direct naar inhoud van 5.2 Verkeer
Plan: Dorpskernen 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0458.BPDorpskernen2011-VS01

5.2 Verkeer

Ontsluitingsstructuur

De dorpskernen van de gemeente Schermer liggen verspreid over de gemeente. De kernen Stompetoren en Schermerhorn zijn direct gelegen aan de provinciale weg N243 tussen Alkmaar en Hoorn. De kern Oterleek ligt circa 2,5 km ten noorden van Stompetoren en even ten zuiden van Heerhugowaard aan de Huijgendijk (N508), die de kern Ursem met Alkmaar verbindt. De kern Grootschermer ligt aan de verbindingsroute tussen Graft-De Rijp en de provinciale weg N243: Meerdijk-Noordeinde-Molendijk. Driehuizen bestaat uit lintbebouwing langs de weg Driehuizen, tussen de Oudelandsedijk en de Kleine Dijk, parallel aan de ringvaart. Voor Zuidschermer vormt de Zuidervaart in noordelijke richting (Stompetoren, Alkmaar) evenals in zuidelijke richting (N244 Purmerend, Zaanstad) de hoofdontsluitingsweg.

De kernen Stompetoren en Schermerhorn worden door middel van lus- en gridstructuren, bestaande uit buurtverzamelwegen, ontsloten vanaf de meest nabijgelegen hoofdontsluitingsweg. Binnen Stompetoren is dit de Oterlekerweg en voor Schermerhorn is dit de provinciale weg N243. De verkeersstructuur binnen Stompetoren zal de komende jaren verder worden uitgebreid door de ontwikkeling van een nieuwe woningbouwlocatie aan de westzijde van de kern. De kernen Oterleek en Grootschermer zijn beperkt van omvang en worden dan ook door slechts enkele, parallel aan elkaar gelegen straten, ontsloten. Binnen de kern Driehuizen zorgt de gelijknamige weg direct voor de ontsluiting van de woningen in deze kleine kern. De kern Zuidschermer bevat een parallelweg langs de Zuidervaart waarop de nieuwe woonwijk ontsloten wordt.

De maximaal toegestane snelheid binnen de bebouwde kom van de kernen bedraagt 30 km/h, met uitzondering van de Oterlekerweg. Voor deze doorgaande weg geldt een maximum van 50 km/h.

5.2.1 Verkeersintensiteiten

De verkeersintensiteiten zijn afkomstig van de provincie Noord-Holland, de gemeente Schermer en het Hoogheemraadschap Noorderkwartier.

dorp   wegvak   van   naar   mvt/etm. 20101    mvt/etm.
2020  
Stompetoren   Noordervaart (N243)   Zuidervaart   Oterlekerweg   15.932   19.421  
Stompetoren   Noordervaart (N243)   Oterleker- weg   Rustenburger- weg   15.140   18.455  
Stompetoren   Oterlekerweg   Oterleek   Stompetoren   3.930   4.791  
Schermer- horn   Noordervaart (N243)   Schermer- hornweg   Westdijk/Noord- dijk   13.063   15.924  
Oterleek   Huygendijk (N508)   Jan Glijnisweg   Molenweg   6.122   7.462  
Groot- schermer   Meerdijk   Noordeinde   Grootschermer   1.650   2.011  
Schermer- horn   Oosteinde   Zuidje   Noorddijk   906   1.104  

5.2.2 Langzaam verkeer

Fietsers maken binnen de kernen gebruik van de wegenstructuur voor het autoverkeer. Binnen de dorpsgebieden is alleen langs de Oterlekerweg in Stompetoren een speciale voorziening voor fietsers aanwezig in de vorm van een fietspad aan de oostzijde van de weg. De verkeersintensiteiten op de overige wegen binnen de bebouwde kom en de maximumsnelheid van 30 km/h staan een gemengde afwikkeling met het gemotoriseerde verkeer toe en leiden er niet toe dat vrijliggende fietsvoorzieningen noodzakelijk zijn. Langs de provinciale wegen buiten de kernen liggen fietspaden. Binnen de dorpen zijn langs de meeste wegen voetpaden aanwezig voor voetgangers. Langs een aantal wegen is de ruimte voor voetgangers echter zeer beperkt.

5.2.3 Openbaar vervoer

De kern Stompetoren wordt ontsloten door middel van busdiensten. Er is een bushalte gelegen langs de provinciale weg N243 ter hoogte van de Oterlekerweg. De hier halterende lijnen verbinden Purmerend, Avenhorn en De Rijp met het NS-station in Alkmaar. Zowel in Alkmaar, Heerhugowaard, Krommenie en Wormerveer sluiten de buslijnen aan op het NS-railnet.

De kernen Zuidschermer, Driehuizen en Oterleek worden niet direct ontsloten door een busdienst. Wel kunnen inwoners van deze kernen (net als alle inwoners van Noord-Holland) gebruikmaken van de OV-Taxi Noord-Holland Noord. De OV-Taxi wordt gedeeld met meerdere passagiers.

In het algemeen kan de ontsluiting per openbaar vervoer als zeer matig worden gekarakteriseerd, dit ondanks de geringe en verspreide vervoersvraag binnen landelijke gemeenten.

Reparatie Oterlekerweg (rotonde)

De verlegging van de rotonde in de Oterlekerweg, ter hoogte van de aantakking van de nieuwbouwwijk Stompetoren-Oost wordt vooralsnog niet opgenomen. Hoewel in de lijn van het Beeldkwaliteitsplan, waarin gepleit wordt voor reparatie van de knik in de Oterlekerweg, is het bestuurlijk onzeker of deze ingreep plaats zal vinden. Dit betekent overigens niet dat deze reparatie er nooit van zal komen.