Plan: | Hoorn West, Alphen aan den Rijn 2018 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | beheersverordening |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.Ahoornwest-VA01 |
Op grond van artikel 3.1, lid 2 van de Wet ruimtelijke ordening geldt dat een bestemmingsplan niet ouder mag zijn dan 10 jaar. Door een aanstaande wijziging van de Wet ruimtelijke ordening komt deze actualisatieplicht te vervallen. De datum waarop deze wijziging in werking treedt, is nog niet bekend. Aangezien het bestemmingsplan Hoorn West inmiddels ouder is dan 10 jaar is ervoor gekozen om niet de wetswijziging af te wachten maar een beheersverordening op te stellen voor het gebied van Hoorn West. Hiermee wordt het planologisch regime voor dit gebied weer actueel. De overige bestemmingsplannen in het gebied bestemmingsplan Maximabrug en Geluidszone Industrieterrein Oude Rijn blijven, gezien de recente datum van vaststelling, gelden.
Het verordeningsgebied van de Beheersverordening Hoorn West bestaat uit het gebied zoals aangegeven in afbeelding 1.1.
Afbeelding 1.1 Plangebied
In het verordeningsgebied zijn drie bestemmingsplannen van kracht. Hierbij gaat het om:
- Bestemmingsplan Hoorn West, vastgesteld door de raad op 21 december 1995;
- Maximabrug, vastgesteld door de raad op 25 april 2013;
- Geluidszone Industrieterrein Oude Rijn, vastgesteld door de raad op 13 oktober 2016.
Afbeelding 1.2 plangebied geldend bestemmingsplan Hoorn West
De twee laatste genoemde bestemmingsplannen, te weten Maximabrug en Geluidszone Industrieterrein Oude Rijn, maken geen deel uit van deze beheersverordening, aangezien deze nog actueel zijn.
De beheersverordening bestaat uit een toelichting, planregels en verbeelding.
Hoofdstuk 2 geeft een globale planbeschrijving, hoofdstuk 3 de juridische planbeschrijving en hoofdstuk 4 beschrijft de uitvoerbaarheid.
De beheersverordening is een vormvrij alternatief voor een bestemmingsplan waarmee het bestaande recht binnen een gebied opnieuw wordt vastgesteld. Het is niet mogelijk om met een beheersverordening nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. Hiervoor dient met een omgevingsvergunning afgeweken te worden van de beheersverordening, of een nieuw bestemmingsplan vastgesteld te worden. De mogelijkheden om in afwijking van de beheersverordening een ontwikkeling mogelijk te maken zijn daarin niet anders dan de mogelijkheden voor het afwijken van een bestemmingsplan.
Het is niet mogelijk om in de beheersverordening uitwerkingsplichten en wijzigingsbevoegdheden op te nemen, deze zijn namelijk gericht op het mogelijk maken van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Deze zijn uit het plan geschrapt, zie paragraaf 3.2.
Gelet op het conserverend karakter van de beheersverordening heeft de wetgever het niet wenselijk geacht bezwaar of beroep tegen de verordening mogelijk te maken. Het uitgangspunt is immers dat er geen wijzigingen van de bestaande rechten en plichten uit het voorheen geldende plan plaatsvinden. Van de wettelijke voorgeschreven participatiemogelijkheden kon bij dat bestemmingsplan gebruik gemaakt worden.
Bestemmingsplan Hoorn West
Voor het plangebied geldt het bestemmingsplan Hoorn West, zie afbeelding 1.1 en de bijlage bij de planregels. Dit plan is door de raad op 21 december 1995 vastgesteld. Het plan maakte destijds de ontwikkeling mogelijk van uiteenlopende vormen van bedrijvigheid in het gebied ten westen van het industrieterrein Rijnhaven tot aan de gemeentegrens.
