direct naar inhoud van 3.3 Verkeersstructuur
Plan: Schollevaar
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0502.BP10Schollevaar-5001

3.3 Verkeersstructuur

Figuur 3.2 geeft een overzicht van de verkeersstructuur van het plangebied. Hieronder wordt per verkeerscategorie de verkeersstructuur toegelicht.

Ontsluiting autoverkeer

Externe ontsluiting

De woonwijk Schollevaar ligt in het noordoosten van Capelle aan den IJssel. Deze woonwijk wordt voor het autoverkeer ontsloten via een ring van gebiedsontsluitingswegen: Capelseweg, Hoofdweg, Burgemeester Schalijlaan en de Burgemeester van Beresteijnlaan. Op deze wijkontsluitingsstructuur geldt een maximumsnelheid van 50 km/h. De Capelseweg ontsluit via de Burgemeester van Dijklaan het woongebied richting de A20, die zich bevindt ten noorden van de wijk Schollevaar. De oost-westgeoriënteerde A20 heeft een stroomfunctie tussen Gouda en Hoek van Holland via Rotterdam. Ten zuiden van de woonwijk ligt de N219 (lokaal bekend als de Abram van Rijckevorselweg). Deze weg heeft een lokaal verbindende functie in oostelijke richting naar Nieuwerkerk aan den IJssel en in westelijke richting naar de rijksweg A16 (ring Rotterdam). De A16 verbindt Dordrecht met Rotterdam. Capelle aan den IJssel is door de centrale ligging en de goede ontsluiting vanaf het autosnelwegennet goed bereikbaar voor het autoverkeer.

De interne wijkontsluitingsstructuur is voor het autoverkeer op een beperkt aantal plaatsen aangesloten op de externe ringvormige wijkontsluitingsstructuur: In de noordwesthoek via de Hoofdweg op de Burgemeester van Dijklaan, in de noordoosthoek via de Burgemeester Schalijlaan op de Filosofentuin (2 maal) en het Dubbelspoor en rond het station/centrumgebied via de Burgemeester Schalijlaan op de Burgemeester Bakkerlaan en via de Burgemeester van Beresteijnlaan op de Operalaan en de Hermitage.

Interne ontsluiting

Het verkeer dat het woongebied in- en uitgaat, moet zoveel mogelijk gebruikmaken van de ringvormige wijkontsluitingsstructuur. Naast de ring van gebiedsontsluitingswegen, is de wijk Schollevaar daarom opgebouwd uit een centrale as in oost-westrichting (de Burgemeester van Dijklaan en de Burgemeester Bakkerlaan) en een aantal 'lussen' die alle eveneens de functie van gebiedsontsluitingsweg hebben met een maximumsnelheid van 50 km/h. Deze lussen worden gevormd door de Vrijheidsdans, Reidans, Filomeentje-erf en Beatrijserf in het westen van de wijk, de Herenburg, Posthoorn en Hobo ten westen van het wijkcentrum en de Operalaan en Hermitage ten oosten van het wijkcentrum.

Alle overige wegen in Schollevaar zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg (met een maximumsnelheid van 30 km/h) of woonerf.

Aan de zuidzijde van het NS-station is het Stationsplein bereikbaar voor het doorgaande reguliere autoverkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0502.BP10Schollevaar-5001_0005.jpg"

Ontsluiting langzaam verkeer

In tegenstelling tot het autoverkeer, kan het langzaam verkeer wel gebruikmaken van een groot aantal direct verbindende wegen en (fiets)paden die de verschillende buurten van de wijk onderling verbinden. Op erven en wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h kunnen autoverkeer en langzaam verkeer gemengd van de weg gebruikmaken.

Daarnaast is er een groot aantal fietspaden aanwezig die de verschillende delen van Schollevaar met elkaar verbinden en het gebied aansluiten op de overige wijken van Capelle aan den IJssel en Rotterdam en het ten zuiden van Schollevaar gelegen Schollebos. Deze fietspaden kruisen de ring van ontsluitingswegen voor het autoverkeer en de Burgemeester van Dijklaan ongelijkvloers, zodat sprake is van een goede, directe en veilige ontsluiting voor het langzaam verkeer. Uit het Fietsplan “Slim op de fiets” (door de raad vastgesteld in juni 2010) is naar voren gekomen dat er een aantal knelpunten in de fietsverbindingen is. De komende jaren zal worden getracht deze op te lossen. Het bestemmingsplan “Schollevaar” biedt hiervoor de planologische mogelijkheid. Langs vrijwel alle wegen in het gebied zijn voetpaden aanwezig.

