direct naar inhoud van 5.2 Uitgangspunten nieuwe ontwikkelingen
Plan: Overwhere-Zuid 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPOWZ2012-va01

5.2 Uitgangspunten nieuwe ontwikkelingen

Multifunctionele sportaccommodatie

De nieuwe ontwikkeling die in het voorliggende bestemmingsplan door middel van een wijzigingsbevoegdheid wordt mogelijk gemaakt, is een multifunctioneel sportaccommodatie aan de noordzijde van de Van IJsendijkstraat, in het zuidoostelijke deel van het plangebied. In de huidige situatie heeft dit gebied de bestemming "Sport" en is ook als zodanig in gebruik. Hier bevinden zich momenteel de sporthal De Beukenkamp en enkele sportvelden. Ten tijde van het opstellen van dit bestemmingsplan bestaat er nog geen concreet bouwplan voor de nieuwe multifunctionele sportaccommodatie. Alleen de globale locatie, het bebouwingspercentage en de maximale bouwhoogte van 16 meter zijn op dit moment bekend. Om deze accommodatie in de toekomst mogelijk te maken is gekozen hiervoor in onderhavig bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid op te nemen. De wijzigingsbevoegdheid heeft betrekking op de bouwhoogte en het maximale bebouwingspercentage. De wijzigingsbevoegdheid voorziet namelijk in de mogelijkheid tot het realiseren van nieuwe gebouwen met een maximale bouwhoogte van 16 meter en een maximaal bebouwingspercentage van 45%.

afbeelding "i_NL.IMRO.0439.BPOWZ2012-va01_0007.jpg" Figuur 5.1 Ligging plangebied wijzigingsbevoegdheid multifunctionele sportaccommodatie

Wagenweggebied

Het Wagenweggebied is een bedrijventerrein in het zuiden van Overwhere. Het bedrijventerrein wordt ontsloten door woongebieden, en sluit daardoor niet goed meer aan bij de omgeving. Voor het Wagenweggebied is dan ook in 2006 een nieuwe ontwikkeling beoogd in de vorm van de transformatie van een gemengd bedrijventerrein naar een stadse woonbuurt. In het kader hiervan is het "Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE), Herontwikkeling Wagenweggebied Purmerend", opgesteld. Dit SPvE is op 2 februari 2006 vastgesteld door de Gemeenteraad.

Ondanks de concrete plannen voor herontwikkeling van het Wagenweggebied is dit gebied in onderhavig bestemmingsplan conserverend bestemd. In hoofdzaak is de geldende planologische regeling uit het bestemmingsplan "Wagenweg 1991" overgenomen. Hier is voor gekozen omdat, gezien de huidige economische situatie, de ambities uit het SPvE moeilijk realiseerbaar zijn. De gewenste herontwikkeling van het bedrijventerrein is dus niet als wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Reden hiervoor is dat niet kan worden voldaan aan het vereiste ingevolge de Wet ruimtelijke ordening (Wro), te weten het kunnen aantonen van een sluitende grondexploitatie voor de herontwikkeling van het gebied, welke geldt voor het opnemen van een wijzigingsbevoegdheid. De conserverende bestemming van het Wagenweggebied betekent echter niet dat de ideeën voor herontwikkeling van dit gebied volledig van de baan zijn. De behoefte om het gebied te herontwikkelen bestaat nog steeds, waarbij het SPvE het wensbeeld is.

Ondanks dat in onderhavig bestemmingsplan het Wagenweggebied conserverend is bestemd, blijft het SPvE het toetsingskader vormen voor (steden)bouwkundige plannen voor dit gebied. Hiermee blijft de herontwikkeling van het Wagenweggebied in beeld.

Naast dat het Wagenweggebied in beeld is voor herontwikkeling naar een stadse woonbuurt is het ook in beeld voor de uitvoering van het nieuwe beleid voor perifere detailhandel in Purmerend uit 2013. Rekening houdend met de te verwachten behoefte vanuit de markt (marktpotenties) en de beschikbare fysieke ruimte, zijn de Wagenweg en de Burg. D. Kooimanweg in beeld als de toekomstige locatie voor nieuwvestiging, uitbreiding en verplaatsing van (bestaande) perifere detailhandelsvestigingen (PDV).

Overigens wordt geadviseerd voor het Wagenweggebied als ontwikkelingsrichting primair te blijven vasthouden aan het voor dit gebied in 2006 vastgestelde Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE). Zeker voor wat betreft deelgebied 1 gaat de voorkeur vooral uit naar de - verdere- introductie met woningbouw in aansluiting op Het Plateel. In geval van medewerking aan nieuwvesting van perifere detailhandel in deelgebied 1 is van zo'n functie hooguit sprake (bijvoorbeeld in de plint) in combinatie met woningbouw.

Het beleid voor de perifere detailhandel geldt evenals het SPvE als toetsingskader bij mogelijke toekomstige verzoeken voor woningbouw en/of perifere detailhandelsvestigingen welke niet direct zijn mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan.