direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Herziening Uitbreiding Makado Schagen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0441.BPCTMakadoherz-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

In juni 2015 is het bestemmingsplan 'Uitbreiding Makado Schagen' vastgesteld door de gemeenteraad van Schagen. Dit bestemmingsplan vormt de juridische basis voor de uitbreiding van het Winkelcentrum Makado. Daarbij werd uitgegaan van een toename van de bedrijfsvloeroppervlakte aan supermarkt met maximaal 800 m². Om meer flexibiliteit te krijgen in de positionering van het supermarktoppervlak, zodat een betere technische en stedenbouwkundige inrichting gerealiseerd kan worden, is in voorliggend bestemmingsplan de bedrijfsvloeroppervlakte van de bestaande supermarkt, te weten 2.100 m², toegevoegd aan het plangebied van 'Uitbreiding Makado Schagen'. Hierdoor neemt het toegestaan oppervlak aan supermarkt niet toe, maar ontstaat wel meer flexibiliteit ten aanzien van de locatie waar dit oppervlak gerealiseerd kan worden.

Om de herpositionering van het supermarktoppervlak mogelijk te maken is voorliggend bestemmingsplan opgesteld.

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied ligt in het kernwinkelgebied van Schagen. Het betreft de bestaande uitbreidingsmogelijkheden van winkelcentrum Makado, inclusief de bestaande supermarkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0441.BPCTMakadoherz-VA01_0001.png"

Figuur 1.1. Ligging plangebied; rode contour geeft de bestaande supermarkt van 2.100 m² bvo weer (Bron: ruimtelijkeplannen, bewerking Rho)

1.3 Vigerende bestemmingsplannen

Ter plaatse van de ontwikkeling vigeren de volgende bestemmingsplannen:

  • bestemmingsplan 'Parkeren'. Dit bestemmingsplan is op 7 november 2017 vastgesteld door de gemeenteraad van Schagen;
  • 'Uitbreiding Makado Schagen'. Dit bestemmingsplan is op 30 juni 2015 vastgesteld door de gemeenteraad van Schagen. Dit bestemmingsplan maakt de uitbreiding van het winkelcentrum Makado mogelijk.
  • 'Centrum en omgeving'. Dit bestemmingsplan is 27 maart 2012 vastgesteld door de gemeenteraad van Schagen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0441.BPCTMakadoherz-VA01_0002.png"

Figuur 1.2. Vigerende bestemmingsplannen (Bron: ruimtelijkeplannen)

1.4 Planvorm

Het voorliggende bestemmingsplan is gericht op het mogelijk maken van de herpositionering van het supermarktoppervlak in het toekomstige winkelcentrum Makado en heeft dus een ontwikkelingsgericht karakter.

Het bestemmingsplan omvat het plangebied van het bestemmingsplan 'Uitbreiding Makado Schagen', aangevuld met het huidige supermarktoppervlak. De regels van bestemmingsplan 'Uitbreiding Makado Schagen' zijn integraal overgenomen, met dien verstande dat de maximale oppervlakte aan supermarkt 2.900 m2 bvo bedraagt. Dit is dus de oppervlakte van de bestaande winkel (2.100 m2 bvo) en de planologische uitbreidingsmogelijkheden (800 m2 bvo) bij elkaar opgeteld. Op deze manier is er meer flexibiliteit in de toekomstige positionering van het supermarktoppervlak, maar worden er planologisch gezien geen extra vierkante meters supermarkt toegevoegd binnen het plangebied. Het gaat enkel om het kunnen verschuiven van vierkante meters supermarkt. Daarnaast is de parkeerregeling uit het paraplubestemmingsplan Parkeren opgenomen.

Bij de vaststelling van het vigerende bestemmingsplan is het toekennen van de bestemmingen ruimtelijk aanvaardbaar geacht. Het voorliggende plan gaat daarom met name in op de effecten van een andere interne situering van het supermarktoppervlak.

1.5 Leeswijzer

In de plantoelichting zijn de huidige situatie en de gewenste ontwikkeling beschreven in hoofdstuk 2.

In hoofdstuk 3 is een samenvatting opgenomen van het actuele beleidskader dat relevant is voor de beoogde ontwikkeling in het plangebied. Hierbij wordt ingegaan op het beleid van het Rijk, de regio en provincie en gemeente. De gemeentelijke beleidsdocumenten komen hier beknopt aan bod.