Parkeren

Het parkeren voor de woningen vindt voor het grootste deel plaats op maaiveld in de vorm van geclusterde parkeerplaatsen, langsparkeerplaatsen of parkeren op eigen erf. Onder sommige woonblokken is daarnaast ook sprake van parkeren op maaiveld (onder de woningen). De parkeercapaciteit loopt in vele buurten in Schollevaar tegen zijn grenzen aan. Er zijn buurten waar regelmatig te weinig parkeermogelijkheden zijn voor de bewoners. Hierdoor zijn er vaak geparkeerde auto's op de trottoirs te vinden of voor (eigen) uitritten en garages.

Openbaar vervoer

Het plangebied wordt van oost naar west doorsneden door de spoorlijn Rotterdam-Gouda. Op het NS-station Capelle Schollevaar wordt gehalteerd door treinen die een regelmatige verbinding verzorgen met Rotterdam, Nieuwerkerk aan den IJssel, Gouda, Woerden en Utrecht, maar ook met onder andere Breukelen, Abcoude en Amsterdam. Het station bevindt zich centraal in de wijk en is voor alle vervoerssoorten goed bereikbaar. Daarnaast rijden centraal door het woongebied in oost-westrichting drie buslijnen die het gebied verbinden met NS-station Capelle Schollevaar, NS/metro station Alexander, de metrostations Oosterflank, Capelle centrum en De Terp en Capelle Middelwatering, Oostgaarde en het Hoofdweggebied. Bushaltes bevinden zich binnen het gebied op het Filomeentje-erf ter hoogte van de Heksendans, het Sara Burgerharterf en de Posthoorn, op het Stationsplein, op de Operalaan en op de Hermitage. Door de gunstige ligging van de haltes bedraagt de loopafstand tot een bushalte vanuit het plangebied nergens meer dan 400 m. Samenvattend kan dan ook worden gesteld dat de bereikbaarheid per openbaar vervoer goed kan worden genoemd.

Uitgangspunten spoorwegverdubbeling

De nieuwe Provinciale structuurvisie geeft aan dat voor 2020 het spoor ter hoogte van Capelle aan den IJssel verdubbeld zal worden van 2 naar 4 sporen.

De plannen en uitvoeringstermijn van de spoorverdubbeling op het traject Rotterdam-Utrecht ter hoogte van de wijk Schollevaar zijn nog onvoldoende bekend en concreet om deze te kunnen vertalen in het voorliggende bestemmingsplan. Opname van een flexibele regeling die spoorverdubbeling zonder meer mogelijk maakt, is vanwege de ligging dwars door een dichtbebouwd woongebied, milieutechnisch niet verantwoord en derhalve niet opportuun.

Gelet op de beschikbare ruimte en de afstand van gevoelige bestemmingen tot het spoor, kunnen evenwel op voorhand de navolgende gemeentelijke uitgangspunten worden geformuleerd:

  • het huidige eigendom van Prorail, zoals vertaald in het bestemmingsplan, zal ook bij verdubbeling de begrenzing van het spoor moeten vormen;
  • de spoorverdubbeling mag niet leiden tot een hogere geluidsbelasting op bestaande gevoelige objecten; tegelijkertijd dient een oplossing te worden gevonden voor de bestaande saneringssituatie (geluid);
  • de verdubbeling mag geen negatieve gevolgen hebben voor de actuele situatie ten aanzien van externe veiligheid (plaatsgebonden risico).

Eventuele aanpassing van de fysieke begrenzing van het spoor en eventuele aanpassingen van hoogteligging en of wijze van afscherming van de spoorbaan, zijn alleen toelaatbaar indien deze noodzakelijk zijn om te kunnen voldoen aan de bovenstaande milieutechnische uitgangspunten. In dat geval zal overigens ook een ruimtelijke toets moeten plaatsvinden teneinde een zorgvuldige ruimtelijke inpassing te garanderen.