direct naar inhoud van 10.1 Inspraak en overleg
Plan: Brug Deltares
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0017-2001

10.1 Inspraak en overleg

Op 26 juni 2008 heeft de gemeenteraad besloten voor postzegelplannen alleen de formele procedure te doorlopen. Dit houdt in dat er geen voorontwerpfase is en dat er geen inspraakmogelijkheid is. Het bestemmingsplan zal meteen als ontwerp ter inzage worden gelegd voor de duur van 6 weken. Gedurende deze periode kunnen door een ieder zienswijzen worden ingediend. De ingediende zienswijzen zullen worden samengevat en beantwoord in de Nota Zienswijzen. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen kan het bestemmingsplan worden aangepast en zal het plan ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden.

Op grond van artikel 3.3.1 Besluit ruimtelijke ordening is het ontwerpbestemmingsplan voorgelegd aan:

  • 1. Provincie Zuid-Holland
  • 2. Stadsgewest Haaglanden
  • 3. Hoogheemraadschap van Delfland
  • 4. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
  • 5. Vrom-Inspectie
  • 6. Brandweer Delft - Rijswijk

De provincie, het Hoogheemraadschap en de Vrom-Inspectie hebben aangegeven geen bezwaar te hebben tegen dit plan. Van het Stadsgewest Haaglanden en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is geen overlegreactie ontvangen.

De brandweer heeft aangegeven dat het plangebied niet ligt in het invloedsgebied van gevaarlijke stoffen, busleiddingen of objecten waarop het Besluit externe veiligheid inrichten van toepassing is. Wel is opgemerkt dat de brug van Deltares in het maatregelengebied voor kernenergie ligt, rond het Reactor Instituut Delft (RID). In geval van calamiteiten moet de omgeving van het RID op een afstand tot 300 meter direct van de risicobron af kunnen evacueren. Om voor de hulpdiensten voldoende toegang en ontvluchtingsmogelijkheden te bieden, wordt het volgende geadviseerd:

1. Om de mogelijkheid van ontvluchting van de risicobron af te behouden, dient uitritmogelijkheid via de Rotterdamseweg te blijven bestaan.

2. Om het terrein voor de hulpdiensten toegankelijk te maken, wordt aanbevolen de nieuwe brug in klasse 45 uit te voeren.

Met betrekking tot het eerste advies wordt opgemerkt dat de ontsluiting van het terrein via de Rotterdamseweg gehandhaafd blijft.

Met betrekking tot het tweede advies wordt opgemerkt dat dit aspect, de specifieke belastbaarheid van de brug, geen onderwerp betreft dat in een bestemmingsplan wordt geregeld. Aangezien de Rotterdamseweg als uitritmogelijkheid blijft bestaan, blijft het terrein op die manier ook toegankelijk en bereikbaar voor hulpdiensten. In welke uitvoeringsklasse de nieuwe brug uiteindelijk wordt uitgevoerd is ten tijde van deze bestemmingsplanprocedure nog niet bekend.

Deltares heeft voor het hele terrein een eco-dynamisch ontwerpproces toegepast waarbij tevens verschillende milieuorganisaties zijn betrokken zoals Stichting Commissie Natuur en Milieu, KNNV, Initiatiefgroep Natuurbeheer Delft, Vereniging Natuurmonumenten en Vogelbescherming Nederland. Ook het ontwerp van de nieuwe brug is hierin meegenomen.