direct naar inhoud van 2.2 Provinciaal beleid
Plan: Weidevenne 2012
Plannummer: BPWV2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPWV2012-va02

2.2 Provinciaal beleid

2.2.1 Structuurvisie Noord-Holland 2040, Kwaliteit door veelzijdigheid (2010)

De Structuurvisie Noord-Holland 2040 bevat het provinciaal ruimtelijk beleid. De hoofddoelstelling is het inspelen op de veranderingen die tot 2040 te verwachten zijn. In de periode tot 2040 zullen verdere globalisering en klimaatverandering grote gevolgen hebben voor Noord-Holland. Ook veranderingen en trends op nationaal en lokaal niveau hebben een grote ruimtelijke impact. Deze veranderingen leiden tot een aantal belangrijke ruimtelijke opgaven en keuzes. In de Structuurvisie worden deze ontwikkelingen en de voornaamste keuzes die de Provincie Noord-Holland zal moeten maken kort toegelicht. Ook wordt geschetst hoe de provincie er in 2040 uit ziet en op welke wijze de Provincie met deze structuurvisie zal bijdragen aan het realiseren van dit toekomstbeeld. De Structuurvisie is vastgesteld op 21 juni 2010 en in werking getreden op 1 november 2010.

Woningbouw

Uitgangspunt is om de vraag naar woningen zoveel mogelijk te realiseren binnen het Bestaand Bebouwd Gebied. Dit komt zowel het realiseren van (hoog)stedelijke voorzieningen in de metropoolregio (de metropolitane strategie) als het behouden van regionale/lokale voorzieningen in kleine(re) kernen in het noorden ten goede. Door concentratie worden verkeers- en vervoersnetwerken optimaal benut en wordt een voldoende en gedifferentieerd aanbod van sociaal-culturele voorzieningen behouden. Verdichting brengt een aantal aandachtspunten met zich mee op het gebied van sociaal-maatschappelijke voorzieningen, functiemenging en financiering. Voorzieningen zoals scholen, kantoren en bedrijfsruimten, winkelaanbod, ruimte voor groen, recreatie, sport en zorg zijn onlosmakelijk verbonden met het woonprogramma. Door gevarieerde programma's zijn deze functies binnen het Bestaand Bebouwd Gebied te behouden.

Detailhandel

Detailhandel in de binnensteden is belangrijk voor de economie en draagt bij aan de leefbaarheid en toeristische aantrekkelijkheid van Noord-Hollandse steden. De Provincie Noord-Holland hecht aan het instandhouden van de hoofdwinkelstructuur en wil stedelijke detailhandel behouden en versterken. Zij beschouwt nieuwe vormen van detailhandel als een welkome aanvulling, indien deze de bestaande structuur niet aantasten. De Provincie Noord-Holland onderscheidt in haar detailhandelsstructuur hoofdwinkelcentra, bovenlokaal verzorgende centra, lokaal verzorgende centra, perifere locaties en thematische centra. Deze vormen hebben ieder hun eigen economische en sociale functies. Voor de

provincie staat de versterking van de hoofdwinkelcentra, die ook voor het toerisme en het behoud van levendige binnensteden van belang zijn, centraal.

Kantoren

Het belang van kantoren als fysieke werkplek in Noord-Holland neemt sterk toe. Daardoor wordt het belang van kantoorontwikkeling steeds prominenter voor de ruimtelijke inrichting. Het gaat daarbij niet alleen om de gebouwen zelf en de inpassing in de omgeving maar ook om de infrastructuur, inclusief parkeermogelijkheden. Ook de bereikbaarheid met het openbaar vervoer is belangrijk, om verkeercongestie te voorkomen. De provincie is van mening dat in bestaand bebouwd gebied menging van kantoorfuncties met stedelijke functies als wonen, recreëren, winkelen en cultuur belangrijk is om monofunctionele, geïsoleerde werkgebieden te voorkomen.

Met het voorliggende bestemmingsplan wordt invulling gegeven aan de gestelde doelen in de Structuurvisie Noord-Holland 2040.

2.2.2 Provinciale Woonvisie 2010-2020 (2010)

Het provinciale beleid inzake woningbouw is vastgelegd in de Provinciale Woonvisie 2010-2020, Goed wonen in Noord-Holland. Deze woonvisie sluit aan op de structuurvisie en schetst de kaders voor regionaal woonbeleid. Vooral het kwalitatieve aspect van wonen komt in deze visie aan de orde.

De speerpunten van dit beleid zijn:

  • Verbeteren van de afstemming tussen vraag en aanbod voor alle consumenten, en specifiek voor doelgroepen die minder kansen hebben op het vinden van een geschikte woning;
  • Verbeteren van de mate waarin voorzieningen in de woonomgeving aansluiten bij de vraag van bewoners;
  • Verbeteren van de duurzaamheid van het woningaanbod en de woonomgeving.
2.2.3 Waterplan 2010-2015 Provincie Noord-Holland (2009)

Het Provinciaal Waterplan 'Bewust omgaan met water' is opgevolgd door het nieuwe waterplan 'Beschermen, Benutten, Beleven en Beheren'. Dit plan is vastgesteld op 16 november 2009.

