direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan Parkeren Zaanstad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3844BP-0301

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Leeswijzer, opzet van het bestemmingsplan

De toelichting van een bestemmingsplan geeft uitleg over en een onderbouwing van de bestemmingsregeling die in de planregels en op de verbeelding is opgenomen. Voor de onderbouwing van de bestemmingsregeling wordt ingegaan op het geldende parkeerbeleid.
De toelichting van dit bestemmingsplan is als volgt opgebouwd.

In hoofdstuk 1 Inleiding wordt een inleiding gegeven op het bestemmingsplan. De aanleiding, doelstelling, plangebied en voorgaande plannen worden achtereenvolgens behandeld.

In hoofdstuk 2 Resultaten van het bestemmingsplanproces wordt een beschrijving gegeven van de voorgeschiedenis. Daarna wordt aangegeven op welke wijze met zienswijzen en het wettelijk vooroverleg wordt omgegaan.

Hoofdstuk 3 Beleidskader geeft een overzicht van het geldende parkeerbeleid. Hierbij wordt ingegaan op de uitgangspunten die van belang zijn voor het thema van dit paraplubestemmingsplan.

Hoofdstuk 4 Haalbaarheid en verantwoording van het bestemmingsplan gaat in op de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van het voorliggende bestemmingsplan.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving bevat de juridische toelichting op de bestemmingsregeling. Daarbij wordt eerst in algemene zin ingegaan op de opzet van de regeling. Vervolgens worden de algemene uitgangspunten voor deze bestemmingsregeling weergegeven. Daarna worden de planregels en verbeelding waar nodig specifiek toegelicht.

1.2 Paraplubestemmingsplan

Dit bestemmingsplan is een paraplubestemmingsplan of 'thematische herziening'. Dat is een bijzondere variant op een regulier bestemmingsplan. Een bestemmingsplan herziet of 'vervangt' normaal gesproken het voorheen geldende bestemmingsplan. Daarbij voorziet het nieuwe bestemmingsplan dan in een volledig planologisch-juridisch kader door middel van een verbeelding met bestemmingen en bijbehorende regels. Dit paraplubestemmingsplan heeft echter een ander doel en een andere werking. Het doel van dit bestemmingsplan is uitsluitend het vastleggen van het gemeentelijk parkeerbeleid voor het grondgebied van de gemeente Zaanstad.

De opzet van het paraplubestemmingsplan is daarom zodanig dat alle 'onderliggende' bestemmingsplannen van kracht blijven. De herziening bestaat uitsluitend uit het toevoegen van een uniforme regeling ten aanzien van parkeren aan alle 'onderliggende' bestemmingsplannen. Voor het overige blijven de vigerende bestemmingsplannen dus gewoon gelden.

Het paraplubestemmingsplan is nodig als juridisch instrument om aan de parkeernormen te kunnen blijven toetsen, omdat de bouwverordening als toetsingskader in 2018 komt te vervallen. Met het paraplubestemmingsplan worden bestemmingsplannen in de gemeente aangevuld met een regel die verwijst naar de geldende parkeernormen. De reeds bestaande parkeernormen zelf worden niet gewijzigd.

1.3 Aanleiding, doel en kern van het bestemmingsplan

Per 29 november 2014 is de Reparatiewet BZK 2014 in werking getreden. In deze wet is de grondslag voor stedenbouwkundige bepalingen in de gemeentelijke verordeningen komen te vervallen. Hierdoor geldt dat in nieuw vast te stellen bestemmingsplannen moet worden geregeld dat wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Dit leidt ertoe dat al bij de vaststelling van bestemmingsplannen wordt nagedacht over het parkeervraagstuk en niet pas in het kader van de beoordeling van een aanvraag om een omgevingsvergunning. De bestemmingsplannen die sinds die datum zijn vastgesteld voorzien in een dergelijke regeling.

Voor het kunnen terugvallen op de bouwverordening geldt een wettelijke overgangstermijn. Uiterlijk 1 juli 2018 moeten alle bestemmingsplannen voorzien in een parkeerregulering omdat per die datum de stedenbouwkundige bepalingen van de Woningwet, waaronder de parkeerregels, komen te vervallen. Dat betekent dat artikel 2.5.30 van de gemeentelijke Bouwverordening waarin het parkeren werd geregeld ophoudt te bestaan.