In hoofdstuk 4 wordt in aansluiting op de gebiedsvisie een toelichting gegeven op de gekozen planvorm en de gedachten die ten grondslag liggen aan de juridische regeling, zoals deze op de plankaart en in de regels is opgenomen.

Vervolgens wordt in hoofdstuk 5 inzicht gegeven in het onderzoek naar de relevante omgevingsaspecten. Hoofdstuk 6 gaat in op de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Gebiedsvisie

2.1 Huidige situatie

Het plangebied ligt in het centrum van Schagen. Het centrum van Schagen heeft een sterke regionale functie. Het Makado maakt samen met de Gedempte Gracht deel uit van het 'Rondje Schagen', dat kan worden aangeduid als het kernwinkelgebied van Schagen. Het winkelgebied ontleent zijn kracht voornamelijk aan de omvang en de diversiteit van het winkelaanbod.

De bebouwing van het Makado bestaat uit één tot twee bouwlagen, en is plat afgedekt. Het winkelcentrum grenst daarbij niet direct aan de Gedempte Gracht, maar ligt achter de historische lintbebouwing en wordt hiervan gescheiden door een expeditiestraat. In het oorspronkelijke lint is een entree van het Makado ingepast.

Daarnaast is er ter plaatse van het Makado een planologische mogelijkheid tot uitbreiden van het winkelcentrum met 800 m2 bvo supermarkt, 2.800 m2 bvo non-food en 14 appartementen. Dit betreft een uitbreiding aan het bestaande pand, en de realisatie van een nieuw bouwvolume op het parkeerterrein ten noorden van het winkelcentrum.

2.2 Toekomstige situatie

Met het voorliggende bestemmingsplan wordt de mogelijkheid geboden voor de supermarkt om het supermarktoppervlak te herpositioneren. Wegens nieuwe inzichten na de vaststelling van het bestemmingsplan 'Uitbreiding Makado Schagen' is gekozen voor een nieuwe indeling van de winkel in het nieuwe en vergrote winkelcentrum. In de toekomstige situatie worden er ten opzichte van de huidige planologische mogelijkheden geen meters toegevoegd.

2.3 Planologische afwijking

De beoogde verschuiving van een deel van het bestaande supermarktoppervlak past niet binnen het vigerende bestemmingsplan 'Uitbreiding Makado Schagen'. Binnen het huidige begrensde plangebied is wel rekening gehouden met 800 m2 uitbreiding. Door het toevoegen van de begrenzing van de huidige winkel aan het plangebied met een maximering van het totale beoogde oppervlak van 2.900 m2 neemt planologisch gezien het supermarktoppervlak niet toe, maar is er wel flexibiliteit in de positionering van supermarktmeters. In dit kader zal er in de volgende hoofdstukken een nieuwe afweging worden gemaakt ten aanzien van het actuele beleid en omgevingsaspecten. Hiermee wordt aangetoond dat de aanpassing van het bestemmingsplan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

3.1 Rijksbeleid

3.1.1 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012) en Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (2012)

In de structuurvisie Infrastructuur en Ruimte formuleert het Rijk drie hoofddoelen om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar & veilig te houden voor de middellange termijn (2028):

  • het vergroten van de concurrentiekracht van Nederland door het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland;
  • het verbeteren, in stand houden en ruimtelijk zekerstellen van de bereikbaarheid waarbij de gebruiker voorop staat;
  • het waarborgen van een leefbare en veilige omgeving waarin unieke natuurlijke en cultuurhistorische waarden behouden zijn.

In het Besluit geeft het Rijk de algemene regels aan, waaraan bestemmingsplannen moeten voldoen. In samenhang met het beleid dat is aangegeven in de structuurvisie, zijn deze regels vooral gericht op het veilig stellen van de nationale belangen waarvoor, gelet op de belangen, beperkingen gelden voor de ruimtelijke besluitvorming op lokaal niveau. Met de ontwikkeling die in deze herziening wordt mogelijk gemaakt, zijn geen rijksbelangen in het geding.

3.1.2 Besluit ruimtelijke ordening, artikel 3.1.6 lid 2 (herzien 2017)

In artikel 3.1.6. lid 2 Bro is de ladder voor duurzame verstedelijking opgenomen. Voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen binnen bestaand stedelijk gebied moet de behoefte worden beschreven.

In dit geval is geen sprake van een stedelijke ontwikkeling omdat er alleen een verschuiving van winkelmeters (deels bestaand en deels planologische mogelijkheden) plaatsvindt en geen uitbreiding. Toetsing aan de ladder voor duurzame verstedelijking is dan ook niet noodzakelijk.

