direct naar inhoud van 6.5 Geluid
Plan: Noordwest 1 (Hof van Delft)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0023-2001

6.5 Geluid

6.5.1 Bestaande situatie

Het plangebied is een rustige woonwijk waar enkele geluidsbronnen aanwezig zijn. Naast een aantal doorgaande wegen met geluidzone, ligt ten noorden van het plangebied het bedrijventerrein Delft Noord (DSM). Dit is een voor geluid gezoneerd industrieterrein. De geluidzone van 50 dB ligt over het noordelijk gedeelte van het plangebied. Het plangebied wordt aan de oostzijde begrensd door de spoorlijn Den Haag-Rotterdam. Er wordt gebouwd aan een ondergrondse tunnel. Als de spoortunnel in gebruik is, komt de lijn bovengronds te vervallen en zal het raillawaai niet meer van invloed zijn op het plangebied.

6.5.2 Beleid en onderzoek

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich geluidzones langs alle wegen, die niet zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied, en wegen waarvoor de maximumsnelheid van 30 km/h geldt. De breedte van de geluidzones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg.

Spoorwegen hebben ook een zone, voor Delft is de breedte van deze zone 700 meter. Binnen deze geluidzones is het bij nieuwe ontwikkelingen verplicht om de geluidbelasting van geluidsgevoelige bestemmingen te berekenen.

6.5.3 Gewenste ontwikkeling

Onderhavig bestemmingsplan is in hoofdzaak consoliderend. Een bestemmingswijziging in de Olofsbuurt is voor geluid echter wel van belang. Hier wordt met de gewijzigde bestemming van het buurthuis wonen mogelijk gemaakt. Aangezien het buurthuis voorheen geen geluidsgevoelige bestemming had, wordt deze bestemmingswijziging in het kader van de Wet geluidhinder gezien als een nieuwe situatie en dient getoetst te worden aan die wet.

In het onderzoek Olofsbuurt 21, d.d. 06-02-2013, met kenmerk 130678 van adviesbureau BK is deze toetsing uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de wegen met een geluidszone waarin de Sint Olofsstraat 21 is gelegen, nergens worden overschreden en de wijziging doorgang kan vinden.

Een andere bestemmingswijziging in dit plan betreft de Warmoezierstraat 4/4A. Het feitelijk gebruik van deze locatie is wonen en de bestemming wordt daarmee in overeenstemming gebracht. De locatie is afgeschermd en geluidluw gelegen, zoals blijkt uit de geluidbelastingskaarten van de gemeente Delft. Verder onderzoek voor deze locatie is daarom niet noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor de locaties Nieuwe Schoolstraat 53 en Hovenierstraat 35A. Ook op deze locaties wordt een woonfunctie mogelijk gemaakt en ook hier geldt dat de locaties afgeschermd en geluidluw zijn gelegen. Bovendien geldt voor alle locaties dat het geluid vanwege het spoor aanzienlijk zal verminderen nadat het spoor ondergronds is gebracht, hetgeen binnen de planperiode van 10 jaar van dit bestemmingsplan zal plaatsvinden.

6.5.4 Conclusie

De voorgenomen bestemmingswijzigingen voldoen aan de eisen van de Wet geluidhinder.