direct naar inhoud van 6.6 Geluid
Plan: Zuidwest 3 Tanthof
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0015-2001

6.6 Geluid

6.6.1 Bestaande situatie

Het plangebied betreft een rustige woonwijk. Aan de noordzijde loopt de Kruithuisweg en aan de oostzijde het spoor. Ten westen van het plangebied is de toekomstige A4 gepland. Door toedoen van het verkeer op de Kruithuisweg en de toekomstige A4 is de geluidsbelasting wat hoger in de zones rondom de wegen.

Er zijn geen bedrijven in het plangebied gelegen die dusdanige geluidhinder veroorzaken, dat daar in het bestemmingsplan rekening mee gehouden moet worden. Er loopt wel een deel van de geluidzone van industrieterrein Schieoevers over het oostelijk deel van het plangebied. Deze geluidzone is met een arcering op de verbeelding weergegeven.

6.6.2 Beleid en onderzoek

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen die niet zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor de maximumsnelheid van 30 km/h geldt, geluidzones. De breedte van de geluidzones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg. Het gebied waar de wijzigingsbevoegdheid voor is opgenomen op de verbeelding bevindt zich op ca. 500 meter van de toekomstige A4. Deze A4 krijgt naar verwachting een onderzoekszone van 400 meter (3 of 4 rijstroken, buitenstedelijk gebied). Ook ligt dit wijzigingsgebied binnen de onderzoekszone van de Kruithuisweg. Spoorwegen hebben ook een zone, voor Delft is de breedte van deze zone 700 m.

6.6.3 Gewenste ontwikkeling

Binnen de genoemde geluidzones is het bij nieuwe ontwikkelingen verplicht om de geluidbelasting van geluidsgevoelige bestemmingen te berekenen. Aangezien dit bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt die effect hebben op de geluidsituatie is een dergelijke berekening of onderzoek niet noodzakelijk.

Ontwikkelingen in relatie tot geluid

Hieronder is voor de kleinschalige ontwikkelingen, zoals benoemd in paragraaf 6.1 aangegeven, waarom geen akoestisch onderzoek nodig is.

  • Het project koe in de weijk veroorzaakt geen geluidhinder naar omliggende geluidgevoelige bestemmingen (zoals woningen of scholen). Het project zelf is geen geluidgevoelige functie. Daarom is akoestisch onderzoek niet noodzakelijk.
  • Een buitenschoolse opvang (BSO) bij de tennisvereniging is geen geluidgevoelige functie op grond van de Wet geluidhinder. Evenmin veroorzaakt een BSO zelf geluidhinder naar omliggende functies. Voor schoolpleinen hanteert de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) een richtafstand van 30 meter ten opzichte van geluidgevoelige functies zoals woningen. Aan die afstand wordt voldaan. Daarom is akoestisch onderzoek niet noodzakelijk.
  • De mogelijkheid voor extra parkeerplaatsen heeft geen geluidgevolgen voor omliggende woningen of andere geluidgevoelige functies. Verder is parkeren zelf geen geluidgevoelige functie. Daarom is akoestisch onderzoek niet noodzakelijk.
  • Voor de mogelijkheid voor aanpassing van HAT-woningen in een deel van Tanthof-Oost tot seniorenwoningen is geen geluidonderzoek nodig. Er zijn immers al woningen en door het samenvoegen verandert de functie niet.
  • Voor de mogelijke uitbreiding van de winkels in het winkelgebied van Tanthof-Oost is geen geluidonderzoek nodig. De winkels zijn zelf geen geluidgevoelige functie en de uitbreiding veroorzaakt geen extra geluidhinder naar omliggende woningen of andere geluidgevoelige functies.

Voor de wijzigingslocatie aan de oostzijde van de Laan der Verenigde Naties geldt dat bij effectuering van de wijziging aangetoond moet worden dat er geen geluidhinder zal ontstaan naar de omgeving. Daarom hoeft er in het kader van de vaststelling van dit bestemmingsplan geen geluidonderzoek plaats te vinden.

6.6.4 Conclusie

Uit oogpunt van geluid zijn er geen belemmeringen voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.