3.2 Provinciaal en regionaal beleid

3.2.1 Structuurvisie Noord-Holland 2040 (actualisatie 2015) en Provinciale Ruimtelijke Verordening (actualisatie 2018)

Het hoofddoel van de structuurvisie is dat Noord-Holland een mooie, veelzijdige en internationaal concurrerende provincie blijft door in te zetten op klimaatbestendigheid, ruimtelijke kwaliteit en duurzaam ruimtegebruik. In de structuurvisie geeft de provincie aan welke onderwerpen zij van provinciaal belang acht en wat zij als de meest wenselijke ruimtelijke ontwikkeling van de provincie ziet. Het plan maakt enkel een verschuiving van supermarktmeters mogelijk, dit is niet van provinciaal belang.

3.2.2 Detailhandelsbeleid Noord-Holland 2015-2020 en Regionale detailhandelsvisie Kop van Noord-Holland

De provincie Noord-Holland heeft haar beleid met betrekking tot detailhandel vastgelegd in het 'Detailhandelsbeleid Noord-Holland 2015-2020'. De provincie wil ruimte blijven bieden aan de verdere ontwikkeling van detailhandel, om ook op langere termijn een vitale, dynamische en concurrerende structuur te huisvesten. Op basis van dit beleid en overeenkomstig de provinciale Structuurvisie worden regionale detailhandelsvisies ontwikkeld. In 2011 is deze regionale visie voor de Kop van Noord-Holland vastgesteld. Het hoofddoel van het regionale detailhandelsbeleid is het tot stand brengen van een evenwichtig en duurzaam detailhandelsapparaat.

Binnen de regio is er een regionale afstemming van de realisatie van detailhandel op basis van omvang. De beoogde ontwikkeling maakt alleen een verschuiving van supermarktmeters mogelijk en geen uitbreiding van detailhandel. Afstemming met de regio is dus niet van toepassing.

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Structuurvisie Schagen 2025

In de Structuurvisie 2025 van de gemeente Schagen zijn de volgende vier ambities opgenomen:

  • 1. Het vasthouden van het voorzieningenniveau. Hiervoor is het van belang dat het inwonertal van Schagen groeit, de bevolking in het verzorgingsgebied op peil blijft, en de bewoners aan het voorzieningenaanbod te binden.
  • 2. Het naar een hoger niveau tillen van de leefbaarheid en duurzaamheid van de gemeente.
  • 3. Binnen de stadsranden liggen belangrijke opgaven. De relatie tussen de woonwijken en het omringende landschap kan worden versterkt.
  • 4. Ook in het buitengebied liggen er belangrijke opgaven. De gemeente zoekt naar een nieuw evenwicht tussen de waarden van het landschap en de vitaliteit van het buitengebied.

In het vigerende bestemmingsplan 'Uitbreiding Makado Schagen' is mede invulling gegeven aan de kwalitatieve ontwikkeling van het voorzieningenniveau in Schagen. De beoogde ontwikkeling maakt enkel een verschuiving van supermarktmeters mogelijk.

Hoofdstuk 4 Juridische planbeschrijving

4.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven op de planvorm voor het bestemmingsplan. Tevens wordt uiteengezet welke gedachten aan de juridische regeling ten grondslag liggen en welke regeling wordt voorgesteld.

4.2 Algemeen

De Wet ruimtelijke ordening (Wro) bepaalt dat ruimtelijke plannen digitaal en analoog beschikbaar moeten zijn. Dit brengt met zich mee dat bestemmingsplannen digitaal uitwisselbaar en op vergelijkbare wijze moeten worden gepresenteerd. Met het oog hierop stellen de Wro en de onderliggende regelgeving eisen waaraan digitale en analoge plannen moeten voldoen. Zo bevatten de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) bindende afspraken waarmee bij het maken van bestemmingsplannen rekening moet worden gehouden. SVBP kent (onder meer) hoofdgroepen van bestemmingen, een lijst met functie- en bouwaanduidingen, gebiedsaanduidingen en een verplichte opbouw van de planregels en het renvooi.

Planvorm

Het bestemmingsplan Herziening Makado Schagen staat in het plangebied de herindeling van het winkelcentrum toe. De juridische planvorm is afgestemd op het kunnen realiseren van de nieuwe indeling.

