direct naar inhoud van 7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)
Plan: Noordwest 1 (Hof van Delft)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0023-2001

7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)

7.1.1 Bestaande situatie

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer in het plangebied betreft vervoer per bus, daarnaast ligt een groot deel van het gebied binnen de invloedssfeer van het NS station Delft (binnen loopafstand).
Twee buslijnen rijden door het plangebied: buslijn 81, Kuyperwijk naar Ikea via NS station Delft en buslijn 82, Tanthof naar Delfgauw via NS station Delft. Deze buslijnen rijden de routes door het plangebied volgens figuur 7.1. Voor buslijn 81 is dit een langdurige omleidingsroute in verband met werkzaamheden in het Spoorzonegebied. Lijn 81 rijdt daarom momenteel vanaf het NS station niet via Westvest en Bolwerk naar de Adriaan Pauwstraat, maar via de Westlandseweg en de Krakeelpolderweg. Zodra de infrastructuur in het Spoorzonegebied weer op orde is, zal buslijn 81 weer via de oude route gaan rijden. Lijn 81 rijdt elk half uur in beide richtingen en heeft nu drie haltes binnen het plangebied. Lijn 82 rijdt in twee richtingen via de rand van het plangebied: vanaf het NS station Delft, via Westlandseweg en Krakeelpolderweg, naar Tanthof.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0023-2001_0017.png"

Figuur 7.1: Uitsnede lijnennetkaart Delft 2011-2012

Autoverkeer

Het plangebied bestaat voor een belangrijk deel uit verblijfsgebieden, waaronder woongebieden en parken. De structuur van het wegennet is zodanig vormgegeven dat hoofdzakelijk bestemmingsverkeer gebruik maakt van de wegen in de verblijfsgebieden. De hoofdontsluiting vindt plaats via een beperkt aantal routes vanaf de Provincialeweg: de Ruys de Beerenbrouckstraat (in het noordelijk deel van het plangebied), via het Westeinde en het meest westelijke deel van de Hugo de Grootstraat (ten westen van het plangebied) en de Westlandseweg (ten zuiden van het plangebied). Deze wijkontsluitingen zijn onderling verbonden door straten die een noord-zuidverbinding vormen: Hof van Delftlaan, Westplantsoen en Krakeelpolderweg. Deze laatste drie wegen zijn tevens ontsluitingsroutes op buurtniveau.
De hulpverleningsdiensten hebben enkele wegen in het gebied benoemd tot hoofdroute of secundaire route. De volgende straten maken deel uit van de hoofdroute: Ruys de Beerenbrouckstraat, Hof van Delftlaan, Westplantsoen, Hugo de Grootstraat, Havenstraat, Krakeelpolderweg en Westlandseweg. Straten die onderdeel zijn van de secundaire route zijn: Adriaan Pauwstraat en Pootstraat.
Enkele van de genoemde straten maken ook deel uit van het busnetwerk. Het gaat dan om de Krakeelpolderweg, Hugo de Grootstraat en de Adriaan Pauwstraat. Alle genoemde straten zijn weergegeven in figuur 7.2.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0023-2001_0018.png"

Figuur 7.2: Uitsnede uit rijroutekaart brandweer Delft-Rijswijk

Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers)

Het hoofdfietsnetwerk is een combinatie van regionale fietsroutes en fietsroutes die behoren tot het stadsnetwerk. De regionale fietsroutes in het plangebied zijn: Ruys de Beerenbrouckstraat, Buitenwatersloot en de Westlandseweg. De fietsroutes die behoren tot het stadsnetwerk zijn: J.C. van Markenweg en J.C. van Markenplein, Hof van Delftlaan, Westplantsoen, Buitenwatersloot en Krakeelpolderweg. Van de overige straten behoort het grootste deel tot het wijknetwerk. Zie ook figuur 7.3.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0023-2001_0019.png"

Figuur 7.3: Hoofd-fietsnetwerk (uit het Fap-II)

