direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Weidevenne 2012
Plannummer: BPWV2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPWV2012-va02

5.4 Geluid

5.4.1 Wegverkeerslawaai
5.4.1.1 Beleidskader

De Wet geluidhinder schrijft voor dat in ruimtelijke plannen die betrekking op gronden die langs een verkeersweg gelegen zijn, onderzocht wordt of op de gevel van gebouwen de maximaal toegestane geluidsbelasting niet wordt overschreden.

Langs alle wegen bevinden zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/u-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De zonebreedte is afhankelijk van een binnen of buitenstedelijke ligging en de hoeveelheid rijstroken van de weg en wordt gemeten uit de rand van de weg.

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, is onderzoek naar maatregelen gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de kant van de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de kant van de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.

Zijn maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot vaststelling van (een) hogere waarde(n) worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). De uiterste grenswaarde voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen langs bestaande wegen in binnenstedelijk gebied bedraagt 63 dB.

Voor wegen die zijn ondergebracht in een 30 km/u-gebied geldt geen wettelijke geluidszone en is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau. Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Bij gebrek aan wettelijke normen kunnen uitsluitend de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader worden gehanteerd. Daarnaast is van belang dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.

Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/u geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/u of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.

5.4.1.2 Analyse

Bij de ontwikkeling van Weidevenne is rekening gehouden met mogelijke geluidshinder van weg- of spoorverkeer. Bij de doorgaande wegen en het spoor zijn de woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen op een zodanige afstand van de weg of het spoor gesitueerd zodat wordt voldaan aan de ontheffingswaarde van 53dB (voorheen 55 dBA).

In het kader van de woningbouw die mogelijk is gemaakt in het bestemmingsplan "West 1990" zijn in het verleden voor de A7, de Laan der Continenten en de Donaulaan hogere grenswaarden vastgesteld, zie tabel 5.1.

Weg   voorkeurs-
grenswaarde  
maximale ontheffingswaarde   verleende ontheffing   datum besluit  
A7   48 dB   53 dB   53 dB (toen 55 dB(A))   28-6-2005  
Laan der Continenten   48 dB   63 dB   53 dB (toen 55 dB(A))   5-1-1991  
Donaulaan   48 dB   63 dB   53 dB    

Tabel 5.1: Geluidswaarden voor de A7, Laan der Continenten en de Donaulaan

Afwijkende situaties

Weidevenne is zo ontworpen dat de woningen zich in principe bevinden buiten de 53 dB-contour van de doorgaande, 50 km/u wegen. In de meeste gevallen zijn de woningen met de voorgevels naar de doorgaande weg gericht. In een aantal situaties zijn echter de achtertuinen gericht naar de weg. Deze achtertuinen vallen hier wel binnen de 53 dB-contour. Op basis hiervan is het in deze situaties niet toegestaan om in de achtertuinen geluidsgevoelige ruimten zoals bedoeld in de Wet geluidhinder te realiseren.

Voor het appartementengebouw aan Londenhaven, gelegen in de geluidszone van de Laan der Continenten, is een ontheffing hogere grenswaarde verleend van 54 dB.

In kwadrant Europa zijn de woningen parallel gelegen aan de A7 aan de westzijde van de woning voorzien van een zogenaamde 'dove gevel' zoals bedoeld in de Wet geluidhinder. Een dove gevel is hier noodzakelijk omdat de geluidsbelasting op de gevel van het gebouw als gevolg van het wegverkeer op de A7 hoger is dan de maximale ontheffingswaarde voor deze rijksweg. De toepassing van een dove gevel bij deze woningen is in onderhavig bestemmingsplan verankerd in de regels.

5.4.1.3 Conclusie

Onderhavig bestemmingsplan maakt geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk binnen de geluidzones van de geluidgezoneerde wegen. Voor situaties waar maatregelen nodig zijn in verband met het wegverkeerslawaai is dit verankerd in de regels van dit bestemmingsplan. Op basis hiervan kan gesteld worden dat het aspect wegverkeerslawaai geen belemmering vormt voor vaststelling van dit bestemmingsplan.

5.4.2 Spoorweglawaai
5.4.2.1 Beleidskader

Er bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) langs alle spoorwegen geluidszones. Binnen de geluidszone van een spoorweg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen.

De grootte van een geluidszone kan per traject verschillen. Een overzicht van de zone per traject is op basis van de Wet geluidhinder vastgelegd in de Regeling zonekaart spoorwegen. De breedte van de geluidszone van het traject Zaandam-Purmerend-Hoorn (traject nummer 450) bedraagt 200 m.

De voorkeursgrenswaarde voor spoorweglawaai bedraagt 55 dB. De maximumgrenswaarde bedraagt voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen langs bestaande sporen 68 dB. Op basis van het Akoestisch Spoorboekje ASWIN 2007 kunnen de geluidscontouren worden berekend voor de locaties die binnen de geluidszone gelegen zijn.

5.4.2.2 Analyse

In het voorliggende bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk gemaakt. Voor de geluidsgevoelige functies die in de huidige situatie binnen de zone van de spoorweg zijn gelegen, is de bestaande situatie vastgelegd. Akoestisch onderzoek naar spoorweglawaai is daarom niet noodzakelijk.

5.4.2.3 Conclusie

Het aspect spoorlawaai vormt geen belemmering voor dit bestemmingsplan.