direct naar inhoud van 3.3 Functionele structuur
Plan: Maximabrug
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0484.B107maximabrug-0003

3.3 Functionele structuur

Naast de ruimtelijke structuur is het ook van belang om aandacht te besteden aan de afzonderlijke functies in het gebied.

3.3.1 Economie en werk

Het industrieterrein Hoogewaard is aan de noordoever van de Oude Rijn gelegen. Het industrieterrein biedt de mogelijkheid voor de vestiging van de hoge milieucategorie bedrijven. Industrieterrein Hoogewaard is een ouder industrieterrein waarbij de watergebondenheid de oorspronkelijke bedrijvigheid heeft aangetrokken. Er is op het industrieterrein onder meer een betonwarenfabriek gevestigd, Spanbeton. In de toekomst wordt een verdere uitbreiding van bedrijvigheid op het industrieterrein verwacht.

Spanbeton produceert onder andere betonnen liggers voor grote constructies zoals bijvoorbeeld bruggen, damwanden en stadions. Regelmatig heeft Spanbeton bijzondere transporten die uit vrachtwagens bestaan met zeer lange liggers.

Daarnaast vinden vanwege de bedrijven op industrieterrein Hoogewaard veel vrachtverkeerbewegingen plaats. De ontsluiting van het industrieterrein naar het autowegennet gebeurt langs twee richtingen:

  • 1. naar het westen via de woonkern Koudekerk aan den Rijn om vervolgens over de Koudekerksebrug naar de N11 te rijden;
  • 2. Naar het oosten via de Gnephoek, door de woonwijk Groenoord van Alphen aan den Rijn met vervolgens de keus om over het gemeentelijk verkeersnet via de N207 naar de A4 te rijden of via de Hoorn naar de N11 te rijden.

De ontsluiting via deze routes is verre van optimaal. Voorts is de smalle Koudekerkse brug niet geschikt voor (zwaar) vrachtverkeer.

Voor de economie van Rijnwoude en de regio is het behoud van de zwaardere industrie van vitaal belang vanwege het behoud van arbeid in de zwaardere industrie en de daaraan gerelateerde sectoren.

3.3.2 Infrastructuur en mobiliteit

In de kern Koudekerk aan den Rijn en de Gnephoek wordt in de huidige sitiatie overlast ervaren van (vracht)verkeer. Door vrachtwagenbewegingen van en naar industrieterrein Hoogewaard, maar ook vanwege oneigenlijk gebruik van de wegen door sluipverkeer treedt er milieuoverlast (geluid, lucht, trillingen) op en ontstaan er gevaarlijke verkeerssituaties op en langs de Dorpsstraat en Gnephoek. De Dorpsstraat is gecategoriseerd en ingericht als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur en heeft dus geen primaire verkeersfunctie.

De Gnephoek heeft, zowel binnen de bebouwde kom als buiten de bebouwde kom, een maximumsnelheid van 50 km/uur. De Gnephoek is niet aangewezen als gebiedsontsluitingsweg, maar heeft wel een ontsluitende functie voor het industrieterrein Hoogewaard.

Beide wegen zijn door hun ligging en aanliggende bebouwing minder geschikt voor intensief en zwaar vrachtverkeer en kunnen in beperkte mate worden verbreed/aangepast.

Door geplande ontwikkelingen, zoals de nieuwe woonwijk Rijnpark, transformatie van de Oude Rijnzone en de herstructurering van industrieterrein Hoogewaard gaan de intensiteiten op genoemde wegen in 2025 toenemen. Daarmee zal zonder Maximabrug ook de overlast toenemen.

Westelijke ontsluitingsroute

De Dorpsstraat in Koudekerk aan den Rijn is in 2006-2008 gereconstrueerd en is deels als 30 km/uur zone uitgevoerd. De Dorpsstraat is niet geschikt voor intensief vrachtverkeer. Dit mede gezien het feit dat de Dorpsstraat als drukke ontsluitingsroute fungeert voor zowel auto- als fietsverkeer. De Koudekerksebrug is zo smal dat hier regelmatig (zeer) gevaarlijke situaties ten gevolge van passerend vrachtverkeer ontstaan.

In 2008 is in opdracht van gemeente Rijnwoude de reconstructie van de Dorpsstraat en industrieterrein Hoogewaard geƫvalueerd. De rapportage is als bijlage II aan het planMER toegevoegd. Enkele belangrijke conclusies uit deze rapportage zijn:

