Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Buitengebied Texel
Status: ontwerp
Plan identificatie: NL.IMRO.0448.BUI2013BP0001-on01

5.2 Inspraak, Vooroverleg en Zienswijzenprocedure

Vanuit het oogpunt van maatschappelijke uitvoerbaarheid is de bevolking van de gemeente Texel en een aantal belangenorganisaties betrokken bij de totstandkoming van het bestemmingsplan Buitengebied Texel. Burgers en belangenorganisaties hebben hun mening kunnen geven over de toekomst van Texel. Dit is verwerkt in de Structuurvisie. Uit de visievorming is de Nota van Uitgangspunten Bestemmingsplan Buitengebied (Bijlage 1 in bijlagen bij toelichting  ) opgesteld waarin de hoofdlijnen staan die zijn verwerkt in dit bestemmingsplan. Daarnaast zijn ook verschillende branches (zoals de agrarische en de recreatieve sector) benaderd om input te geven op de plannen. Hieronder staan de opeenvolgende processtappen van de totstandkoming van een bestemmingsplan:
 
Voorbereidingsfase - Inspraak
Bekendmaking voornemen
Vooroverleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening
Ontwerp ter inzage
Zienswijzen
Vaststelling raad
Beroepsfase
Inwerkingtreding
 
 
Samenvatting Vooroverleg en Inspraak
 
Vooroverleg
(Overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening)
 
Het voorontwerp van dit bestemmingsplan is in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening toegezonden respectievelijk bekend gemaakt aan 45 instanties. De volgende 15 instanties hebben gereageerd:
 
     
  1. Provincie Noord-Holland    
  2. Ministerie van Defensie   
  3. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier   
  4. Veiligheidsregio   
  5. Nederlandse Gasunie  
  6. Waddenvereniging   
  7. Kamer van Koophandel Noordwest-Holland   
  8. LTO Noord   
  9. PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland   
  10. RECRON afdeling Texel   
  11. Werkgroep Kernwaarden Texel   
  12. Landschapszorg Texel   
  13. Monumentencommissie   
  14. Tien voor Texel   
  15. KLV Texel 
 
Waar het reacties van andere overheden betreft is het usance zoveel mogelijk tegemoet te komen aan hun
opmerkingen en wensen. Zij hebben immers een direct (algemeen) belang bij hetgeen zij ingebracht hebben.
Als wij ons niet aan hun aanwijzingen houden, is de kans groot dat ze verderop in de procedure naar de rechter zullen gaan om hun belangen veilig gesteld te krijgen.
Voor het overige is als algemene lijn aangehouden dat we zoveel mogelijk vasthouden aan de Nota van Uitgangspunten zoals die door de raad is vastgesteld. Toch is daar op enkele punten van afgeweken. De Nota van Uitgangspunten is vastgesteld in 2010, en het is nu halverwege 2012. Wij menen dat er toch enkele gewijzigde inzichten zijn. Met name het punt hoe je als gemeente zou moeten omgaan met het behoud van de kernkwaliteiten zoals het open, kleinschalige landschap. Enkele vooroverleg-reacties geven dat ook aan. De Nota van Uitgangspunten laat op sommige punten wel erg veel extra en grotere bebouwing toe. We vinden dat we toch iets voorzichtiger met het fraaie landschap om moeten gaan, overigens zonder een gezonde economische ontwikkeling van bedrijven en bewoners in het buitengebied tekort te doen. Daar waar afgeweken is van de Nota van Uitgangspunten is dat expliciet aangegeven.
 
Reactie van:
Wat staat er in de NvU
Wat is de wijziging
Provincie Noord-Holland
 
Bouwvlakken in de poldergebieden
2 hectare, in Oude Land en Binnenduinrand
1 hectare, met een binnenplanse
wijzigingsmogelijkheid naar 2 hectare.
Van de PRVS* mogen bouwvlakken
op Texel max. 1,5 hectare groot zijn.
In de Poldergebieden zijn ze ook
1,5 hectare ingetekend. In Oude Land
en Binnenduinrand zijn ze 1 hectare
met een wijzigingsmogelijkheid
naar 1,5 hectare.
Bij de blokken van 1 hectare is tevens
een aanduiding "agrarisch erf" aangegeven op de verbeelding, aansluitend aan het bouwvlak.
Hierbinnen kunnen dan de agrarische activiteiten plaatsvinden
waarvoor geen bebouwing nodig is,
zoals opslag of kamperen bij de boer.
Werkgroep Kernwaarden Texel &
Monumentencommissie
Glaskassen, zijnde agrarische bedrijfsgebouwen, (tot een oppervlakte van 2.000m²) zijn bij recht mogelijk binnen agrarische bouwvlakken. (het betreft hier niet zozeer een afwijking van iets wat in de NvU staat, maar van een geldende regeling. Voor alles wat niet expliciet in de NvU staat is het uitgangspunt dat de huidige regeling wordt voortgezet. Dat gebeurt hier nu niet.
Er is een binnenplanse afwijking nodig, zodat voorwaarden kunnen
worden gesteld ter bescherming van de kernwaarde "nachtelijke
duisternis".
Werkgroep Kernwaarden Texel &
Monumentencommissie
Een goothoogte van 6 meter en nokhoogte van 12,5 meter op het Oude
Land en in de Binnenduinrand bij afwijking (bij recht is 4,5)
De afwijkingsmogelijkheid komt te vervallen, zodat de maximale
goothoogte 4,5 meter en nokhoogte 10
meter wordt. Dit geldt zowel bij agrarische bedrijven, agrarische loonbedrijven, als bij andere bedrijven.
Werkgroep Kernwaarden Texel &
Monumentencommissie & 10 voor Texel
Hoge Berg is onderdeel van Oude
Land, zonder aparte regels of karakteristieken
Hoge Berg krijgt een aparte (agrarische) regeling en zal apart beschreven worden in het Beeldkwaliteitsplan.
Werkgroep Kernwaarden Texel &
Monumentencommissie
Maximale oppervlakte van woningen is 200 m², bijbehorende
bouwwerken max. 150 m²
Maximale oppervlakte van woningen
wordt 150 m², bijbehorende
bouwwerken 100 m².
*Provinciale Ruimtelijke StructuurVisie
 
