Plan: | Brandweerkazerne |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0473.BpBrandweerkazerne-VA01 |
In het plangebied zijn 3 bestemmingen en 1 dubbelbestemming opgenomen. Hieronder wordt een nadere beschouwing gegeven van deze bestemmingen.
Bedrijf - brandweerkazerne (artikel 3)
Dit is een specifiek op de brandweerkazerne afgestemde bestemming. Het maakt een brandweerkazerne mogelijk en houdt daarbij rekening met de inpassing in het gebied. Dit houdt in dat er rekening wordt gehouden met de afstand tot omliggende groenstroken en overige elementen, zoals de aansluiting op wegen en paden en de aanwezige leidingen.
Bebouwing is uitsluitend toegestaan binnen het bouwvlak volgens de op de verbeelding opgenomen bouwhoogtes en in de regels opgenomen overige bepalingen. Aan- en uitbouwen en bijgebouwen zijn binnen dit bestemmingsplan niet toegestaan. Buiten het bouwvlak is ruimte gereserveerd voor parkeervoorzieningen voor auto en fiets, een oefenterrein, een waterpartij en overige bijbehorende voorzieningen.
Groen (artikel 4)
Binnen deze bestemming zijn de grotere groenelementen opgenomen die hoofdzakelijk groen dienen te blijven. Dit zijn zowel de bestaande bomenrijen en bermen, als de nieuw aan te leggen groene zone tussen brandweerkazerne en begraafplaats. Naast de groenvoorzieningen zijn tevens mogelijk gemaakt kunstwerken, straatmeubilair, paden en water.
Verder is er een specifieke gebiedsaanduiding 'verkeer' opgenomen om in een later stadium het bestaande fietspad iets te kunnen verleggen. Dit om het beter te laten aansluiten op de Linnaeusstraat/ Kamerlingh Onnesstraat en zo ook de groenstrook langs de voorzijde van het terrein van de brandweerkazerne te versterken.
Verkeer (artikel 5)
In deze bestemming zijn de in- en uitrit naar de brandweerkazerne en aansluitende wegen ondergebracht.
Ook groen, water en nutsvoorzieningen zijn in de bestemming 'Verkeer' mogelijk. Dit om eventuele aanpassingen mogelijk te houden zonder direct een bestemming te hoeven wijzigen.
Leiding (artikel 6)
Met deze dubbelbestemming is de ligging van de ondergrondse riooltransportleiding geregeld. Op de verbeelding is de dubbelbestemming weergegeven door middel van een 10 meter brede zone. Er dient namelijk een minimale afstand van 5 meter tot de leiding vrij te worden gehouden van bebouwing. De regeling sluit aan bij de regeling uit het tot nu toe vigerende “bestemmingsplan Oud Noord”.