  • De inrichting van de Hondsdijk-Dorpsstraat/industrieterrein Hoogewaard is in de geest van Duurzaam Veilig. Duidelijk is evenwel, dat de huidige maatregelen aanpassingen nodig hebben om enerzijds visueel nadrukkelijk kenbaar te maken dat de verkeersdeelnemers een 30 km/uur-zone binnenrijden en anderzijds om de snelheid van 30 km/uur nog meer af te kunnen dwingen;
  • Uit de praktijk blijkt dat verticale remmers (drempels/plateaus) het enige middel zijn om daadwerkelijk tot snelheidsvermindering te komen. In verband met trillingsoverlast is daar in gezamenlijkheid niet voor gekozen;
  • De metingen naar intensiteiten geven aan, dat het aantal motorvoertuigen op industrieterrein Hoogewaard boven de landelijke norm voor 30 km/uur-gebieden ligt. Kijkend naar de toekomst (invulling gebied Koudekerk-Oost en toename mobiliteit) zullen maatregelen genomen moeten worden om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen;
  • Op dit moment bestaat 12% van het totale verkeersaanbod op de Hoogewaard, ter hoogte van industrieterrein Hoogewaard, uit vrachtverkeer. Een zeer ongewenste situatie, die veel onveiligheidsgevoelens oproept. Temeer daar gebleken is, dat dit zware verkeer zich merendeels niet aan de snelheid houdt. Om de sitiatie te verbeteren zal er gezocht moeten worden naar instrumenten. Een mogelijkheid is de bedrijven van het industrieterrein Hoogewaard zich te laten commiteren door middel van een convenant c.q. gedragscode. Een ingrijpender optie is het instellen van een rijverbod voor vrachtwagens ter hoogte van de Dorpsstraat-industrieterrein Hoogewaard;
  • Het zware vrachtverkeer wringt zich vanaf de Bruggestraat de Dorppsstraat op richting industrieterrein Hoogewaard. Hierdoor ontstaan verkeersonveilige situaties. Vooral de fietsers komen hierbij in het gedrang. Daarnaast kost een dergelijke manoeuvre veel tijd wat weer ten koste gaat van de doorstroming. Een andere mogelijke oplossing is het instellen van een lengtebeperking op de Koudekerkse brug. Een dergelijke maatregel kan enigszins soelaas bieden, echter is moeilijk handhaafbaar;
  • De brugopenstellingen zorgen -in combinatie met de toenemende mobiliteit- voor filevorming aan beide zijden van de brug. Uit de gegevens blijkt, dat gedurende de maanden april tot en met oktober een grote schare recreatieboten de lage Koudekerkse brug passeert. Tijdens de spitstijden zorgt dit voor congestie op de Hoogewaard ter hoogte van industrieterrein Hoogewaard;
  • De siuatie rondom de Kouderkerkse brug laat zich voorlopig niet veel veranderen zolang er geen alternatieve oeververbinding is. De klachten over filevorming na de brugopenstelling geeft een situatie weer, die ook voor de reconstructie plaatsvond;
  • De fietsers rondom de Koudekerkse brug raken vooral tijdens de spitstijden in een benarde positie. Het zijn juist ook de tijden waarop de schoolgaande jeugd op weg is. Het is noodzakelijk om verbeteringen aan te brengen, dusdanig dat zij een meer veilige doorgang kunnen krijgen.

Algehele conclusie uit de evaluatie van de reconstructie van de Dorpsstraat en industrieterrein Hoogewaard is dat het probleem van het hoge aandeel vrachtverkeer en wijkvreemd verkeer alleen op te lossen is door het bieden van een goed alternatief, zoals een tweede oeververbinding. Hiermee zal een zichtbare en voelbare verbetering van de leefomgeving, doorstroming en verkeersveiligheid bewerkstelligd worden.

Oostelijke onstluitingsroute

De oostelijke ontsluiting van het industrieterrein Hoogewaard verloopt via de Gnephoek. Deze weg kent kritische versmallingen waar het regulier vrachtverkeer elkaar nauwelijks kan passeren. Wanneer er groot transport van Spanbeton plaatsvindt, dan moet de Gnephoek voor overig verkeer (tijdelijk) worden gesloten. Ook hier geldt dus dat het bieden van een goed alternatief als een tweede ontsluitingsroute de zichtbare en voelbare verbetering van de leefomgeving, doorstroming en verkeersveiligheid ten goede komt.

3.3.3 Wonen

Er komen in de directe omgeving van het plangebied merendeels vrijliggende woningen voor, geconcentreerd langs de Oude Rijn en de Landlustweg. De woningen kunnen worden onderscheiden in agrarische bedrijfswoningen, woningen bij niet-agrarische bedrijven en burgerwoningen. Ten oosten van de kern Koudekerk aan den Rijn ligt een uitleggebied voor woningbouw (Rijnpark).

3.3.4 Maatschappelijk

Ten zuiden van het plangebied is de Penitentiaire Inrichting Alphen aan den Rijn (PI) gelegen. De PI en de parkeerplaats van de PI worden in de huidige situatie ontsloten via de Genielaan. De zuidelijke toerit van de Maximabrug zal gerealiseerd worden ter plaatse van de huidige parkeerplaats.

3.3.5 Recreatie

In de directe omgeving zijn geen intensieve dagrecreatieve en grootschalige verblijfsrecreatieve voorzieningen aanwezig. Wel zijn er mogelijkheden voor fietsen, wandelen en kleinschalige oeverrecreatie.

3.3.6 Archeologie en cultuurhistorie

Het gebied kent een rijke geschiedenis die zowel bovengronds als ondergronds is terug te vinden. In de directe omgeving van het plangebied zijn nog cultuurhistorische elementen te vinden als het Jaagpad en diverse boerderijen. Direct naast de te realiseren brug ligt "Hoeve Landlust" (Gnephoek 44), dat een beschermde monumentale status heeft.