Parkeren

In vrijwel het gehele plangebied is momenteel gereguleerd parkeren van kracht. Alleen in het deel ten noorden van de Ruys de Beerenbrouckstraat, in de Agnetaparkbuurt zijn enkele straten waar vrij parkeren mogelijk is. De parkeerdruk in het gehele plangebied is hoog. Dit blijkt uit (nachtelijke) parkeertellingen die gehouden zijn in 2005, 2007, 2009 en 2012. Met name in het Westerkwartier ten noorden van de Frank van Borselenstraat en in de Olofsbuurt zijn de bezettingsgraden hoger dan 80%. Op bepaalde locaties komt zelfs een bezettingsgraad van 100% voor. In het plangebied zijn diverse buurtstallingen en fietstrommels voor fietsparkeren. Op verschillende plaatsen is er parkeergelegenheid op eigen terrein: garageboxen en parkeerplaatsen in de tuin.

7.1.2 Beleid en onderzoek

Openbaar vervoer

Haaglanden is de openbaarvervoersautoriteit in de regio. De gemeente Delft geeft bij het stadsgewest aan wat de eigen openbaar vervoersprioriteiten zijn. Het gebruik en de gewenste ontwikkelingen van stad- en streekvervoer zijn beschreven in het Lokaal Verkeer en Vervoerplan (LVVP, 30 juni 2005).
De gemeente is verantwoordelijk voor aanleg, beheer en onderhoud van haltes. Op dit moment wordt voor buslijn 81 nog naar een geschikte halte locatie gezocht in de Hugo de Grootstraat, tussen Spoorsingel en Havenstraat, als alternatief voor de vervallen Bolwerkhalte op de Spoorsingel.

Autoverkeer

Leidend is het in juni 2005 vastgestelde en in 2011 geactualiseerde LVVP. In het oorspronkelijke LVVP is het verkeersbeleid voor de middellange termijn vastgelegd, waarbij het accent is gelegd op:

  • 1. maatregelen ter stimulering van fietsgebruik en openbaar vervoer;
  • 2. maatregelen voor de doorgaande noord/zuid- en oost/west-routes voor autoverkeer, zodat deze vooral worden gebruikt door in- en uitgaand verkeer, en zodat het doorgaande verkeer wordt ontmoedigd hier gebruik van te maken;
  • 3. het opvangen van de mobiliteitseffecten van nieuwe stedelijke ontwikkelingen op de interne en externe bereikbaarheid van de stad.

Een belangrijk onderdeel van het LVVP is de categorisering van wegen in het Delftse wegennet. Wegcategorisering is namelijk een essentieel onderdeel van de ontwerpprincipes die voortvloeien uit de “Duurzaam Veilig”-visie. Bij elke wegcategorie horen eigen vormgevingskenmerken. Onderdeel van het LVVP is het toevoegen van een nieuwe categorie aan de bestaande ontsluitingswegen: de wijkontsluitingsweg. In afwijking van de standaard onderscheidt Delft derhalve vier, in plaats van drie wegtypen:

  • stroomwegen;
  • gebiedsontsluitingswegen;
  • wijkontsluitingswegen;
  • erftoegangswegen.

De nieuwe categorie wijkontsluitingswegen biedt de mogelijkheid het wegprofiel anders in te richten dan in 'Duurzaam Veilig' is voorzien. De voorgestelde maatregelen voor wijkontsluitingswegen zorgen ervoor dat auto's in het algemeen niet harder zullen rijden dan 40 km/h.

De wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd volgens de tabel in figuur 7.4. Alle erftoegangswegen zijn daarbij in het LVVP aangewezen als verblijfsgebied. Een belangrijke consequentie van het aanwijzen van "verblijfsgebieden" is dat deze gebieden in het kader van Duurzaam Veilig ingericht worden als 30 km/h-zone, bij voorkeur zodra sprake is van een totale bovengrondse herinrichting.