Bestemmingsplan Maximabrug
Dit bestemmingsplan ligt gedeeltelijk in het plangebied van Hoorn West en maakte de realisatie van de Maximabrug mogelijk. Het bestemmingsplan is op 25 april 2013 vastgesteld door de raad. Gezien de vrij recente datum van vaststelling blijft dit bestemmingsplan gelden.
Bestemmingsplan Geluidzone industrieterrein Oude Rijn
Op 13 oktober 2016 heeft de raad het bestemmingsplan Geluidzone Industrieterrein Oude Rijn vastgesteld. Dit facetbestemmingsplan heeft enkel betrekking op het thema geluid. Het gezoneerde industrieterrein is gewijzigd om een transformatie op delen van het terrein (zoals Rijnhaven-Oost, Zaagmolenweg en Rijnpark) mogelijk te maken en om uitbreidingen van het gezoneerde industrieterrein op te nemen. Aangezien de geluidzone voor een klein gedeelte over het plangebied ligt en dit met de beheersverordening niet wijzigt, blijft dit bestemmingsplan van toepassing.
De volgende uitgangspunten zijn voor de beheersverordening in acht genomen:
Bestaand planologisch toegestane gebruik
De Beheersverordening Hoorn West, Alphen aan den Rijn 2018 verklaart het toegestaan feitelijk gebruik ten tijde van vaststelling van deze beheersverordening, alsmede nog niet gerealiseerde gebruiks- en bouwmogelijkheden van de hiervoor in artikel genoemde bestemmingsplannen als bestaand gebruik. De bestaande rechten en plichten blijven hierdoor ongewijzigd.
Om het planologisch regime voor het gebied actueel te houden, is de beheersverordening ingezet. Tevens wordt hiermee voorkomen dat de legessanctie van artikel 3.1 lid 4 Wro in werking treedt.
Omdat de beheersverordening ziet op het beheer van de bestaande situatie, is een uitgebreide beleidstoetsing niet noodzakelijk. Uit de beleidstoets blijkt dat de beheersverordening niet in strijd is met rijksbeleid, provinciaal en/of gemeentelijk beleid.
Zoals hiervoor aangegeven maakt de beheersverordening geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Voor zover wel sprake is van ruimtelijke ontwikkelingen, gaat het om ontwikkelingen die ook al in de vigerende bestemmingsplannen zijn geregeld. Voor andere nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen geldt dat daarvoor een afzonderlijke bestemmingsplanprocedure, moet worden opgestart, inclusief onderzoeksverplichtingen.
Gelet op het conserverende karakter van deze beheersverordening is er geen aanleiding om te veronderstellen dat de uitvoering ervan leidt tot nadelige milieugevolgen. Uitgebreid onderzoek kan hierop dan ook achterwege blijven.
1 Mer
De beheersverordening maakt geen (nieuwe planologische) ontwikkelingen mogelijk die vallen onder categorie C of D. van het Besluit m.e.r. Het doorlopen van een (plan)m.e.r. of m.e.r.-beoordeling is in dat geval op basis van de Wet milieubeheer niet verplicht.
2 Geluid
Er worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen voorzien ten opzichte van het nu vigerende bestemmingsplan. Akoestisch onderzoek is daarom niet aan de orde.
3 Luchtkwaliteit
Er worden geen nieuwe milieugevoelige bestemmingen voorzien ten opzichte van het nu vigerende bestemmingsplan. Er is dan ook geen sprake van een mogelijk verslechtering van de luchtkwaliteit ten opzichte van de nu geldende planologische situatie.
4 Externe veiligheid
Er is geen sprake van nieuwe gevoelige functies of een verandering van de populatie ten opzichte van het nu geldende bestemmingsplan. Het aspect externe veiligheid vormt geen belemmering voor vaststelling van de beheersverordening.
5 Bodem
Er is geen sprake van verandering van planologisch gebruik ten opzichte van de nu geldende bestemmingsplannen. Bodemonderzoek is in het kader van deze beheersverordening dan ook niet aan de orde. Bij nieuwe initiatieven kan in het kader van de omgevingsvergunning wel bodemonderzoek noodzakelijk zijn.
