direct naar inhoud van 10.2 Zienswijzen
Plan: Zuidwest 3 Tanthof
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0015-2001

10.2 Zienswijzen

Het voorontwerp bestemmingsplan is samen met de Nota Inspraak en Overleg ter behandeling voorgelegd aan de Commissie Spoorzone, Ruimte en Verkeer. Het voorontwerp bestemmingsplan is naar aanleiding van de reacties aangepast tot een ontwerp bestemmingsplan.

Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 6 december 2012 tot en met 16 januari 2013 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode bestond de mogelijkheid om schriftelijke en/of mondelinge zienswijzen in te dienen.

Hieronder worden de zienswijzen samengevat weergegeven en van een standpunt van de gemeente voorzien. De naw-gegevens worden niet weergegeven aangezien deze beschermd zijn op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens. De zienswijzen hebben daarom een nummer gekregen, daarnaast is de datum en het registratienummer weergegeven van de ingekomen reactie.


1. nummer 1273841, ontvangen op 2 januari 2013;
2. nummer 1276538, onvangen op 17 januari 2013;
3. nummer 1276952, ontvangen op 27 december 2013;
4. nummer 1276787, ontvangen op 21 december 2012;
5. nummer 1273745, ontvangen op 3 januari 2013;
6. nummer 1277681, ontvangen op 22 januari 2012.

Alle zienswijzen zijn tijdig ingediend.

Nr.     Samenvatting   Beoordeling   Aanpas-singen in plan  
1.1   1273841   Indiener stelt dat op geen enkele wijze tegemoet gekomen wordt aan zijn bezwaren, en is zodoende genoodzaakt opnieuw een zienswijze in te dienen tot de bestemming van gebieden nabij de 380-kV-verbinding. Indiener geeft aan dat de gebieden in nabijheid van de ondergrondse 380kV verbinding potentieel gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid. De nabijgelegen gebieden zouden daarom zoveel mogelijk de publieke toegang worden ontzegd. Verblijf van minder dan 11 minuten leidt in gebieden boven de ondergrondse 380kV verbinding al tot een even grote belasting als de dagelijkse gezondheidslimieten die in de wet gelden voor langdurig verblijf voor kinderen in woon- of schoolomgeving. Omdat er volgens indiener door de ogen van de kinderen geen reden is om niet te lang in dit gebied te verblijven (het is een recreatiegebied en het is niet denkbeeldig dat over een fietspad heen en weer wordt gefietst, gerolschaatst of een andere activiteit wordt uitgevoerd), is het zeer goed denkbaar dat kinderen aan veel hogere dagelijkse veldsterkten zullen worden blootgesteld dan wenselijk is. Een fietspad of wandelpad minder dan 15 meter afstand van dergelijke kabels moet daarom worden voorkomen. In het huidige plan staat het Keenenburgpad ten westen van Tanthof over een afstand van honderden meters boven de ondergrondse 380 kV-kabels aangeduid. Het lijkt indiener verstandig om dit te veranderen.   De 380 kV hoogspanningsverbinding is door de rijksoverheid mogelijk gemaakt middels het 'inpassingsplan Zuidring Wateringen- Zoetermeer'. Op basis van dit inpassingsplan heeft ook een verantwoording plaatsgevonden van de mogelijke effecten op de volksgezondheid. Een fietspad of wandelpad wordt op basis van de in Nederland gehanteerde grens- en advieswaarden niet gezien als een gevoelige bestemming.   nee  
1.2   1273841   Indiener stelt dat op geen enkele wijze tegemoet gekomen wordt aan zijn bezwaren, en is zodoende genoodzaakt een zienswijze in te dienen tegen verdrassing als ecologische doelstelling.

Indiener geeft aan dat het maatschappelijk niet verantwoord is om ten behoeve van de ecologie, verdrassing in een woongebied na te streven. Verdrassing betekent een hoge grondwaterstand en daarmee volgens inspreker, voor vele huizenbezitters overlast in de kruipruimte. Het ontwerpbestemmingsplan biedt onvoldoende garanties voor de prioritering van de belangen van huizenbezitters. Er worden hiertoe diverse argumenten gegeven. Omwille van de leesbaarheid van deze zienswijze worden deze niet allemaal genoemd.