Inspraak
Inleiding
Het proces om te komen tot een nieuw Bestemmingsplan Buitengebied, is gestart met een inventarisatie van wensen en belangen van de twee grootste groepen grondgebruikers in het plangebied:
1. Agrariërs
2. Recreatie bedrijven
Deze twee groepen zijn aangeschreven en uitgenodigd een vragenformulier in te vullen. Hierin is enerzijds gevraagd naar de huidige feitelijke situatie (inventarisatie) en anderzijds naar toekomstplannen/ontwikkelingen/wensen.
Velen hebben hier gebruik van gemaakt, voor het thema agrarisch zijn er ca. 240 reacties.
Voor het thema toerisme en recreatie zijn er 116 reacties. Nog meer dan bij de agrarische reacties het geval was, heeft de verzameling toeristische reacties het karakter van een inventarisatie van slaapplaatsen en gebruik op de bestemde locaties. Voorstellen tot aanpassing van de plansystematiek zitten er niet in. Dat was op dat moment ook niet de vraag. Opvallend is dat nagenoeg iedereen aangeeft dat er binnen enkele jaren een plan is voor uitbreiding door middel van "de 25%-regeling" om het aantal slaapplaatsen, of de (bebouwde) oppervlakte, uit te breiden. Men wil mogelijkheden voor uitbreiding in de toekomst openhouden.
Verder wordt veelvuldig verzocht om de mogelijkheid grotere zomerhuizen of recreatieve opstallen te mogen bouwen. Het bestemmingsplan zal die mogelijkheid gaan bieden. Inmiddels wordt hierop vooruitgelopen, via een gedoogconstructie.
Omdat bekend was dat we begonnen waren met het Bestemmingsplan Buitengebied hebben ook andere particulieren dan diegene die we een brief hadden gestuurd, spontaan bij ons gereageerd. Daarnaast is een aantal Texelse organisaties uitgenodigd hun visie op het plangebied in te dienen.
Al deze reacties zijn gebundeld en gebruikt bij het opstellen van het plan. Op deze wijze heeft de gemeente Texel de inspraak vorm gegeven voor dit bestemmingsplan. De gebundelde reacties zijn een bijlage bij deze nota. De reacties zijn gesorteerd op alfabet, naar straatnaam. Ter bescherming van de privacy van de indieners, zijn alle gegevens waarmee de indiener valt ter herleiden (naam, telefoonnummer, e-mailadres etc.) onherkenbaar gemaakt. Na besluitvorming wordt de Nota Inspraak een openbaar stuk.
 
Uitgangspunten bij beoordeling
  • De Nota van Uitgangspunten zoals vastgesteld door de raad
  • De rechten op basis van het geldende plan
  • Gevoerde en afgeronde planologische procedures
  • De structuurvisie "Texel op Koers"
  • Overig geldend beleid
  • Geen "cadeautjes" uitdelen ofwel: als er een procedure voor een bepaalde wens gevoerd kan worden, op basis van het huidige dan wel het nieuwe plan, dan zal die procedure ook gevoerd moeten worden. Als je nu zaken "omzet" kan je niet toetsen of wel aan alle ruimtelijke voorwaarden wordt voldaan en kunnen geen voorwaarden worden verbonden aan de beschikking. Een uitzondering op deze regeling is gemaakt voor agrarische bedrijven waarbij weinig agrarische bedrijfsgebouwen aanwezig zijn, zo weinig dat er niet gesaneerd zou hoeven te worden, mocht de procedure toegepast worden. Dit uitgangspunt bij het beoordelen van inspraakverzoeken is opgenomen in de Nota van Uitgangspunten.
Uitkomsten
De behandeling van de inspraak heeft op de verbeelding tot vele kleine, locatiegebonden aanpassingen geleid, De regels zijn niet aangepast naar aanleiding van deze reacties. De antwoorden zijn in lijn met de regels en uitgangspunten.
De inspraak thema agrarisch, geeft geen aanleiding tot structurele wijzigingen in het plan. Er zijn dus geen wijzigingen op de Nota van Uitgangspunten.
De inspraak thema recreatie, geeft aanleiding tot een paar aanvullingen op de Nota van Uitgangspunten:
  1. normtelling en maximum bebouwingsvlak familiehuizen;
  2. toevoegen dat bij Verblijfsrecreatieve Gebouwen maximaal 2 hoofdgebouwen geplaatst mogen worden, zodat uitplaatsing van losse eenheden daar niet mogelijk is;
  3. toevoegen verbod op uitplaatsing bij inpandige recreatieve eenheden.
 
Er is, naar aanleiding van het thema overige, een aanvulling op de Nota van Uitgangspunten:
    1. Uitplaatsen van recreatieve eenheden die in een gebouw zitten, niet langer toelaten (n.a.v.
        reactie 10 voor Texel).