direct naar inhoud van 5.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Overwhere Noord 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPOWN-va01

5.2 Wegverkeerslawaai

Langs alle wegen bevinden zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidgevoelige functies binnen de geluidszone van een weg, dient de geluidbelasting aan de gevel van de te ontwikkelen functie aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De zonebreedte van een weg is afhankelijk van een binnen of buitenstedelijke ligging en de hoeveelheid rijstroken van de weg en wordt gemeten uit de rand van de weg.

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, is onderzoek naar maatregelen, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevels, noodzakelijk. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.

Zijn maatregelen onvoldoende doeltreffend, of ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot vaststelling van (een) hogere waarde(n) worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). De uiterste grenswaarde voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen langs bestaande wegen in binnenstedelijk gebied bedraagt 63 dB.

Kwadijkerpark

In het voorliggende bestemmingsplan is de woningbouwontwikkeling van Kwadijkerpark, de locatie die momenteel gebruikt wordt door de Prinsenstichting, opgenomen. Voor de fasen a en b1 is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 WRO doorlopen. Ten behoeve van deze procedure is een akoestisch onderzoek verricht, waar fase c ook in is meegenomen. Hierin is aangetoond dat de voorkeursgrenswaarde op meerdere woningen als gevolg van de N244, Nieuwe Gouw en Flevostraat wordt overschreden. In dit kader is voor de betreffende woningen een hogere waarde verleend.

Voor fase b2 zal in het kader van het nog op te stellen wijzigingsplan ook een akoestisch onderzoek worden opgesteld.

VMBO-campus aan de Flevostraat

Voor de extra bouwmogelijkheden van de VMBO-campus aan de Flevostraat is een akoestisch onderzoek9 verricht. Deze is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd. Hieronder worden de belangrijkste conclusies weergegeven.

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB als gevolg van de Flevostraat op de nieuwe bouwgrens wordt overschreden. Wel wordt voldaan aan de maximale ontheffingswaarde van 63 dB. Door het college van B&W is ontheffing van de voorkeursgrenswaarde verleend en is daarmee een hogere waarde toegestaan.

Jaap van Praaghuis

Ook voor het omzetten van de tijdelijke huisvesting van het Jaap van Praaghuis naar definitieve bebouwing is akoestisch onderzoek10 uitgevoerd. Dit onderzoek is als bijlage bij het voorliggende bestemmingsplan gevoegd. Hieronder worden de belangrijkste conclusies weergegeven.

De berekende geluidbelasting ten gevolge van de professor meester P.J. Oudlaan bedraagt ten hoogste 54 dB Lden (incl. aftrek). De berekende geluidbelasting ten gevolge van de Salvador Allendelaan bedraagt ten hoogste 53 dB Lden (incl. aftrek). De berekende geluidbelasting ten gevolge van de dr. J.M. Uijllaan bedraagt ten hoogste 54 dB Lden (incl. aftrek). De berekende geluidbelasting ten gevolge van het Rietgorsplein bedraagt ten hoogste 29 dB Lden (inclusief aftrek). De berekende geluidbelasting ten gevolge van het Leeuwerikplein bedraagt ten hoogste 23 dB Lden (inclusief aftrek).Voor de locatie Meeuwvleugel is het aanvragen van een hogere waarde voor de professor meester P.J. Oudlaan, de Salvador Allendelaan en de dr. J.M. Uijllaan noodzakelijk. De gecumuleerde geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer bedraagt ten hoogste 62 dB Lden (excl. aftrek).

Door het college van B&W is ontheffing van de voorkeursgrenswaarde verleend en is daarmee een hogere waarde toegestaan.

Naast wegverkeerslawaai is voor de Meeuwvleugel onderzoek11 gedaan naar indirecte hinder als gevolg van het gebruik van de Meeuwvleugel ter plaatse van de omliggende geluidgevoelige bestemmingen. Binnen de locatie zijn geen relevante geluidbronnen aanwezig. Het onderzoek richtte zich daarom op de geluidbelasting ten gevolge van het verkeer over de openbare weg van en naar de locatie. Dit onderzoek is als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd. Hieronder worden de belangrijkste conclusies weergegeven.

Geconcludeerd wordt dat de geluidbelasting ter plaatse van de nabij gelegen woningen ten hoogste 39 dB(A) bedraagt. Ook op de wooneenheden van het Jaap van Praaghuis wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Uit de resultaten blijkt dat in de representatieve bedrijfssituatie ter plaatse van de dichtstbij gelegen woningen aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) wordt voldaan.

Overige ontwikkelingen

De overige ontwikkelingen die in het onderhavige plangebied zijn opgenomen, betreffen wijzigingsbevoegdheden. Bij wijziging van het plan zal, indien nodig, hiervoor akoestisch onderzoek worden verricht.