Hoewel beslissingen ten aanzien van het peilbeheer niet thuis horen in het bestemmingsplan, is het wel noodzakelijk dat in een bestemmingsplan duidelijke prioriteiten worden gesteld bij de inrichting van gebieden. Het peilbeheer moet vervolgens de functie van een gebied respecteren. Wanneer de randvoorwaarden vanuit de bebouwing niet duidelijk worden gesteld, dan kan ook niet verwacht worden dat daar voldoende rekening mee wordt gehouden.

Deze wateroverlast wordt volgens indiener mede veroorzaakt doordat in Tanthof na het bebouwen grote bodemdalingen zijn opgetreden, waaronder in de kruipruimten van gebouwen. Indiener is daarom van mening dat van de gemeente een inspanningsverplichting mag worden verwacht om wateroverlast in de kruipruimten te voorkomen. Voor zover ze daarvoor juridisch verantwoordelijk is, dan toch wel moreel.  
De gebiedsfuncties in het bestemmingsplangebied Zuidwest 3 zijn positief bestemd naar functie. Overeenkomstig met de feitelijke situatie is -waar van toepassing- de functie Wonen vastgelegd.
De gemeente Delft is geen bevoegd gezag bij het vaststellen van peilbesluiten. In december 2011 is het peilbesluit cluster Delft vastgesteld door (de Verenigde Vergadering van) het Hoogheemraadschap van Delfland. De termijn van het indienen van een zienswijze hiervoor is verlopen. Voor het vaststellen van het door de inspreker genoemde flexibele peil zijn de ecologische doeleinden niet leidend geweest. Voor vragen over flexibel peilbeheer kan de inspreker indien gewenst contact opnemen met het Hoogheemraadschap van Delfland.

De gemeentelijke zorgplicht voor grondwater is opgenomen in de Waterwet. De gemeente Delft heeft de invulling van de zorgplichten weergegeven in het Gemeentelijk Riolerings Plan Delft 2012-2015. De gemeente voert alleen technische maatregelen uit ter beïnvloeding van de grondwaterstand, als die volledig in het openbaar gebied kunnen worden genomen. Zoals ook bij de beantwoording van de inspraakreactie is aangegeven zijn grondeigenaren zelf verantwoordelijk voor eventuele maatregelen op particulier terrein. De grondwateroverlast kan weggenomen worden indien de perceleneigenaren drainage aanleggen en deze aansluiten op de hemelwaterafvoer of watergangen.  
nee  
1.3   1273841   Indiener geeft aan dat de plannen voor de herinrichting van het gebied nabij het opstijgstation zeer tegenvallen. Nu bomen en struiken rondom het station niet kunnen worden toegestaan, wordt gevraagd oostelijk van het Keenenburgpad, in het verlengde van de Malawistraat bomen en struiken te plaatsen. Indiener vindt dit wenselijk vanuit kosmetisch oogpunt, maar ook ter reductie van geluid en fijnstof afkomstig van de A4.   De indiener geeft aan dat het vanuit kosmetisch oogpunt en ter reductie van geluid en fijnstof wenselijk is om bomen en struiken te plaatsen aan het einde van de Malawistraat. Voor geluid en fijnstof zullen enkel bomen plaatsen aan het einde van de Malawistraat niet helpen. Het plan voor de herinrichting van het gebied is de uitwerking van de groencompensatie door Tennet. Op 17 september 2012 zijn twee varianten voor de herinrichting voorgelegd aan de bewoners van Tanthof door Tennet. Hier kon door de bewoners een keuze worden gemaakt voor de gewenste variant en verdere opmerkingen worden gemaakt. Dit was een goed moment geweest om de wensen van de indiener mee te nemen.   nee  
2   1276538   Indiener heeft het voormalig bibliotheekgebouw met omringende grond van de gemeente gekocht, met als doel dit te gaan gebruiken als kerkelijk centrum. Daarnaast wenst ze een afscheiding van ca. 2m rond het terrein te maken en op een nader te bepalen plaats een schuur te plaatsen. Echter, een gedeelte van het perceel heeft de bestemming openbaar groen. Indiener verzoekt het gehele perceel te bestemmen als 'maatschappelijk', mogelijk te maken dat op de perceelsgrens een erfafscheiding van 2m geplaatst kan worden en bijbehorende bouwwerken buiten de bebouwingslijn mogelijk te maken.   De indiener wil het terrein af kunnen sluiten door een afscheiding te plaatsen en wil een schuur plaatsen. Tussen de afscheiding en het kerkgebouw wil men fietsenrekken plaatsen.

