direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Sint Pancras 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0416.BPSP2012-va01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie Langedijk, 2012-2030

De basis voor de nieuwe bestemmingsplannen is de Structuurvisie Langedijk van 22 mei 2000. In deze visie is op hoofdlijnen aangegeven hoe de ruimte in Langedijk de eerste twintig jaar wordt verdeeld tussen woningbouw, bedrijventerrein, sport- en recreatiegebieden, natuur- en agrarisch gebied. Er zijn keuzes gemaakt ten aanzien van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente en er wordt een samenhangende visie gegeven op het te voeren beleid van de gemeente in de periode tot 2015, met een doorkijk naar het jaar 2020. De uitkomsten uit de Structuurvisie zijn geïntegreerd in voorliggend bestemmingsplan. In de Structuurvisie staat voor Sint Pancras met name de handhaving van het losse, dorpse karakter voorop.

De gemeenteraad van Langedijk heeft in december 2009 besloten om de huidige structuurvisie 2000-2020 te actualiseren tot een document dat de ontwikkelingen weergeeft tot 2030. Aanleiding voor vernieuwing van de huidige structuurvisie is de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) die per 1 juli 2008 in werking trad. Daarnaast is de huidige structuurvisie verouderd. Tien jaar na de vaststelling van de huidige structuurvisie en het tussentijds vaststellen van meerdere sectorale deelvisies, is er geen sprake meer van een samenhangende visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Langedijk.

Op 18 september 2012 is de gemeentelijke structuurvisie 2012 – 2030 door de gemeenteraad vastgelegd.

Voorstellen voor de toekomst
Langedijk bezit nu een relatief groot aantal eengezinswoningen. Onder invloed van vergrijzing en ontgroening wordt een sterke toename van het aantal eenpersoonshuishoudens verwacht en tegelijk een daling van het aantal meerpersoonshuishoudens. De grote groep ouderen zal deels bestaan uit vitale ouderen en deels uit ouderen met een zorgbehoefte en zorgvraag.

De opgave ligt in het inspelen op de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, met vernieuwende concepten en dichtbij dagelijkse voorzieningen.

Voor wat betreft het werken is het beleid gericht op het beter beheren van de bestaande werkgebieden. Er zijn volgens de gemeente mogelijkheden voor de vestiging van bedrijven in het bestaand stedelijk gebied wanneer deze hier geen milieuhinder veroorzaken.

Het beleid is wat betreft de voorzieningen gericht op het ontwikkelen van een goed voorzieningenaanbod voor de dorpen alsook voor de gemeente.

In haar beleid streeft de gemeente naar een herkenbare historische structuur van de dorpen.

Wat betreft de voorzieningen voor de recreatie en het toerisme is het beleid gericht op het versterken van het 'Lint van langedijk' door historische kenmerken te behouden en te versterken en op de daarvoor geschikte plaatsen wanneer mogelijk winkels, musea en dergelijke voorzieningen uit te breiden. In de bestaande buurten moeten voldoende voorzieningen voor recreatie in het eigen woongebied zijn. In de dorpen moeten goede voorzieningen zijn voor de verenigingen.

3.4.2 Milieubeleidsplan 2009-2012

Het Milieubeleidsplan geeft daarmee inzicht in hetgeen inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de komende planperiode mogen verwachten en beschrijft zowel de gemeentelijke ambitie als de wijze waarop de gemeente deze ambitie wil realiseren. Hiertoe zijn voor alle belangrijke milieuthema's doelen en activiteiten benoemd. Het Milieubeleidsplan bundelt alle ambities op het gebied van milieu. Zij bestaat deels uit nieuw beleid en deels geeft zij een overzicht van (actueel) bestaand beleid.

Bij nieuwbouw van woningen zijn met betrekking tot duurzaam bouwen strikt genomen alleen de eisen uit het Bouwbesluit wettelijk afdwingbaar. De gemeente kan echter in haar Programma van Eisen (PvE) aanvullende eisen opnemen en stimuleert energiezuinig (ver)bouwen van woningen door:

Voor nieuwbouw te streven naar een minimaal 10% scherpere energieprestatie-coëfficiënt (EPC) dan in het Bouwbesluit is opgenomen;

  • Voor nieuwbouw een grenswaarde te hanteren van minimaal een score van 6,9 op alle GPRmodules;
  • Voor nieuwbouwprojecten met meer dan 200 woningen uit te gaan van een energieprestatie op locatie (EPL) van 7,5;
  • Energieprestatie-afspraken te (blijven) maken met de woningbouwcorporaties;
  • Bovenstaande punten te koppelen aan het intensiveren van toetsing- en toezicht op energieaspecten;
  • Bij bestaande bouw energiezuinig verbouwen en de toepassing van duurzame energie bij bewoners te stimuleren.

