direct naar inhoud van 7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)
Plan: Professor Telderslaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0020-2001

7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)

7.1.1 Openbaar vervoer
7.1.1.1 Openbaar vervoer

Bestaande situatie

De Professor Telderslaan maakt onderdeel uit van de route van lijn 121.

Beleid en onderzoek

Haaglanden is de openbaarvervoersautoriteit in de regio. De gemeente Delft geeft bij het stadsgewest aan wat de eigen openbaar vervoersprioriteiten zijn. Het gebruik en de gewenste ontwikkelingen van stad- en streekvervoer zijn beschreven in het lokaal Verkeer en Vervoerplan (LVVP, 30 juni 2005).

Gewenste ontwikkeling

Er zijn geen ontwikkelingen die de bestaande situatie zullen veranderen.

7.1.1.2 Autoverkeer

Bestaande situatie

Het plangebied is gelegen aan de Professor Telderslaan tussen de Jan de Oudeweg en de Professor Krauslaan. Op de Professor Telderslaan en de omliggende straten geldt een 30km/u regime. Alle wegen in het gebied (Professorenbuurt) hebben een verblijfsfunctie. Omdat over de Professor Telderslaan tevens bussen rijden is met de inrichting van de weg hiermee rekening gehouden. De Professor Telderslaan sluit in het westen aan op de Schoemakerstraat welke een ontsluitende functie heeft in de richting van de Kruithuisweg in het zuiden en het centrum van Delft in het noorden.

Ten westen van het plangebied loopt een hoofdroute voor hulpdiensten. Deze route loopt over de Schoemakerstraat. Bij calamiteiten kunnen hulpdiensten deze routes rijden om zich snel door de stad te kunnen bewegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0020-2001_0010.png"

Afbeelding 10 Uitsnede uit rijroutekaart brandweer Delft-Rijswijk (rood is hoofdroute, groen is secundaire route)

Gewenste ontwikkeling

Als gevolg van de gewenste ontwikkeling zullen de te ontwikkelen appartementen verkeer genereren op de in het omliggende gebied. Hoofdzakelijk zullen ze de Professor Telderslaan gebruiken om het gebied te verlaten.

7.1.1.3 Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers)

Ten noorden en westen van het plangebied liggen een aantal hoofdfietsroutes. Dit zijn respectievelijk de Nassaulaan en de Schoemakerstraat.

7.1.1.4 Parkeren

Bestaande situatie

Momenteel zit er een woonfunctie op het plangebied. De woningen die er gelegen zijn worden ook zodanig gebruikt.

Beleid en onderzoek

Het beleid over parkeren en stallen van Delft is in 2003 vastgesteld in de Nota "Parkeren en Stallen". Deze is in 2006 en 2009 geactualiseerd. De essentie van het beleid is dat voor nieuwe ontwikkelingen (zoals nieuwbouw en herontwikkeling) voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden om parkeerproblemen in de omgeving te voorkomen.

De Nota Parkeren en Stallen legt vast hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn afhankelijk van het type functie. De nota geeft hiervoor parkeernormen, welke zijn gedifferentieerd naar de binnenstad, schilgebied rond de binnenstad en overig gebied. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op kencijfers van het kennisinstituut CROW. Deze kencijfers zijn opgesteld aan de hand van parkeeronderzoeken door het hele land en zijn landelijk en juridisch geaccepteerd als realistisch en betrouwbaar.

Voor woningen heeft Delft eigen normen vastgesteld. Dezen kennen een differentiatie naar type woningen, zoals dat voor Delft gewenst is.

De ontwikkelaar heeft de plicht de aan te leggen parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren en financieren. Hierop zijn twee uitzonderingen mogelijk:

  • Als het gaat om herstructurering kan in bepaalde gevallen een aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden toegerekend aan het nieuwe plan.
  • Bij een totale gebiedsontwikkeling kan een deel van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden gerealiseerd. De financiering loopt via de grondexploitatie.

Als criterium voor het maken van een uitzondering geldt de hoogte van de parkeerdruk vóór de herstructurering of de gebiedsontwikkeling. Op basis van de parkeerdruk vóór de herstructurering of de gebiedsontwikkeling wordt bepaald hoeveel bestaande parkeerplaatsen in de openbare ruimte redelijkerwijs aan het nieuwe plan kunnen worden toegerekend. Uitgangspunt is dat de parkeerdruk na de nieuwe ontwikkelingen lager moet zijn dan daarvoor.

Gewenste ontwikkeling
Er worden 66 portiekwoningen gesloopt om 40 eengezinswoningen te realiseren. Daarbij moet voldaan worden aan de nota parkeren en stallen. In beginsel dienen de parkeerplaatsen op eigen terrein te worden gerealiseerd. Omdat er sprake is van herstructurering kan er worden afgeweken van de eis om te parkeren op eigen terrein. Aangezien in dit plan sprake is van een lagere parkeerbehoefte dan in de oude situatie kan het parkeren als gevolg van het nieuwe plan worden toegerekend aan de openbare ruimte.