Op het achtererf, binnen de bestemming maatschappelijk (zie kaart) kan volgens het bestemmingsplan een schuur gebouwd worden. Indieners willen de schuur echter uit het zicht plaatsen op een plek binnen de bestemming Groen. Het bouwen van een schuur is hier niet toegestaan (een fietsenberging wel). Het plaatsen van fietsenrekken is op gronden met de bestemming Groen wel mogelijk.

Op de eigendomsgrens, op het gedeelte dat als groen en dat als maatschappelijk is bestemd wil de indiener een erfafscheiding van 2 meter hoog plaatsen. Dit is zowel binnen de bestemming maatschappelijk en de bestemming groen niet mogelijk.

De gronden met de groenbestemming hebben een hoge ecologische waarde als doorgaande primaire ecologische verbinding. Er staan een aantal bomen op de eigendomsgrens waar de afscheiding gewenst is die naast een ecologische waarde ook een ruimtelijke groene kwaliteit toevoegen aan het historische lint Abtswoude. Om deze redenen is het niet gewenst de bestemming openbaar groen te veranderen in de bestemming maatschappelijk om zodoende de schuur en een erfafscheiding mogelijk te maken. Omdat het voor de aanleg van de fietsenrekken niet nodig is de bestemming te wijzigen blijft de bestemming Groen gehandhaafd.

Op basis van het groenbeleid is het mogelijk binnen een ecologische zone te bouwen, wanneer er gecompenseerd wordt. Een stukje van het perceel van de voormalige bibliotheek wordt niet verkocht aan de kerk. Op dit stukje rust een maatschappelijke bestemming met een bouwmogelijkheid.
Door dit stukje grond een groenbestemming te geven en de bouwmogelijkheid te laten vervallen wordt de bouw van de schuur op de bestemming groen gecompenseerd. Het totale oppervlakte gronden met de bestemming 'Groen' neemt toe, en er is geen toename van bebouwingsmogelijkheden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0059.jpg"
Oostzijde gebouw (openbaar groen)

Voor wat betreft het mogelijk maken van een hoger hek (tot maximaal 2 meter) wordt aan de vraag tegemoet gekomen, omdat dit gelet op de privacy en veiligheid die de kerk wenst te verantwoorden is. Bovendien wordt om het hek een beukenhaag geplaatst.
Er wordt in de bestemming Groen en Maatschappelijk een bepaling opgenomen, waarmee het mogelijk wordt het gewenste hek te realiseren. De bestemming Maatschappelijk wordt aangepast, zodat het ter compensatie mogelijk is in de bestemming Groen een schuur met een oppervlakte van maximaal10m2 en 3m hoog te bouwen.
 
ja  
3   1276952   Indiener verzoekt om een bestemmingswijziging van het stuk grond naast zijn woonhuis in 'wonen'. Indiener wenst deze grondt tevens te kopen.   Het stuk groen dat de indiener wilt gebruiken om te bouwen en voor uitbreinding grond maakt onderdeel uit van een doorlopende ecologische verbinding naar het buitengebied. De aanliggende weg maakt onderdeel uit van een recreatieve ontsluitingsroute naar het buitengebied. Momenteel wordt deze route begeleidt door een samenhangende groenzone en geeft dit groen voldoende breedte aan het profiel. Wanneer het betreffende stuk groen bebouwd wordt zal de samenhang en de ecologische verbinding doorbroken worden en het profiel te smal worden waardoor de aantrekkingskracht van de recreatieve route wordt ondermijnd.
afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0060.jpg"
Betreffend stuk groen rechts op de foto
afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0061.jpg"
Locatie  
nee  
4   1276787   Indiener vind het op een later moment bestemmen van de 'witte plek' aan de Laan der Verenigde Naties een verkeerde volgorde. Op deze locatie is commerciële bouw ongewenst, er lopen 150Kv-kabels, waardoor bouwen niet mogelijk is en het toelaatbare bouwvolume is in dit gebied al bereikt. De 'witte plek' dient een groenbestemming te krijgen.   Op de locatie ter plaatse van de 'witte vlek' is de bouw van een bedrijfsgebouw gepland.
Mede door de slechte marktomstandigheden zijn er nog geen uitgewerkte bouwplannen voor deze locatie. Wel wordt er op dit moment gestudeerd op deze locatie. Omdat voornoemde ontwikkeling nog niet voldoende concreet is, maar omdat er wel plannen zijn voor de nabije toekomst wordt deze locatie niet meegenomen in het nieuwe bestemmingsplan. De nieuwe ontwikkeling zal te zijner tijd worden voorgelegd aan belanghebbende, de wijk en belangenorganisaties door middel van een separaat postzegelbestemmingsplan. Aangezien bestemmingsplan Zuidwest 3 een conserverend bestemmingsplan is, waarin in geen nieuwe, planologische relevante, ontwikkelingen wordt voorzien, wordt geen definitief standpunt ingenomen over genoemde ontwikkeling en/ of de groene entree van Tanthof.

