Plan: | Maximabrug |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.B107maximabrug-0003 |
Door de aanleg van de nieuwe Maximabrug zal de verkeerssituatie in de kern van Koudekerk aan den Rijn verbeteren en de geplande woningbouw in Rijnpark en het bedrijventerrein Hoogewaard beter worden ontsloten.
Het gebied ten zuiden van de Rijn heeft, met de ontwikkellocaties Hoorn-West en Rijnhaven, de potentie om uit te groeien tot een hoogwaardig en gevarieerd gebied met een mix aan werk- en woonfuncties en een goede verblijfskwaliteit. Het is ook een van de weinige gebieden binnen Alphen aan den Rijn waar uitgeefbaar terrein voorhanden is op een strategische plek.
Zoals in de vorige paragraaf al is aangegeven, is in de bestaande situatie een aantal knelpunten te benoemen. In het planMER is uitvoerig ingegaan op de effecten die de aanleg van de brug en aansluitende wegen teweeg zal brengen. Belangrijk effect dat bereikt wordt, is dat de Maximabrug zorgt. Dat nagenoeg al het vrachtverkeer op de Dorpsstraat verdwijnt.
Op de noordoever heeft de Gnephoek een doorrijhoogte van 4,6 meter. Na de kruising met de Oeverweg daalt de afrit tot maaiveldniveau in de Gnephoek. De weg draait vervolgens in een ruime bocht terug naar de oeverweg (Gnephoek). Deze ruime bocht is noodzakelijk vanwege de lange vrachtwagentransporten die gebruik gaan maken van de brug. Ter hoogte van de brugop- afrit op de Gnephoek moet voldoende manoeuvreerruimte worden gecreeerd voor de lange vrachttransporten. Vanaf dit punt kan verder worden gereden over de Hoogewaard richting Koudekerk aan den Rijn.
Op de zuidoever wordt de Maximabrug op de Leidse Schouw aangesloten via een directe weg over het bedrijventerrein Hoorn-West. Deze weg is noodzakelijk om de verwachtte verkeersintensiteit met een goede doorstroming naar de Leidse Schouw (en verder naar de N11) te leiden.
Hoogte van de brug
De provincie is beheerder van de Oude Rijn. De provincie wil -evenals het Rijk- het vervoer over water stimuleren en heeft vanuit deze beleidsdoelstelling voorwaarden gesteld aan de doorvaarthoogte van de nieuwe oeververbinding over de Oude Rijn.
In de beleidsnota provinciale vaarwegen en scheepvaart 2006 is de Oude Rijn ten oosten van de Koudekerksebrug geclassificeerd als een vaarweg klasse IV. Aan deze classificering is een vrije doorvaarthoogte van bij beweegbare bruggen van 7 meter voorgeschreven. Gedeputeerde Staten hebben in een brief van 10 aangegeven dat zij instemmen met een doorvaarthoogte van 5,50 meter. Hieraan is wel de voorwaarde verbonden dat de provincie geen medewerking zal verlenen aan eventuele verzoeken van de gemeente voor spitsuursluitingen. Dit betekent dat ook in de spits de brug af en toe zal worden geopend voor scheepvaartverkeer.
Een aantal woningen ligt in de directe nabijheid van de brug. Deze bewoners kunnen de nodige veranderingen ondervinden door deze ontwikkeling. De gekozen variant (1A) doorsnijdt niet de Landlustweg.
Doordat de zuidelijke toerit naar de Maximabrug is gelegen ter plaatse het huidige parkeerterrein van de Penitentiaire Inrichting (PI) Alphen aan den Rijn zal er een nieuwe parkeerterrein gerealiseerd worden ten westen van de PI. De PI zal in de toekomst worden ontsloten via de Maatschaplaan.
Door de realisatie van de Maximabrug ontstaat een extra oeververbinding, die eveneens geschikt is voor fietsverkeer. Dit betekent dat de achterliggende polder Gnephoek en de Landlustweg beter bereikbaar worden voor recreanten. Hiernaast krijgen werknemers op Hoorn-West, Rijnhaven en Molenwetering die wonen in Koudekerk aan den Rijn een snellere fietsverbinding.
Daarnaast zal de oeverweg worden verlegd, waardoor het oude Jaagpad op de noordelijke oever hersteld wordt en beter begaanbaar maakt.