direct naar inhoud van 4.1 Wonen
Plan: Overwhere Noord 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPOWN-va01

4.1 Wonen

Huidige situatie

Overwhere kent een vrij dichte bebouwing. De woningvoorraad betreft een mix van flats en eengezinswoningen, zowel koop als huur. Overwhere is een wijk met veel voorzieningen op stedelijk en regionaal niveau, met name op het gebied van zorg, onderwijs, sport en detailhandel.

Overwhere-Noord

De woonbuurt Overwhere-Noord bestaat voor een deel uit hoogbouwflats. Flats bepalen het beeld in de subbuurten Kooimanweg, Ooster- en Westervenne en Leeuwerikplein en omgeving. Vooral de vijf torens aan de Beemsterringvaart en de vijf flats aan de Ooster- en Westervenne zijn karakteristiek. Toch zijn er ook veel (dure) eengezinswoningen. Daarnaast zijn er de gezinsbuurten Meeuwstraat en omgeving en Verzetsheldenbuurt. Tot slot bevinden zich twee villabuurten in dit gebied, te weten: Reigerpark en Lepelaarpark.

De woningvoorraad in Overwhere-Noord bestaat voor twee derde deel uit koopwoningen. Ruim de helft van de woningen is gestapeld. Een tiende van de huurwoningen en een kwart van de koopwoningen valt in het duurdere segment. Tussen de subbuurten in Overwhere-Noord zijn grote verschillen in woningprijzen.

Molenkoog

De buurt is in twee subbuurten te verdelen, namelijk de woonbuurt Molenbuurt en het voorzieningengedeelte Kadijkerkoog en omgeving. De voorzieningen bestaan uit een park, een scholengebied, een sportpark en een instelling voor verstandelijk gehandicapten.

De woningvoorraad in Molenkoog bestaat voor het grootste deel uit eengezinswoningen. Zes op de tien woningen betreft een koopwoning, waarvan ongeveer de helft tot het goedkopere segment behoort. Een derde van de koopwoningen en de helft van de huurwoningen vallen in het duurdere segment.

De subbuurt Kadijkerkoog en omgeving bestaat uit een centrum voor verstandelijk gehandicapten en heeft daardoor een geheel eigen karakter. In de groene omgeving liggen 28 woonvoorzieningen waarvan het gemiddelde bouwjaar 1967 is. De gemiddelde woonduur is 16 jaar en er is weinig verloop.

Beleid

In de Woonvisie Purmerend 2007-2010 heeft de gemeente haar visie en activiteiten tot en met 2010 op het gebied van wonen geformuleerd. De vorige woonvisie (2002-2005) stond in het teken van stadsuitbreiding (vooral in Weidevenne), maar met de vaststelling van de Structuurvisie Purmerend 2005-2020 met als thema "Van groei naar bloei" is het belangrijkste speerpunt de kwaliteit van het wonen in de straat, wijk en stad. De gemeenteraad heeft ervoor gekozen voorlopig niet uit te breiden. De luxe positie uit het verleden is voorbij: de gemeente beschikt niet meer over oneindige ruimte. Dat betekent echter niet dat de stad "af" is. Binnen de bestaande grenzen worden volop woningen ontwikkeld, maar het nieuwe speerpunt is kwaliteit in plaats van kwantiteit.

De gemeente heeft in deze woonvisie haar visie gegeven en die vertaald in een concreet actieprogramma. Het actieprogramma bestaat uit vier punten. De volgende punten worden in het actieprogramma behandeld:

  • 1. De woningmarkt van Purmerend moet de inwoners gelijke kansen bieden op een woning, ongeacht leeftijd, inkomen en huidige woonplaats. Er moet meer aandacht worden gegeven aan groepen die moeilijk toegang hebben tot de woningmarkt. De gemeente Purmerend moet streven naar een rechtvaardige woonruimteverdeling met gelijke kansen voor verschillende groepen.
  • 2. Purmerend moet streven naar een gedifferentieerd woningaanbod en variatie in woonmilieus. Hierin kan de consument dan een zo goed mogelijk bij hem of haar passende woning bereiken. De woningnood wordt de komende jaren niet opgelost. Wel werkt de gemeente voortdurend aan oplossingen voor het probleem en past daarbij meer variatie in woningen toe. Dat kan door nieuwbouw te plegen zoals in Weidevenne, daar worden verschillende woningen en woonmilieus gemengd.
  • 3. Purmerend moet ernaar streven om een aantrekkelijke stad te worden met een goede kwaliteit van de sociale en fysieke woonomgeving: schoon, veilig én compleet qua voorzieningen. Daarnaast moeten bewoners de gelegenheid krijgen om invloed te kunnen uitoefenen op hun woning en woonomgeving.
  • 4. In Purmerend moeten voldoende en passende woningen aanwezig zijn die aansluiten bij de zorgvraag of problematiek van kwetsbare groepen. De gemeente gaat samen met woningcorporaties werken aan het voorkomen van dakloosheid en tweedekansenbeleid. Verder wordt de opgave voor wonen met zorg uitgewerkt in concrete projecten op wijkniveau.

Daarnaast is in de notitie Beleidsregels aan-huis-verbonden beroepen en (kleinschalige) bedrijvenaangegeven dat het mogelijk dient te zijn om een beroep aan huis uit te oefenen. Dit geldt voor zowel de traditionele aan-huis-verbonden beroepen als ook modernere nieuwe kleinschalige bedrijvigheid. Aan-huis-verbonden beroepen en (kleinschalige) bedrijfsmatige activiteiten zijn in overeenstemming met de woonfunctie mits:

  • 1. niet meer dan 1/3 deel van de woning met aanbouwen voor de uitoefening van het beroep en/of bedrijf wordt gebruikt, met een maximum van 45 m²;
  • 2. bijgebouwen niet worden gebruikt voor de uitoefening van een beroep en/of bedrijf;
  • 3. geen vergunning- en/of meldingsplicht van toepassing is op grond van de Wet milieubeheer en/of andere milieuwetgeving, uitgezonderd een tandartsenpraktijk;
  • 4. geen horeca- en detailhandelsactiviteiten worden uitgeoefend;
  • 5. geen personeel in dienst is;
  • 6. de beroeps- en bedrijfsactiviteiten door de (hoofd)bewoner worden uitgeoefend;
  • 7. het gebruik qua aard, omvang en ruimtelijke uitstraling - naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders - past in de woonomgeving.

De speerpunten van het Woonprogramma uit de Structuurvisie Purmerend 2005-2020 zijn:

  • 1. meer differentiatie in woonmilieus aanbrengen door toevoegen of herstructureren naar centrumstedelijke woonmilieus, woningen in lage dichtheden, starterswoningen, duurdere huur- en koopwoningen en seniorenwoningen;
  • 2. inzetten op behoud van het suburbane wonen, groen en rustig, dit kan door dit mee te nemen in de plannen voor de herstructurering van de wijken;
  • 3. nieuwe concepten voor het combineren van wonen en zorg ontwikkelen;
  • 4. in cijfers is de woningbouwopgave voor de ISW-regio 2020: 3.000 nieuwbouw en 3.000 ICT (intensiveren, combineren, transformeren), dit is inclusief de autonome vraag van Purmerend.