Om te voorkomen dat voor de bestemmingsplannen die nog niet waren vernieuwd per 1 juli 2018 geen parkeerregulering meer geldt, is dit paraplubestemmingsplan opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan is een paraplubestemmingsplan c.q. facetbestemmingsplan. Dit betekent dat één specifiek onderdeel of onderwerp, (ic het parkeren) wordt herzien in reeds bestaande bestemmingsplannen.

Besluit ruimtelijke ordening (Bro) artikel 3.1.2, tweede lid is per november 2014 gewijzigd in die zin dat omwille van flexibiliteit het mogelijk is geworden om in een bestemmingsplan te verwijzen naar beleidsregels. Er is daarmee een wettelijke grondslag gecreëerd om wat betreft het parkeren in het bestemmingsplan direct te verwijzen naar beleidsregels die parkeernormen bevatten. Met deze aanpassing van het Bro is het mogelijk geworden om het parkeren in het bestemmingsplan goed te regelen. Het bestemmingsplan regelt hetgeen voorheen in artikel 2.5.30 van de Bouwverordening werd geregeld.

Het paraplubestemmingsplan maakt gebruik van een dynamische verwijzing naar het parkeerbeleid van de gemeente. Als de beleidsinzichten met betrekking tot parkeren gedurende de looptijd van het bestemmingsplan wijzigen, kan er in het vervolg bij aanvragen om omgevingsvergunning voor bouwen aan dit nieuwe beleid worden getoetst.

1.4 Ligging van het plangebied

De werkingssfeer van dit bestemmingsplan omvat het gehele gemeentelijke grondgebied, met uitzondering van de gronden waarvoor een bestemmingsplan geldt waarin reeds de parkeerbepaling is opgenomen. Ook gebieden waar geen planologische regime of een beheersverordening geldt vallen buiten het plangebied. Het is immers niet mogelijk een parapluplan hiervoor te laten gelden. De verbeelding bij dit bestemmingsplan geeft aan op welke gebieden dit bestemmingsplan van toepassing is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3844BP-0301_0001.png"

Afbeelding 1: Plangebied Parapluplan Parkeren Zaanstad

Voor een overzicht van de (bestemmings)plannen waarvoor deze regeling geldt wordt verwezen naar Bijlage 1 Lijst met plannen waarvoor het Parapluplan Parkeren Zaanstad geldt.

1.5 Voorgaande bestemmingsplannen

Het voorliggende bestemmingsplan is een zogenaamd paraplubestemmingsplan of facetbestemmingsplan. Een paraplubestemmingsplan is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen.

In dit plan zal wordt het onderdeel, parkeren, voor geldende bestemmingsplannen of daaraan gelijk gestelde plannen herzien. Met dit bestemmingsplan worden voor het overige geen geldende bestemmingsplannen vervangen.

Hoofdstuk 2 Resultaten van het bestemmingsplanproces

In het bestemmingsplanproces zijn mogelijkheden om inbreng te geven op de inhoud van het bestemmingsplan. Ook komt het regelmatig voor dat gaandeweg het voorbereidingstraject blijkt dat, op veelal ondergeschikte punten, ambtshalve wijzigingen noodzakelijk zijn.

2.1 Voorgeschiedenis van het bestemmingsplan

Het plangebied beslaat met ruim 80% het grootste gedeelte van het grondgebied van de gemeente Zaanstad. Het bestemmingsplan is gebaseerd op de beleidsuitgangspunten ten aanzien van het parkeerbeleid van de gemeente Zaanstad dat door de raad is vastgesteld in de Nota Ruimte voor Parkeren 2016. Dit vervangt de parkeerbepalingen uit artikel 2.5.30 van de Bouwverordening in de bestemmingsplannen. Artikel 2.5.30 'Parkeergelegenheid en laad- en losmogelijkheden bij of in gebouwen' schreef voor dat in het geval dat er bij een bestemming of een omvang van een gebouw noodzaak toe was, genoeg parkeervoorzieningen moesten worden gerealiseerd. De eisen hieraan werden ook via dit artikel geregeld.