Ten behoeve van de ontwikkelingen wordt het bestemmingsplan in hoofdzaak een gedetailleerd plan. Om de ruimtelijke aanvaardbaarheid te garanderen en voldoende rechtszekerheid te bieden aan de bewoners, omwonenden en gebruikers van het gebied worden daarbij grenzen gesteld aan de bouw- en gebruiksmogelijkheden.

Verbeelding en regels

Op de verbeelding zijn alle functies zodanig bestemd dat het mogelijk is om met behulp van het renvooi direct te zien welke bestemmingen aan de gronden binnen het plangebied zijn gegeven en welke regels daarbij horen. Uitgangspunt daarbij is dat de verbeelding zoveel mogelijk informatie geeft over de in acht te nemen maten en volumes. De regels geven duidelijkheid over de bestemmingsomschrijving, de bouwregels en de specifieke gebruiksregels. In de regels zijn verder ontheffing- en wijzigingsregels opgenomen.

Bestemmingsvlak en bouwvlak

De in het plangebied aanwezige bestemming bestaat uit twee vlakken: een bestemmingsvlak en een bouwvlak. Het bestemmingsvlak geeft aan waar een bepaald gebruik toegestaan is. Het bouwvlak is een gebied dat op de plankaart is aangeven waarbinnen gebouwen mogen worden gebouwd met in achtneming van de in de regels gestelde regels. Het bouwvlak is op de plankaart voorzien van aanduidingen die betrekking hebben op de maatvoering.

Aanduidingen

Op de plankaart is een onderscheid gemaakt in verschillende aanduidingen. Alle aanduidingen die betrekking hebben op afmetingen, percentages en oppervlakten, zowel ten aanzien van het bouwen als ten aanzien van het gebruik, zijn maatvoeringaanduidingen, waaronder de goot- en bouwhoogte en het bebouwingspercentage.

Opbouw planregels

De regels van het bestemmingsplan bestaan uit de volgende onderdelen:

  • 1. inleidende regels;
  • 2. bestemmingsregels;
  • 3. algemene regels;
  • 4. overgangs- en slotregels.

4.3 Inleidende regels

Begrippen

Dit artikel definieert de begrippen die in het bestemmingsplan worden gebruikt. Dit wordt gedaan om interpretatieverschillen te voorkomen.

Wijze van meten

Dit artikel geeft aan hoe de lengte, breedte, hoogte, diepte en oppervlakte en dergelijke van gronden en bouwwerken wordt gemeten of berekend. Alle begrippen waarin maten en waarden voorkomen worden in dit artikel verklaard.

4.4 Bestemmingsregeling

In het hoofdstuk Bestemmingsregels zijn in de planregels alle bestemmingen opgenomen met de daarbij behorende bestemmingsomschrijving. Waar noodzakelijk is gebruikgemaakt van aanduidingen om toegestaan gebruik nader te specificeren. In het bestemmingsplan komen de volgende bestemmingen voor.

Centrum

Het winkelcentrum Makado heeft de bestemming Centrum. Binnen deze bestemming zijn detailhandel, dienstverlening, bedrijven en horeca toegestaan. Daarnaast zijn ter plaatse van de aanduiding woningen op de verdieping toegestaan. Tevens zijn bijbehorende voorzieningen zoals parkeer- en verkeersvoorzieningen, nutsvoorzieningen, geluidwerende voorzieningen en groenvoorzieningen toegestaan. Gebouwen mogen binnen het bouwvlak worden gebouwd met inachtneming van de aanduidingen op de plankaart.

Deze regeling komt grotendeels overeen met de regeling uit het bestemmingsplan 'Uitbreiding Makdado Schagen'. In de specifieke gebruiksregels is opgenomen dat maximaal 2.900 m2 bvo als supermarkt mag worden gebruikt.

Waarde - Archeologie - 2

Delen van de gronden van het bestemmingsplan hebben een hoge tot middelhoge archeologische verwachtingswaarde. Ter bescherming van de eventuele archeologische waarden is de dubbelbestemming Waarde - Archeologie - 2 opgenomen. Binnen deze bestemming worden regels gesteld aan het bouwen en aan het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde. Door deze regels worden de archeologische waarden ter plaatse beschermd.

4.5 Algemene regels

In dit onderdeel van de regels komen algemene regels aan de orde die gelden voor alle bestemmingen in het bestemmingsplan. De algemene regels bestaan uit de volgende artikelen.

In principe zijn hierbij de algemene regels uit het vigerende bestemmingsplan opgenomen. Deze zijn aangevuld met de parkeerregeling uit het recent vastgestelde bestemmingsplan 'Parkeren'. Daarmee is geborgd dat bij een ontwikkeling wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid.

