direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: Tweede Herziening Buitengebied 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0484.B1062eherzbg2010-0004

5.2 Geluid

Verkeerslawaai

De woning en de molen liggen langs de Heimanswetering. Op deze, smalle en doodlopende, weg komt alleen bestemmingsverkeer. Door de beperkte verkeersintensiteit is het aspect verkeerslawaai niet relevant voor dit plan.

Industrielawaai
De woning en de molen liggen net buiten de (50 dB(A))- geluidscontour van het gezoneerde bedrijventerrein Heimanswetering. Dit betekent dat dit aspect niet nader wordt beschouwd.

Railverkeer

De woning en de molen liggen niet binnen de zone van een spoorlijn. Dit aspect wordt daarom niet nader beschouwd.

Luchtverkeerslawaai

De woning en de molen liggen niet binnen de zogenaamde 20 Ke-zone van de luchthaven Schiphol. Daarnaast ligt het bouwplan niet binnen de zone voor bouwbeperkingen op grond van het luchthavenbesluit. Dit betekent voor dit project dat het aspect luchtverkeerslawaai niet nader beschouwd wordt beschouwd.

5.2.1 wettelijk kader

Geluidsoverlast kan veroorzaakt worden door industrielawaai, railverkeerslawaai, wegverkeerslawaai en luchtverkeerslawaai van Schiphol. In het plangebied is vooral wegverkeerslawaai relevant.

Langs en door het gebied loopt een aantal drukke verkeerswegen. De wettelijke geluidzones van deze wegen reiken tot binnen het plangebied. Het plan betreft de omzetting van een niet-geluidgevoelige bestemming (agrarische functie) naar een geluidgevoelige bestemming (woonfunctie).

Verkeerslawaai

Ter bepaling van de geluidsbelasting dient op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder (Wgh) iedere weg in beschouwing te worden genomen, tenzij de weg binnen een woonerf is gelegen of dat voor een weg een maximum snelheid geldt van 30 km/uur. De te beschouwen wegen kennen een geluidszone, een aandachtsgebied waarbinnen een akoestisch onderzoek dient plaats te vinden.