direct naar inhoud van 7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)
Plan: Brug Deltares
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0017-2001

7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)

7.1.1 Bestaande situatie

De ontwikkeling betreft de ontsluiting van het kennisinstituut Deltares. Op dit moment is Deltares ontsloten via de Rotterdamseweg. Het plan betreft een nieuwe ontsluiting, namelijk vanaf de Heertjeslaan. Op dit moment is de Heertjeslaan nog niet gerealiseerd. Zie figuur 6 hieronder.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0017-2001_0006.jpg"

Figuur 6.

7.1.2 Beleid en onderzoek

Het verkeers- en vervoersbeleid van Delft is vastgelegd in het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan (LVVP), vastgesteld in 2005. Voor het fietsbeleid is verder het Fietsactieplan-II (FAP-II) van belang (ook vastgesteld in 2005). Het parkeerbeleid staat in de Nota Parkeren en Stallen. Met betrekking tot het openbaar vervoer is niet Delft zelf de vervoersautoriteit, maar dit is het Stadsgewest Haaglanden.

7.1.3 Gewenste ontwikkeling

De nieuwe brug is bedoeld als hoofdontsluiting van Deltares. De brug komt te liggen aan de nieuwe hoofdweg (Heertjeslaan) van het bedrijventerrein Technopolis. De oude ontsluiting blijft ook beschikbaar; bevoorrading zal via die ontsluiting (blijven) plaatsvinden.

De brug wordt ontwikkeld door Deltares, op een locatie in eigendom van Deltares. De voor verkeersdoeleinden bestemde ruimte is 9,5 meter breed. Dit is voldoende om op de brug een profiel te realiseren voor verkeer in twee richtingen (gemengd profiel, voor gemotoriseerd verkeer en voor fietsers) en daarnaast een voorziening voor voetgangers. Ook is in de breedte de noodzakelijke beveiliging aan de zijkant van de brug opgenomen. De nieuwe brug sluit aan op, aan de ene kant, de openbare weg aan de kant van de Heertjeslaan, en, aan de andere kant, het wegennet van het eigen terrein van Deltares.

7.1.4 Conclusie

De als verkeersruimte bestemde ruimte is voldoende om de brug, dienend als hoofdontsluiting voor Deltares, mogelijk te maken.