4.6 Overgangsregels en slotregels

4.6 Overgangsregels en slotregels

In het afsluitende onderdeel van de regels komen de overgangs- en slotregels aan de orde.

Overgangsrecht

De formulering van het overgangsrecht is bindend voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.2.1 Bro).

Slotregel

Deze regel bevat de titel van het plan.

4.7 Handhaving

De handhaving van de regelgeving vervat in dit plan, is de bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Het gaat bij de handhaving van dit plan met name om de regels inzake het bouwen en het gebruik van gronden en bouwwerken. De regels bevatten een algemeen verbod om gronden en bouwwerken te gebruiken in strijd met de bestemming. Handhaving van dit plan is van belang om de ruimtelijke kwaliteit, zoals uitgewerkt in dit plan, ook te realiseren en in stand te houden. Naast deze instrumentele functie, heeft handhaving uiteraard ook een belangrijke functie in het kader van de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid. De regels in dit plan zijn voldoende duidelijk, concreet en toepasbaar om te kunnen handhaven. Als sluitstuk is gebruik in strijd met de bestemming in het plan aangemerkt als strafbaar feit, zoals opgenomen in de Wet op de economische delicten. Dit maakt strafrechtelijke handhaving en gebruik van de daaraan verbonden instrumenten en opsporingsbevoegdheden mogelijk.

Hoofdstuk 5 Omgevingsaspecten

In het kader van de beoogde herpositionering van het supermarktoppervlak wordt aan de relevante omgevingsaspecten getoetst. De toetsing is in tabel 5.1 weergegeven.

Tabel 5.1 Toetsing aan omgevingsaspecten

Aspect - Kader   Beoordelingsaspect   Afweging  
Bodemkwaliteit
- Besluit bodemkwaliteit  
De bodemkwaliteit dient voldoende te zijn voor de beoogde functie en de functie mag geen bedreiging vormen voor de bodemkwaliteit.   Bij de vaststelling van het Bestemmingsplan Uitbreiding Makado Schagen is geconcludeerd dat het aspect bodem geen belemmering vormt voor de beoogde uitbreiding. Het toegevoegde plangebied (de bestaande supermarkt) maakt een verschuiving van detailhandelsfuncties binnen het toekomstige winkelcentrum mogelijk. Omdat er geen nieuwe functies toegestaan worden, is er geen nieuwe planologische afweging noodzakelijk. Het aspect bodem is in dit kader niet relevant.  
Archeologie
- Archeologische beleidskaart  
Is er sprake van een verwachtingswaarde?   Eventueel aanwezige archeologische waarden in het plangebied worden met een dubbelbestemming beschermd. Dat geldt ook voor het toegevoegde plangebied. Hier vinden echter geen grondwerkzaamheden plaats ten behoeve van de verschuiving.  
Cultuurhistorie   Is er sprake van cultuurhistorische waarden waarmee rekening moet worden gehouden?   In het plangebied zijn geen cultuurhistorische waarden aanwezig. Het aspect cultuurhistorie is niet van belang.  
Water
- Watertoets  
Heeft de ontwikkeling invloed op het watersysteem?   Het plan leidt niet tot toename van planologische mogelijkheden voor verhard oppervlak. Het toegevoegde plangebied is en blijft volledig verhard. Ook ligt het plan niet in een beschermingszone van een waterkering.  
Relatie met omliggende (bedrijfs)functies   Zijn er bedrijfsfuncties in de omgeving aanwezig/mogelijk?   Het plangebied ligt in een gemengd gebied. De richtafstand van een supermarkt tot woningen bedraagt 0 meter. Hier wordt aan voldaan. De herpositionering van het supermarktoppervlak leidt niet tot een andere locatie en/of het gebruik van de laad- en losvoorziening. Bij vaststelling van het bestemmingsplan Uitbreiding Makado Schagen is onderbouwd dat dit gebruik ruimtelijk inpasbaar is. Het aspect bedrijven- en milieuzonering staat de ontwikkeling niet in de weg.  
Wegverkeerslawaai
- Wet geluidhinder  
Wordt voldaan aan het gestelde in de Wet geluidhinder?
Is er sprake van een akoestisch aanvaardbaar klimaat?  
De interne herpositionering van het supermarktoppervlak zorgt niet voor een toename van verkeersbewegingen Met de herpositionering zullen ook geen veranderingen plaatsvinden in de verkeersontsluiting. Het aspect wegverkeerslawaai is daarom niet relevant.  
Verkeer
- Ontsluiting en verkeersgeneratie  
De ontwikkeling mag niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen. De verkeersontsluiting moet goed zijn gewaarborgd.   Het plan leidt niet tot een toename van het aantal verkeersbewegingen. Met de herpositionering zullen er geen veranderingen plaatsvinden in de verkeersontsluiting. Het aspect verkeer staat de ontwikkeling niet in de weg.  
Parkeren
- Parkeerbehoefte  
De parkeerbehoefte van de ontwikkeling moet worden opgevangen.   De herpositionering van het supermarktoppervlak leidt niet tot een toename van het aantal vierkante meters supermarkt. Er is dus ook geen sprake van een verandering in de parkeerbehoefte. Het aspect parkeren is daarom niet relevant .