Wegcategorisering   Wegen in het plangebied  
Stroomwegen   Geen  
Gebiedsontsluitingswegen   Westlandseweg  
Wijkontsluitingswegen   Ruys de Beerenbrouckstraat, Hugo de Grootstraat, Havenstraat, Westplantsoen (tussen Hugo de Grootstraat en Krakeelpolderweg) en Krakeelpolderweg (uitgezonderd het deel tussen Pootstraat en Frank van Borselenstraat)  
Erftoegangswegen   Alle overige wegen  

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0023-2001_0020.jpg"

Figuur 7.4: Wegencategorisering uit het LVVP

Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers)

Het beleid voor langzaam verkeer is vastgelegd in het Fietsactieplan II (2005-2010), vastgesteld in juni 2005 en geüpdatet in 2011. Het Fietsactieplan II (FAP-II) is zowel een voortzetting als een uitbreiding van het Fietsactieplan I (1999). Er wordt gestreefd het fietsgebruik te stimuleren, de fiets een serieus alternatief te maken voor de auto en zo ook een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van de stad, zodat Delft kan behoren tot de beste fietssteden van Nederland.

De update van het FAP uit 2011 was nodig, omdat het Fietsactieplan lI (FAPII), met uitvoeringsperiode 2005 t/m 2011 bijna afgerond is en er keuzes gemaakt moesten worden voor besteding van de beperkte fietsbudgetten voor de komende jaren.

Parkeren

Parkeren is een essentiële schakel in de bereikbaarheid. De parkeerplaats moet op een duidelijke en gemakkelijke manier te vinden zijn. Te veel zoeken geeft extra onwenselijk verkeer en overlast.
De parkeerplaats moet idealiter binnen acceptabele loopafstand bij de bestemming zijn, op een aantrekkelijk en (sociaal) veilige plek. Daarnaast is een balans tussen parkeren en leefbaarheid en efficiënt dubbelgebruik voor verschillende doelgroepen van belang. In 2013 wordt de Nota Parkeerbeleidskader opgesteld, waarbij het parkeerbeleid voor de gehele stad bepaald wordt voor de komende 5 à 10 jaar, gebaseerd op bovenstaande uitgangspunten. In de nota komt een uitvoeringsprogramma met verder uit te werken onderwerpen/projecten. Dit kan invloed hebben op het parkeren in het plangebied.


Het beleid over parkeren in Delft is neergelegd in de "Nota Parkeernormen 2013". De essentie van het beleid is dat voor nieuwe ontwikkelingen (zoals nieuwbouw en herontwikkeling) voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden om parkeerproblemen in de omgeving te voorkomen. In de Nota Parkeernormen 2013 is vastgelegd hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn afhankelijk van het type en de omvang van de functie. De nota geeft hiervoor parkeernormen, welke zijn gedifferentieerd naar de binnenstad, schilgebied rond de binnenstad en overig gebied. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op kencijfers van het kennisinstituut CROW. Deze kencijfers zijn opgesteld aan de hand van parkeeronderzoeken door het hele land en zijn landelijk en juridisch geaccepteerd als realistisch en betrouwbaar. Voor woningen heeft Delft, gebaseerd op de kencijfers van het CROW, eigen normen vastgesteld. Deze kennen een differentiatie naar de omvang van de woning (m2 bvo).

Bij nieuwe ontwikkelingen is het niet de bedoeling dat de parkeerbehoefte wordt afgewenteld op de omgeving. Uitgangspunt is dat parkeren in beginsel op de eigen ontwikkellocatie wordt opgelost. Daarnaast dienen bezoekersplaatsen openbaar toegankelijk te zijn. Hierdoor kan er maximaal gestuurd worden op het dubbelgebruik van parkeergelegenheid onder bezoekers.

7.1.3 Gewenste ontwikkeling

Openbaar vervoer

Ook in het oostelijke deel van de Hof van Delftwijk wonen mensen die wel mobiel willen zijn, maar niet over een auto beschikken en niet (meer) kunnen fietsen. Het is belangrijk voor deze groep te voorzien in een toegankelijk bussysteem met toegankelijke haltes. Zo wordt de mobiliteit van deze groep vergroot. Het toekomstige aanpassen van de aanwezige halte Krakeelpolderweg bij het Werkplein, zal naar verwachting binnen de bestaande openbare ruimte kunnen worden opgelost.