Er is geen sprake van het in verkeerde volgorde bestemmen van de 'witte vlek'. Er bestaat voor de gemeente op basis van de Wet ruimtelijke ordening een wettelijke verplichting om voor het gehele gemeentelijke grondgebied een bestemmingsplan vast te stellen. Er is echter geen verplichting dat dit gebeurt in één bestemmingsplan.
Het is daarmee mogelijk om voor een bepaald grondgebied meerdere bestemmingsplannen vast te stellen. Voor deze laatste mogelijkheid is gekozen voor onderhavige locatie. De primaire reden daarvoor is dat er in de recente toekomst bouwplannen zijn voor deze kavel.

De bouwplannen zijn nog onvoldoende concreet om mee te nemen dit bestemmingsplan. De opbrengsten van de ontwikkeling van deze locatie zijn echter als zodanig ingeboekt in de gemeentelijke grondexploitatie (TMPG). Ook hierom is het niet wenselijk aan de locatie een 'Groenbestemming' te geven.

De aanwezigheid van de 150 kV leidingen brengt beperkingen met zich mee voor wat betreft de ontwikkeling van het gebied. De aanwezigheid van de leidingen brengt echter niet met zich mee dat er binnen de gehele 'witte vlek' niet gebouwd kan worden. Bij de toekomstige uitwerking van de plannen zak rekening gehouden moeten worden met de aanwezigheid van de leidingen en de beperkingen die dit met zich meebrengt.  
nee  
5   1273745   Indiener vraagt ter plaatse van het perceel Dieselweg 1, op de begane grond de bestemming 'maatschappelijk' mogelijk te maken. Dit komt de verhuurbaarheid van het pand ten goede.   Dit perceel maakt onderdeel uit van een strook aan kantoren en bedrijven die een buffer (voor geluid en zicht) vormen voor de wijk Tanthof tegen de Kruithuisweg. Een maatschappelijke bestemming is hier niet gewenst omdat dit een gevoelige bestemming is (denk aan scholen, kinderdagverblijf etc.) in relatie tot het geluid en fijnstof verband houdend met de Kruithuisweg.
afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0062.jpg"
Locatie Dieselweg 1  
nee  
6   1277681   Indiener om voor het project 'Koe in de weij' rekening te houden met het bestaande, belangrijke, KPN tracé langs de Abtswoude en eventueel tracés te creëren langs straten, bestaande tracés te handhaven en toegewezen tracés vrij van bomen en beplanting te houden.   Het reserveren van leidingstroken en behoeve van de leidingen en het onderhoud ervan wordt niet geregeld in een bestemmingsplan. Alleen planologisch relevante leidingen, bijvoorbeeld transportleidingen, krijgen een aparte bestemming. Doorgaans wordt bij onderhoud aan- en aanleg van wegen de situatie met betrekking tot kabels en leidingen met de nutsbedrijven besproken.   nee  

10.2.1 Vaststelling

Zienswijze 2 heeft aanleiding gegeven het bestemmingsplan aan te passen.

Het vastgestelde bestemmingsplan wordt gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Gedurende deze periode bestaat de mogelijkheid om beroep in te stellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.