Op basis van de Nota Parkeernormen Schagen 2016 en eerder uitgevoerde parkeertoets gelden de navolgende parkeernormen:
- detailhandel food: 4,0 per 100 m² bvo
- detailhandel non-food: 3,3 per 100 m² bvo
- wonen (koop, etage, duur): 1,6 per woning
- wonen (koop, etage, midden) 1,4 per woning
- wonen (koop, etage, goedkoop): 1,3 per woning
- wonen (huurhuis, etage, duur): 1,4 per woning
- wonen (huurhuis, etage, midden/ goedkoop): 1,1 per woning  
Externe veiligheid
- Bevi-inrichtingen, transport gevaarlijke stoffen  
Wordt voldaan aan normen plaatsgebonden risico en groepsrisico?   Met de herpositionering van het supermarktoppervlak zal het aantal mensen in het plangebied niet toenemen en vinden er geen wijzigingen plaats in de afstand tot de provinciale weg N245. Het aspect externe veiligheid vormt dus geen belemmering voor de ontwikkeling.  
Luchtkwaliteit
- Wet luchtkwaliteit  
Wordt voldaan aan de genoemde grenswaarden in de Wet luchtkwaliteit?   Met de ontwikkeling worden geen extra verkeersbewegingen mogelijk gemaakt. Dit betekent dat er geen veranderingen plaatsvinden in relatie tot de luchtkwaliteit.  
Ecologie
- Wet natuurbescherming natuurgebieden  
Is er sprake van significant negatieve effecten?   De ontwikkeling zorgt niet voor extra verkeersgeneratie. Dit betekent dat de ontwikkeling niet tot effecten leidt op nabijgelegen Natura-2000 gebieden.  
- Wet natuurbescherming planten en dieren   Is er sprake van aantasting, verontrusten of verstoren van beschermde dier- en plantensoorten, hun nesten, holen en andere voortplantings- of vaste rust- en verblijfsplaatsen?   Bij de vaststelling van het Bestemmingsplan Uitbreiding Makado Schagen is geconcludeerd dat het aspect ecologie geen belemmering vormt voor de beoogde uitbreiding. Het toegevoegde plangebied (de bestaande supermarkt) maakt een interne verschuiving van detailhandelsfuncties binnen het bestaande winkelcentrum mogelijk.
Daarmee vindt geen aantasting plaats van habitats van beschermde soorten.  
Kabels en leidingen
- Telecommunicatiewet  
Zijn er planologisch relevante leidingen en hoogspanningslijnen in de directe omgeving aanwezig?   In de directe omgeving van het gebied liggen geen planologisch relevante kabels en leidingen.  
(Plan)mer   Is een (plan)mer noodzakelijk?   De ontwikkeling maakt geen nieuwe vierkante meters supermarkt mogelijk. Het plan is dan ook niet aan te merken als stedelijke ontwikkeling en een (plan)mer is dus niet noodzakelijk.  

Hoofdstuk 6 Economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Het project is een particulier initiatief. De financiering hiervoor wordt gedragen door de aanvrager. Hiervoor zijn voldoende middelen beschikbaar.

Er worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarop de grondexploitatieregeling van de Wet ruimtelijke ordening van toepassing is. Het vaststellen van een grondexploitatieplan is daardoor niet aan de orde.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het ontwerpbestemmingsplan is met ingang van 14 augustus 2018 6 weken ter inzage gelegd. Tijdens de terinzagelegging is 1 zienswijze ingediend. Deze zienswijze is beantwoord in een separate nota van zienswijzen. Het bestemmingsplan is ongewijzigd vastgesteld.