direct naar inhoud van 4.2 Verkeer
Plan: Lambertus Hortensiuslaan 25
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0425.BP2010N002008-va01

4.2 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De locatie is gelegen in Naarden op de grens met Bussum. De locatie wordt primair ontsloten vanaf Lambertus Hortensiuslaan. De Lambertus Hortensiuslaan is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Deze weg loopt in zuidelijke richting over in de Brinklaan in Bussum. De Brinklaan is een belangrijke ontsluitingsroute door Bussum en sluit aan op de Huizerweg en de Ceintuurbaan richting de autosnelweg A1 (Amsterdam - Amersfoort). In zuidelijke richting gaat de Brinklaan over in de N524 naar Hilversum. In noordelijke richting sluit de Lambertus Hortensiuslaan via de Rijksweg/Godelindeweg aan op de A1. De locatie is binnen 2 tot 3 km aangesloten op de A1. De gebiedsontsluitingswegen rondom de locatie beschikken over suggestiestroken voor fietsers. Langzaam verkeer wordt niet fysiek gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Dit is niet geheel conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor dergelijke wegen. Op de aanliggende erftoegangswegen zoals de Comeniuslaan is conform Duurzaam Veilig voor dergelijke wegen sprake van gemengde afwikkeling. Gezien de korte afstand naar de autosnelweg en de ontsluiting via gebiedsontsluitingswegen is de ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer goed te noemen.

Ontsluiting fietsverkeer

Per fiets is de locatie via de Lambertus Hortensiuslaan ontsloten. De Lambertus Hortensiuslaan maakt deel uit van de hoofdfietsroutes binnen Naarden en Bussum. De hoofdfietsroutes zijn binnenstedelijk veel gecombineerd met de belangrijkste routes voor autoverkeer. In het kader van Duurzaam Veilig vindt afwikkeling voor fietsverkeer op gebiedsontsluitingswegen via vrijliggende fietspaden plaats. De Lambertus Hortensiuslaan heeft geen vrijliggende fietspaden. Deze paden zijn gezien de breedte van het wegprofiel niet inpasbaar. Wel zijn suggestiestroken aanwezig. Het fietsverkeer in verblijfsgebieden (30 km/h-wegen) maakt gebruik van dezelfde wegen als het autoverkeer, conform Duurzaam Veilig. Daar waar gebiedsontsluitingswegen worden gekruist, zijn wel voorzieningen aanwezig, zoals op het kruispunt Lambertus Hortensiuslaan – Godelindeweg. De ontsluiting voor het fietsverkeer is redelijk.

Ontsluiting openbaar vervoer

De locatie wordt per openbaar vervoer ontsloten door een busverbinding. De dichtstbijzijnde bushalte ligt aan de Lambertus Hortensiuslaan op ongeveer 100 m van de locatie. Met een hoge frequentie wordt de bushalte bediend door de lijnbussen richting Hilversum, Huizen, Weesp, Bussum en Almere. Bovendien ligt de locatie op loopafstand van trein- en busstation Naarden-Bussum. De ontsluiting van de locatie per openbaar vervoer is gezien de korte loopafstand en de hoge frequentie derhalve goed.

Verkeersveiligheid

Conform Duurzaam Veilig vindt er in Naarden een gemengde afwikkeling van het verkeer plaats op de erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h. Gezien de breedte van het wegprofiel is het niet mogelijk om het fietsverkeer op de gebiedsontsluitende wegen (zoals de Lambertus Hortensiuslaan en de Brinklaan) gescheiden af te wikkelen. Wel zijn suggestiestroken voor fietsers aanwezig. Dit is niet geheel conform Duurzaam Veilig. Derhalve is de verkeersveiligheid redelijk te noemen.

Parkeren

Het perceel is dermate klein, dat niet kan worden voorzien in parkeren op eigen terrein. Er dient gebruikgemaakt te worden van parkeren in openbaar terrein. Naast de beoogde ontwikkeling ligt een parkeerterrein met 15 openbare parkeerplaatsen waar een blauwe zone/parkeerschijfzone geldt, met een maximumparkeertijd van 1½ uur. Gelijktijdig met de ontwikkeling worden twee nieuwe parkeerplaatsen nabij de praktijk gerealiseerd.

In de huidige (bestaande) situatie is 180 m² bvo aan kantoorruimte aanwezig. Deze kantoorfunctie verdwijnt als gevolg van de nieuwe ontwikkeling. Hierdoor verdwijnt ook de parkeerbehoefte van deze functie. Deze bedraagt circa 3,2 parkeerplaatsen, uitgaande van 1,75 parkeerplaatsen per 100 m² bvo kantoren (publicatie 182, CROW 2008). De parkeerbehoefte van een fysiotherapiepraktijk met 2 behandelkamers bedraagt 4 parkeerplaatsen uitgaande van gemiddeld 1,75 parkeerplaats per behandelkamer (publicatie 182, CROW 2008, matig stedelijk, gebiedstype 'rest bebouwde kom', cijfers zijn naar boven afgerond). Een deel van deze parkeerbehoefte (3 parkeerplaatsen) kan worden opgevangen op de vrijgekomen parkeerplaatsen als gevolg van het verdwijnen van de kantoorfunctie. Bovendien worden gelijktijdig met de ontwikkeling twee nieuwe parkeerplaatsen nabij de praktijk gerealiseerd waardoor er geen parkeerproblemen ontstaan als gevolg van de ontwikkeling.

Verkeersgeneratie

De verkeersgeneratie van een fysiotherapiepraktijk gelegen in de schil rondom het centrum met ongeveer 180 m² bvo zal ongeveer 56 mvt/etmaal bedragen, uitgaande van 31,1 mvt/etmaal per 100 m² bvo op basis van publicatie 272 (CROW, 2008. Pagina 101). Gezien de geringe verkeersgeneratie, zal dit naar verwachting niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen. Bovendien verdwijnt de verkeersgeneratie van circa 180 m² bvo aan kantoren in de huidige (oude) situatie.

Het bestemmingsplan voorziet binnen de bestemming Gemengde Doeleinden in ruimere gebruiksmogelijkheden. Deze gebruiksmogelijkheden leiden niet tot een onacceptabel verkeersgeneratie. Indien uit wordt gegaan van welzijnsinstelling (waarbij gedacht kan worden aan functies als sportschool) bedraagt de verkeersgeneratie circa 70 mvt/etmaal. De verkeersafwikkeling hiervan op de Lambertus Hortensiuslaan levert geen problemen op.

Conclusie

De ontsluiting van de locatie voor het gemotoriseerd verkeer en openbaar vervoer is goed en fietsverkeer is redelijk. Ondanks dat de Lambertus Hortensiuslaan niet geheel voldoet aan Duurzaam Veilig, zijn er wel suggestiestroken aanwezig. De verkeersveiligheid is daarmee voldoende gewaarborgd. Ten gevolge van de realisatie van een fysiotherapiepraktijk met twee behandelkamers en de realisatie van twee nieuwe parkeerplaatsen is het aannemelijk dat zich geen parkeerproblemen gaan voordoen. Het aspect verkeer staat de uitvoering van dit plan niet in de weg.