Autoverkeer

In het oorspronkelijke LVVP zijn verschillende wegen benoemd als wijkontsluitingsweg. Enkele van deze straten zijn in de afgelopen jaren reeds heringericht tot wijkontsluitingsweg. Het gaat hierbij om de Ruys de Beerenbrouckstraat, het Westplantsoen tussen Hugo de Grootstraat en de Krakeelpolderweg (uitgezonderd het deel tussen Pootstraat en Frank van Borselenstraat). Dat betekent dat de Hugo de Grootstraat en de Havenstraat op termijn heringericht zullen worden: van reguliere 50 km/h-weg tot wijkontsluitingsweg met een ontwerpsnelheid van 40 km/h. Hoewel een dergelijke herinrichting als doel gehandhaafd blijft, is de planning van de uitvoering aangepast aangezien sinds de update van het LVVP hiervoor geen middelen beschikbaar zijn. De uitvoering zal derhalve, onder voorbehoud van financiering, gecombineerd moeten worden met grootschalige rioleringswerkzaamheden.

Ook de herinrichting van andere 50 km/h wegen tot erftoegangswegen met snelheid van 30 km/h, waaronder de Hof van Delftlaan en Adriaan Pauwstraat blijft uitgangspunt. De planning van de uitvoering is ook aangepast aangezien sinds de update van het LVVP hiervoor geen middelen beschikbaar zijn. De uitvoering zal derhalve gecombineerd moeten worden met grootschalige rioleringswerkzaamheden: werk-met-werk maken.

Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers)

In het stadsnetwerk voor de fiets is in een klein deel van het plangebied sprake van een ontbrekende schakel. Het betreft de noord-zuid verbinding in het verlengde van de J.C. van Markenweg, over het terrein van DSM. Het aanleggen van deze schakel is niet voorzien voor het einde van de looptijd van het voorliggende bestemmingsplan. Alle overige schakels van het hoofdfietsnetwerk zijn gerealiseerd.

Parkeren

Het creëren van de mogelijkheid voor meer beschikbare ruimte voor parkeren voor de prioritaire doelgroep is wenselijk, omdat de parkeerdruk in sommige buurten hoog (> 80%) tot zeer hoog (> 90%) is. Bij het eventueel creëren van meer parkeercapaciteit wordt in beginsel meegelift met grootschalig onderhoud aan wegen (“werk-met-werk”).

7.1.4 Conclusie

Openbaar vervoer

Voor de terug te brengen Bolwerkhalte is geen extra verkeersruimte benodigd. Deze ontwikkeling heeft derhalve geen gevolgen voor het voorliggende bestemmingsplan.

Autoverkeer

Met betrekking tot het autoverkeer zijn er in het plangebied twee toekomstige ontwikkelingen opgenomen in het LVVP: 1. Het herinrichten van 50 km/h wegen tot wijkontsluitingsweg met een ontwerpsnelheid van 40 km/h: Hugo de Grootstraat en Havenstraat; en 2. Het ombouwen van andere 50 km/h wegen tot erftoegangswegen met snelheid van 30 km/h, waaronder de Hof van Delftlaan en Adriaan Pauwstraat. De planvorming met betrekking tot deze ontwikkelingen is nog niet gestart. De verwachting bestaat dat deze herinrichtingen binnen de bestaande openbare ruimte passen en daarmee binnen het bestemmingsplan.

Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers)

Met betrekking tot het langzaam verkeer zijn er geen ontwikkelingen voorzien.

Parkeren

In het bestemmingsplan wordt rekening gehouden om het parkeren op eigen terrein waar mogelijk te verruimen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0023-2001_0021.jpg"

Figuur 7.5: Planologisch relevante kabels en leidingen