In het Provinciaal Waterplan zijn de strategische waterdoelen van de provincie neergelegd. Tevens worden twee speerpunten voor de planperiode genoemd:

  • aangrijpen van de zandige versterking van de Noordzeekust om de regio, ruimtelijk en economisch, te versterken;
  • extra aandacht besteden aan de economische kant van het water.

Met het voorliggende bestemmingsplan wordt de bestaande situatie vastgelegd. Het waterplan 2010-2015 heeft geen invloed op de bestaande situatie.

2.2.4 Nota Natuurbeleid 2005 - Noord-Holland Natuurlijk (2005)

In de Nota Natuurbeleid 2005 - Noord-Holland Natuurlijk! wordt het bestaande natuurbeleid in Noord-Holland onder de loep genomen en is de essentie van dat beleid ondergebracht. Specifieke aandacht gaat uit naar de collegeperiode tot 2007 met een doorkijk naar 2018 (de beleidshorizon van de provinciale Ecologische Hoofdstructuur - PEHS).

Het natuurbeleid van de provincie Noord-Holland spitst zich toe op:

  • het 'gebiedenbeleid', met de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur als samenbindend kader;
  • het 'soortenbeleid'.

Eén van de aandachtspunten van het beleid is de (Provinciale) Ecologische Hoofdstructuur (PEHS). De ecologische hoofdstructuur wordt vormgegeven door beheer, door het realiseren van verbindingen, het vormen van reservaten in het landbouwgebied en door het vergroten van bestaande natuurgebieden door natuurontwikkeling. Het is dus niet alleen de bedoeling om de basis van de natuur te beschermen maar ook om een deel terug te winnen van wat in het verleden is verdwenen. De rijks Ecologische Hoofdstructuur (EHS) is uitgewerkt in de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur (PEHS) en vormt in Noord-Holland de ruggengraat van de natuur. Deze heeft tevens een functie voor de recreatie, de verbreding van de landbouw en draagt bij tot de kwaliteit van de woon- en werkomgeving en er zijn combinaties mogelijk met (water)voorraadvorming, boezemvergroting en waterberging. De PEHS is aangegeven op een kaart en heeft een oppervlakte van 96.500 ha. (exclusief grote wateren). De afspraak met het rijk is dat de PEHS in 2018 gerealiseerd moet zijn. De PEHS is weergegeven op afbeelding 2.1.

afbeelding "i_NL.IMRO.0439.BPWV2012-va02_0002.jpg"

Afbeelding 2.1: Provinciale Ecologische Hoofdstructuur

Deze kaart waarop de PEHS is afgebeeld is indicatief. De PEHS werkt door in de ruimtelijke ordening, in het water- en milieubeleid en in het verkeers- en vervoerbeleid. De kaart van de PEHS is geen toetsingskaart, maar geeft een indicatie van de ligging en laat zo ruimte open voor maatwerk en biedt speelruimte voor de werkwijze waarop de gewenste ontwikkeling kan worden gerealiseerd. Voor het toetsingskader moeten het provinciale structuurvisie en het bestemmingsplan worden geraadpleegd. In dit bestemmingsplan is een gedeelte van de PEHS welke ten westen van Weidevenne ligt opgenomen.

2.2.5 Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie (2010)

De Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie (PRVS) vloeit voort uit het Uitvoeringsprogramma van de Provinciale Structuurvisie. In de PRVS worden voor een aantal onderwerpen regels gesteld die door rijksoverheid bij de provincies zijn neergelegd ter verdere uitwerking en/of aanvulling in een provinciale verordening. Op deze wijze komen de rijksregels 'getrapt' in bestemmingsplannen terecht. Het gaat hierbij om de volgende onderwerpen:

  • bundeling van verstedelijking en locatiebeleid economische activiteiten;
  • rijksbufferzones;
  • ecologische hoofdstructuur;
  • nationale landschappen;
  • het kustfundament;
  • het regionale watersysteem.

Gemeenten dienen bij het opstellen van bestemmingsplannen rekening te houden met de verordening. Voor het bestemmingsplan voor Weidevenne geldt de PRVS voor de ecologische hoofdstructuur aan de westzijde van het bebouwd gebied. In artikel 19 van de PRVS is opgenomen op welke wijze de ecologische hoofdstructuur en de provinciale ecologische verbindingszones dienen te worden opgenomen in het bestemmingsplan. Hieraan is in dit bestemmingsplan gehoor gegeven.

Het onderhavige bestemmingsplan bevat geen punten die in strijd zijn met deze verordening.

2.2.6 Conclusie provinciaal beleid

Met het voorliggende bestemmingsplan wordt voldaan aan de doelen en uitgangspunten zoals gesteld in het provinciaal beleid.