6 Ecologie
Er is geen sprake van nieuwe planologische ontwikkelingen ten opzichte van het geldende bestemmingplan. Het aspect ecologie vormt geen belemmering voor de vaststelling van de beheersverordening.
7 Archeologie
Er is geen sprake van nieuwe planologische ontwikkelingen ten opzichte van de geldende bestemmingsplannen. Het aspect archeologie vormt geen belemmering voor de vaststelling van de beheersverordening.
8 Provinciale belangen
Er zijn geen nieuwe voorgenomen ontwikkelingen aan de orde. De beheersverordening is in overeenstemming met de provinciale milieubelangen.
Artikel 1 van de planregels bevat een algemene bepaling die verklaart dat de voorschriften, regels, en plankaart van de in paragraaf 3.1 genoemde bestemmingsplannen van toepassing zijn, alsmede de nadien verleende vrijstellingen, ontheffingen, afwijkingen en omgevingsvergunningen voor het afwijken.
De rechten die voortvloeien uit deze verleende besluiten veranderen niet door het vaststellen van de beheersverordening.
In artikel 2 van de regels is een aantal begrippen gedefinieerd die in de beheersverordening worden genoemd. In de van toepassing verklaarde bestemmingsplanregels en voorschriften zijn ook begrippen gedefinieerd. Deze begripsbepalingen blijven van toepassing voor het betreffende bestemmingsplan.
Conform de wettelijke beperkingen van de beheersverordening kunnen uitwerkingsplichten en wijzigingsbevoegdheden uit het bestemmingsplan niet worden opgenomen in de beheersverordening. De van toepassing zijnde bestemmingsplannen kennen geen uitwerkingsplichten maar wel een aantal wijzigigingsbevoegdheden. Deze wijzigingsbepalingen komen in de regels van voorliggende beheersverordening te vervallen. Hiermee bestaan geen belemmeringen om een beheersverordening voor dit plangebied vast te stellen.
Parkeerbepaling
Stedenbouwkundige bepalingen (waaronder de parkeerbepaling) in de bouwverordening vormen geen toetsingskader meer voor een aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen. Bestaande vigerende plannen vallen onder het overgangsrecht, zodat de parkeerbepaling hier wel op van toepassing blijft. De beheersverordening valt echter niet onder dit overgangsrecht. Om die reden is het noodzakelijk in de beheersverordening een bepaling op te nemen die het mogelijk maakt een aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen te toetsen aan het geldende parkeerbeleid. De regeling die is opgenomen, sluit aan bij de regeling van het Parapluplan Parkeren die op 21 september 2017 is vastgesteld.
De wetgever heeft in artikel 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening bepaald dat in de beheersverordening moet worden voorzien in overgangsrecht, zoals dit in artikelen 3.2.1, 3.2.2 en 3.2.3 van het Besluit ruimtelijke ordening is vastgesteld. Omdat de beheersverordening in overgangsregels voorziet, vervallen de overgangsregels uit het bestemmingsplan 'Hoorn West'.
Economisch
De beheersverordening is conserverend van karakter en verklaart enkel het bestaand planologisch toegestane gebruik opnieuw van toepassing. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Zoals bij een bestemmingsplan met enkel conserverende bestemmingen bestaat ook bij een conserverende beheersverordening geen noodzaak tot het opstellen van een exploitatieplan.
Maatschappelijk
Op grond van de Wro geldt geen verplichte openbare voorbereidingsprocedure voor een beheersverordening waarmee ingezetenen en belanghebbenden betrokken worden bij de besluitvorming. Daarnaast bepaalt de gemeentelijk Inspraakverordening 2016 dat onder andere geen inspraak wordt verleend ten aanzien van ondergeschikte herzieningen van een eerder vastgesteld beleidsvoornemen. Aangezien hiervan sprake is, is geen inspraak verleend.