direct naar inhoud van 5.5 Maatschappelijke voorzieningen
Plan: Binnenstad 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0014-2001

5.5 Maatschappelijke voorzieningen

5.5.1 Bestaande situatie

Het plangebied kent diverse maatschappelijke functies, zoals bijvoorbeeld scholen, musea, gezondheidscentra en het stadhuis.

De binnenstad huisvest vier basisscholen te weten:

  • R.K. Jenaplanschool De Oostpoort, Oosteinde 6;
  • P.C. school Max Havelaar, Voorstraat 30;
  • Montessorischool Jan Vermeer, Raam 20;
  • Delftsche Schoolvereeniging, Koningsplein 83.

De Max Havelaarschool heeft uitbreidingsplannen op eigen terrein. De Oostpoortschool kampt met een te kleine speelplaats, en maakt voor het spelen gebruik van binnenterrein 't Carto. Er wordt gezocht naar een herhuisvestingsmogelijkheid op een andere plek op termijn.

Er bevinden zich twee maatschappelijke accommodaties in de binnenstad: een bewaakte speeltuin met een speeltuingebouw aan de Geerweg en een wijkcentrum aan de Molslaan. Het speeltuingebouw biedt naast ruimte voor speelactiviteiten voor kinderen, ook ruimte voor buurtactiviteiten. Het wijkcentrum aan de Molslaan organiseert activiteiten voor de buurt. Hierdoor is het aanbod in welzijnscentra aan beide kanten van de binnenstad vertegenwoordigd.

De voormalige bibliotheek aan de Kruisstraat is gesloopt. Op de fundering is een tijdelijke beweegtuin gerealiseerd. De beweegtuin is verdeeld over drie zones. Een voor senioren (outdoor fitness), een voor jeugd (pannakooi en natuurlijke speelvoorzieningen) en een voor peuters (zandbak). Met daarbij zitgelegenheid (bijvoorbeeld voor ouders). Behalve vrij spelen en bewegen, worden er ook activiteiten met begeleiding georganiseerd. Dat past bij de gewenste ontwikkeling om inwoners te stimuleren structureel te bewegen, het liefst in georganiseerd verband.

5.5.2 Beleid en onderzoek

Het accommodatiebeleid dat in november 2011 is vastgesteld, maakt dat het aantal maatschappelijke accommodaties vermindert en meer wijkfuncties worden geclusterd in multifunctionele accommodaties. Onder andere schoolgebouwen zullen hiertoe geschikt gemaakt worden. Tevens zal in het 2e kwartaal van 2013 het Integraal HuisvestingsPlan Primair Onderwijs verschijnen waarin de toekomstplannen voor de huisvesting van het primair onderwijs wordt vastgelegd.

Het sportbeleid dat is opgenomen in de nota Bewegen, Spelen en Sporten 2009-2012 'De Rode draad' (kortweg nota BSS). Bewegen, spelen, sporten wordt als middel ingezet om de gezondheid van Delftenaren (fysiek, mentaal en sociaal) te verbeteren. Een actiepunt uit de nota Ruimte voor spelen (2007) is dat elke wijk een grootschalige voorziening voor bewegen, spelen, sporten zou moeten hebben/krijgen. In de nota Bewegen, spelen, sporten (2009) wordt dat bevestigd met het motto 'sport terug de wijk in'. Onderzoek heeft uitgewezen dat in de binnenstad weinig gelegenheid tot bewegen, spelen en sporten is. Ander onderzoek leert dat veel Delftenaren nog niet aan landelijke streefgetallen ten aanzien van de norm Gezond Bewegen voldoen (jeugd tot 18 jaar: 42% i.p.v. 50%, inwoners boven 18 jaar: 61% i.p.v. 70%). Uit leerlingprognoses is bovendien gebleken dat in de binnenstad in de toekomst een capaciteitsprobleem ontstaat voor het bewegingsonderwijs.

5.5.3 Gewenste ontwikkeling

Bij toekomstige ontwikkelingen is het van belang om verbindingen tussen BSS-voorzieningen te versterken zodat meer, meer divers en effectiever gebruik gemaakt kan worden van de beschikbare ruimten. Er zijn voorzieningen gewenst waar verschillende leeftijdsgroepen in de openbare ruimte kunnen bewegen, spelen en sporten. Het beschikbaar houden van de Markt voor (sport)evenementen is hiervan een voorbeeld. Ook de beweegtuin is een ontwikkeling die doelstellingen vanuit verschillende beleidsterreinen helpt realiseren. Daarmee is het een goed voorbeeld dat in de toekomst wellicht navolging verdient op andere locaties.

Het is gewenst dat in het bestemmingsplan voldoende ruimte en mogelijkheid wordt geboden voor de bestaande maatschappelijke functies zoals schoolgebouwen, waar veelvuldig voorkomende aanpassingen/uitbreidingen plaatsvinden, en maatschappelijk medegebruik mogelijk is.

5.5.4 Conclusie

Schoolgebouwen van het primair onderwijs hebben te maken met nieuwe beleidsontwikkelingen. Daarnaast zal het aantal welzijnsaccommodaties ten gevolge van nieuw beleid in kwantiteit afnemen. De bestaande maatschappelijke functies zijn daarom zo flexibel mogelijk bestemd, zodat deze voldoende mogelijkheden hebben en flexibiliteit bieden, ook voor de langere termijn.