2.2 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan is, overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) voor een periode van 6 weken ter inzage gelegd. Gedurende deze periode van inzage is iedereen, naar keuze mondeling of schriftelijk, in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan kenbaar te maken. Er zijn geen zienwijzen op het ontwerp ingestuurd. Wel zijn er twee ambtshalve wijzigingen doorgevoerd.

Sinds de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan Parapluplan Parkeren Zaanstad zijn er meerdere plannen vastgesteld waarin het parkeren al geregeld is. Het gaat om:

  • Bestemmingsplan Zaans Pijl
  • Bestemmingsplan Sportpark Het Fortuin
  • Beheersverordening Centrum Assendelft

Vandaar dat het plangebied van het bestemmingsplan wijzigt. Hierdoor zijn de verbeelding en de bijlage bij de regels aangepast. Daarnaast is er in paragraaf 1.2 van de toelichting een korte uitleg van het instrument 'paraplubestemmingsplan' toegevoegd.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

In dit hoofdstuk staat een korte samenvatting van het relevante beleidskader dat voor het plangebied van kracht is en de uitwerking hiervan op het plan(gebied). Het betreft slechts gemeentelijk beleid. Het parkeernormenbeleid is een dynamisch document en bijstelling van het beleid is met enige regelmaat noodzakelijk. Hiervoor is aanpassing van het bestemmingsplan niet noodzakelijk.

3.1 Gemeente

3.1.1 Nota Ruimte voor Parkeren 2016

Dit bestemmingsplan verwijst voor de te hanteren parkeernormen naar de Nota Ruimte voor Parkeren 2016 (bijlage 1) en de Uitvoeringsnota Ruimte voor Parkeren (bijlage 2) die door het college op 10 februari 2016 is vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Deze beleidsregels zijn niet beperkt tot autoparkeren, maar hebben ook betrekking op fietsparkeren, laden en lossen en Kiss & Ride. Deze beleidsregels worden regelmatig bijgesteld. Dat biedt de nodige flexibiliteit in het parkeerbeleid zonder dat het bestemmingsplan gewijzigd moet worden.

3.1.2 Wijzigingen parkeerbeleid

Gedurende de uitvoering van het parkeerbeleid is gebleken dat de nota op een paar onderdelen moet worden gewijzigd. Dit heeft geleid in juli 2017 tot een aantal herzieningen die middels een wijzigingsbesluit zijn doorgevoerd (bijlage 3). Bij de vaststelling van dit wijzigingsbesluit is ook een amendement aangenomen (bijlage 4). De nota met deze aanpassingen en het amendement is het huidig geldende beleid.

Hoofdstuk 4 Haalbaarheid en verantwoording van het bestemmingsplan

Bij het opstellen van een bestemmingsplan wordt normaliter (ook) aandacht besteed aan de omgevingsaspecten. Van onderdelen, als archeologie en cultuurhistorie, bodemkwaliteit, externe veiligheid, luchtkwaliteit, water, geluid, groen, verkeer en vervoer etc. wordt de wet en regelgeving beschreven en wordt onderzocht wat die aspecten betekenen voor de specifieke locatie en wordt een conclusie getrokken.

Dit bestemmingsplan is uitsluitend een bestemmingsplantechnische herziening op de regels uit de vigerende bestemmingsplannen, die binnen de werkingssfeer van dit parapluplan vallen, gericht op het parkeerbeleid van de gemeente Zaanstad. Een toetsing van de gebruikelijke omgevingsaspecten is in dit geval niet nodig en derhalve achterwege gelaten.

4.1 Financiële uitvoerbaarheid

4.1.1 Grondexploitatie (artikel 6.12 Wro)

Op grond van het bepaalde in artikel 6.12 lid 1 Wet ruimtelijke ordening is de gemeenteraad verplicht bij de vaststelling van een bestemmingsplan een exploitatieplan vast te stellen voor gronden waarop een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bouwplan is voorgenomen. Bouwplannen als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening zijn gezien het karakter van dit bestemmingsplan niet voorzien. Een exploitatieplan is daardoor niet nodig. De economische uitvoerbaarheid is niet in het geding.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving

In dit hoofdstuk wordt eerst in algemene zin ingegaan op de opzet van de bestemmingsregeling. Vervolgens worden de algemene uitgangspunten voor deze bestemmingsregeling weergegeven. Daarna worden de planregels en verbeelding waar nodig specifiek toegelicht.

