direct naar inhoud van 6.3 Bodem
Plan: Scheepmakerij 11-12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0011-2002

6.3 Bodem

6.3.1 Bestaande situatie

Voor Delft is op basis van historische informatie en in het verleden uitgevoerde bodemonderzoeken een bodembeheernota opgesteld. Hierin is aangegeven wat de gemiddelde bodemkwaliteit in de bovenste twee meter in verschillende deelgebieden van Delft is. De bodembeheernota is op 17 december 2009 door de Raad vastgesteld. Het plangebied bevindt zich in de zone “7. Wonen, 1600-1880, 1,0 - 1,5 meter opgehoogd, puinhoudend”. Dit betekent dat, naar verwachting, de grond van 0 tot 2 meter beneden maaiveld matig verontreinigd is met zware metalen en PAK (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen).

6.3.2 Beleid en onderzoek

Voor bodem is de volgende regelgeving van belang: Wet Bodembescherming, Besluit Bodemkwaliteit, Nota bodemsaneringsbeleid Zuid-Holland, Provinciale milieuverordening 2007, Nota Bodembeheer gemeente Delft, Periode 2010-2015 en het Handboek bodem.

Uitgevoerde bodemonderzoeken

In het plangebied zijn de volgende onderzoeken uitgevoerd:

  • 1. Oriënterend bodemonderzoek Scheepmakerij 5-12 te Delft Grontmij kenmerk WO 55657, d.d. 1 augustus 1988.
  • 2. Nader onderzoek Scheepmakerij 5-12 te Delft, Krachtwerktuigen, kenmerk 92.3452-IW/HOF/kl d.d. 1 maart 1994.
  • 3. Nader bodemonderzoek Scheepmakerij 5-12, Krachtwerktuigen, kenmerk 9619160D.B14/HOF/kl, d.d. 9 juni 1997.
  • 4. Nader bodemonderzoek Scheepmakerij 5-12, Grontmij, kenmerk 99023051-SF/RC,rev, d.d. 24 juli 2001.
  • 5. Saneringsplan Scheepmakerij 5-12, Hofstede CS, kenmerk dgg.del.01083.r01, d.d. 25 maart 2002.
  • 6. Verkennend bodemonderzoek Scheepmakerij 5-12, Hofstede CS, kenmerk dgg.del.01083.r02, d.d. 7 december 2002.

Voor de locatie is op 2 september 1999 door het bevoegde gezag Wet bodembescherming (destijds de provincie Zuid-Holland) een beschikking genomen. Hieruit blijkt dat sprake is van een geval van bodemverontreiniging waarvan de sanering voor 2015 dient te zijn aangevangen.

Verder is voor de locatie Scheepmakerij 5-12 in opdracht van de Groene Groep een saneringsplan opgesteld, gerelateerd aan de door hen voorgenomen nieuwbouw van woningen inclusief half verdiept parkeren waarop op 9 december 2005 een beschikking is genomen door het bevoegd gezag Wet bodembescherming (destijds de provincie Zuid-Holland).

Op grond van de bouwverordening dient de aanvrager bij de aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen een bodemonderzoek te overleggen waaruit de geschiktheid van de bodem blijkt. Er dient een actualiserend bodemonderzoek te worden uitgevoerd van het plangebied dat inzicht geeft in de huidige kwaliteit van grond en grondwater (conform NEN 5740 en NEN 5707). Indien uit het onderzoek, dat momenteel wordt uitgevoerd, blijkt dat er sprake is van een verontreiniging die humane, ecologische of verspreidingsrisico's opleveren, ofwel als er handelingen in verontreinigde grond plaatsvinden, dienen deze risico's te worden weggenomen volgens de regels van de Wet bodembescherming. Als er geen risico's aanwezig zijn is de locatie geschikt voor de bestemming, mits de werkzaamheden onder het regime van de Wet bodembescherming worden uitgevoerd.

6.3.3 Conclusie

Binnen het plangebied is op basis van de huidige gegevens sprake van bodemverontreiniging. De sanering dient vóór 2015 te worden aangevangen.

Op grond van de bouwverordening dient de aanvrager bij de aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen een actueel bodemonderzoek te overleggen waaruit de geschiktheid van de bodem blijkt. Op basis hiervan kan een herbeschikking worden aangevraagd. Indien uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van een verontreiniging die humane, ecologische of verspreidingsrisico's opleveren, dient er te worden gesaneerd volgens de regels van de Wet bodembescherming. Indien er geen risico's zijn, is er geen termijn waarbinnen verplicht gestart dient te worden met de bodemsanering. De bodemsanering vindt dan plaats als dit vanuit herontwikkelingsoogpunt nodig is.

Als er geen risico's aanwezig zijn is de locatie geschikt voor de bestemming, mits de werkzaamheden onder het regime van de Wet bodembescherming worden uitgevoerd.