Voor de landgoederen zullen op eigen terrein voldoende parkeerplaatsen worden aangelegd. Het aspect verkeer staat de uitbreiding van het sportcomplex met twee nieuwe sportvelden en de realisatie van de twee landgoederen dan ook niet in de weg.