5.1 Opzet van de bestemmingsregeling

Een bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. Hiervan zijn de regels en de verbeelding juridisch bindend.
Het digitale bestemmingsplan 'Parapluplan Parkeren Zaanstad' is de verzameling geometrisch bepaalde planobjecten, vervat in een GML-bestand (NL.IMRO.0479.STED3844BP-0301) met bijbehorende regels. Het is via elektronische weg uitwisselbaar en raadpleegbaar via de website www.ruimtelijkeplannen.nl.

De digitale versie van het bestemmingsplan gaat boven de analoge versie. De analoge verbeelding omvat één kaartblad (genummerd 0479.STED3844BP-0301).

Regels

De regels zijn gegroepeerd in drie hoofdstukken:

  • 1. Inleidende regels
    In dit hoofdstuk zijn de regels opgenomen die van belang zijn voor een juiste interpretatie van begrippen en bepalingen die in de overige regels zijn opgenomen;
  • 2. Algemene regels
    In dit hoofdstuk zijn de algemene regels opgenomen die gelden voor het parkeerbeleid van het bestemmingsplan. Het gaat onder ander om algemene gebruiks(on)mogelijkheden en afwijkings- en wijzigingsmogelijkheden;
  • 3. Overgangsregels en slotregels
    In het laatste hoofdstuk staat, naast enkele algemene slotbepalingen, opgenomen welk overgangsrecht geldt ten aanzien van het bestaand gebruik en bebouwing.

Toelichting

In de voorgaande hoofdstukken is een uitleg, onderbouwing en verantwoording gegeven voor dit paraplubestemmingsplan. De toelichting behoort niet tot het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan en heeft daarom geen directe rechtskracht. Wel kan het eventuele onduidelijkheid bij de interpretatie van de regels wegnemen omdat in de toelichting de achtergronden en intentie van de regeling zijn opgenomen.

5.2 Uitgangspunten voor de bestemmingsregeling

Wat betreft de terminologie en de opbouw van het plan is op de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregels aangesloten. Het onderhavige bestemmingsplan gaat daarom uit van de meest recente versie van het rapport Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012.

Bij het opstellen van het bestemmingsplan is gekozen om de planologisch-juridische regeling in dit bestemmingsplan zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de systematiek en geest van de recente bestemmingsplannen van de gemeente Zaanstad. Ook is het handboek Standaarden bestemmingsplan van de gemeente Zaanstad gevolgd.

5.3 Specifieke toelichting op de regels

Inleidende regels

De inleidende regels (Artikel 1) bevat een aantal wettelijk verplichte begrippen. In Artikel 2 is geregeld voor welke bestemmingsplannen dit bestemmingsplan van toepassing is. Ook is geregeld dat het voorliggende bestemmingsplan voorgaat bij strijdige bepalingen.

Algemene regels

Parkeren

In hoofdstuk 2 is een aantal regels over het parkeren geformuleerd.

Het systeem dat hierbij gehanteerd wordt is dat van de dynamische verwijzing. In de regels wordt verwezen naar de inhoudelijke parkeernormen zoals die geformuleerd zijn in de Nota Ruimte voor Parkeren 2016 (zie Bijlage 1 bij de Toelichting) of zoals deze nadien worden gewijzigd. Dat betekent dat indien de Parkeernota na de vaststelling van het bestemmingsplan wordt gewijzigd, de daarin opgenomen nieuwe normen moeten worden toegepast.

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft deze systematiek gefiatteerd in haar uitspraak van 9 september 2015.

Overgangs- en slotregels

De verplichte overgangsregels voor bouwwerken en gebruik zijn conform het bepaalde in artikel 3.2.2 van het Bro opgenomen in Artikel 5. Tenslotte bevat het plan een slotregel (Artikel 6).