Plan: | Maximabrug |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.B107maximabrug-0003 |
Op 29 maart 2012 hebben de gemeenteraden van Alphen aan den Rijn en Rijnwoude een besluit genomen over de locatiekeuze van de Maximabrug. Aan deze besluitvorming is een lange voorbereiding vooraf gegaan.
Al vele jaren hebben de kern Koudekerk aan den Rijn van de gemeente Rijnwoude, de Gnephoek en Ridderveld in Alphen aan den Rijn ernstige last van vrachtverkeer. Door vrachtwagenbewegingen van en naar industrieterrein Hoogewaard maar ook vanwege sluipverkeer treedt milieuoverlast (geluid, lucht, trillingen) op en ontstaan gevaarlijke verkeerssituaties. De gemeenten Alphen aan den Rijn en Rijnwoude hebben besloten tot de realisatie van een extra oeververbinding over de Oude Rijn. De brug heeft de werknaam “Maximabrug”.
De brug over de Oude Rijn zorgt voor verbetering van de verkeersveiligheid in Koudekerk aan den Rijn, de leefkwaliteit en bereikbaarheid van de gemeenten en vergroot daarmee de economische vitaliteit. De brug ontsluit zwaar verkeer van en naar het industrieterrein Hoogewaard en verstopt niet langer de omgeving van de Koudekerkse brug. Daarnaast is de brug in de toekomst een onmisbare schakel in de voltooiing van de rondweg rond Alphen aan den Rijn.
In het eerste kwartaal van 2011 hebben de gemeenteraden van Alphen aan den Rijn en Rijnwoude besloten twee locaties verder te onderzoeken waarbij locatie 2 als voorkeurslocatie voor de brug is vastgesteld en locatie 1 als alternatief is beschouwd met twee variantontsluitingen op noordzijde 1A en 1B. De keuze van locatie 2 als voorkeurslocatie was gebaseerd op een afweging voor de korte termijn.
Figuur: Mogelijke locaties Maximabrug (n.a.v. besluit gemeenteraden eerste kwartaal 2011)
Beide locaties voor de Maximabrug zijn nader uitgewerkt en op technische en financiele haalbaarheid onderzocht. Ook zijn de milieueffecten op de korte en lange termijn onderzocht.
Op basis van onder meer de onderzoeksresultaten hebben de beide gemeenteraden op 29 maart 2012 besloten de brug op locatie 1A te realiseren. Dit bestemmingsplan heeft ten doel de realisatie van de brug planologisch mogelijk te maken.