Gemeente Langedijk stimuleert energiezuinig (ver)bouwen van utiliteitsgebouwen door:

  • Voor nieuwbouw te streven naar een minimaal 10% scherpere energieprestatie-coëfficiënt (EPC) dan in het Bouwbesluit is opgenomen;
  • Voor nieuwbouw een grenswaarde te hanteren van minimaal een score van 7 op alle GPR-modules;
  • Bovenstaande punten te koppelen aan het intensiveren van toetsing en toezicht op energieaspecten.

Om deze doelstelling te bereiken zal worden gewerkt met de duurzaam bouwen methodiek GPR Gebouw. De lijst met duurzaamheidseisen nieuwbouw utiliteitsgebouwen zal worden herzien.

3.4.3 Groenstructuurplan Langedijk, oktober 2000

In het Groenstructuurplan Langedijk wordt het groen in de bestaande situatie van Sint Pancras, omschreven als groen dat hoofdzakelijk bestaat uit particulier groen en groen rond openbare voorzieningen, verder wordt de afwezigheid van een waterstructuur in de kern vermeld. Belangrijke uitgangspunten uit het groenstructuurplan voor Sint Pancras zijn:

  • Binnen het historisch lint kan worden ingezet op groene rustpunten bij kerken en het behoud van karakteristieke geestgronden.
  • Waar mogelijk wordt gestreefd naar doorgaande boombeplanting in het straatbeeld, dit mogelijk in samenspraak met particulieren.
  • Met name aan de Twuyverweg wordt gestreefd naar groene beplanting
  • De huidige rand van de Oostwal, de watergang en singel aan de oostzijde van Sint Pancras noord-oost en het Hertenkamp vormen de aanknopingspunten voor de natuurlijke groene inrichting aan de oostzijde. Deze ontwikkelingen zullen moeten aansluiten op het landschapsbeeld van de Blauwe loper

3.4.4 Welstandsnota Langedijk

De gemeenteraad heeft op 22 januari 2013 de Welstandsnota 2013 van de gemeente Langedijk vastgesteld. In de Welstandsnota zet de gemeente haar welstandsbeleid uiteen. Het belangrijkste doel van het welstandsbeleid is om mensen, maar ook marktpartijen, te inspireren tot ruimtelijke kwaliteit en een duurzame leefomgeving. Die ruimtelijke kwaliteit omvat niet alleen de gebruikswaarde van bouwwerken, maar ook hun culturele waarde (belevingswaarde) en toekomstwaarde. Ruimtelijke kwaliteit heeft bovendien een economische dimensie. Herkenbaarheid, identiteit, sfeer en allure van dorpen en buurten bepalen mede de aantrekkelijkheid van de woon- en werkomgeving als verblijfs- en vestigingsplaats en zijn daarmee tevens van invloed op de concurrentiepositie en de waarde van bedrijfsterreinen, gebouwen en woningen. In de Welstandsnota is een overzicht van de welstandseisen voor de gebieden alsook voor de gebouwen en dergelijke opgenomen. Voor wat betreft het inhoudelijke beleid wordt naar de Welstandsnota verwezen.

3.4.5 Verkeer en Vervoerplan Langedijk

Het Verkeer en Vervoerplan Langedijk (VVL) geeft de beleidskaders voor het verkeer en vervoerbeleid voor de periode 2008-2018 en de uitwerking daarvan in een actieplan. Met het plan wordt een beleidskader geboden om de verkeersveiligheid en leefbaarheid zoveel mogelijk te verbeteren en de bereikbaarheid in en van Langedijk te waarborgen.

Bij een volgens het principe Duurzaam Veilig ingericht wegennet zijn vorm, functie en gebruik van de weg met elkaar in overeenstemming. Dit betekent dat weggebruikers aan de inrichting van de weg kunnen zien welk gebruik van hen verwacht wordt. Een duidelijke vormgeving voorkomt gevaarlijke situaties. Grote verschillen in snelheid, massa en richting moeten voorkomen worden bij de weginrichting. Op wegen met een gebiedsontsluitingsfunctie geldt een hogere snelheid dan in straten met een verblijfsfunctie.

In de woongebieden van de verschillende dorpskernen staat de kwaliteit van de woon- en leefomgeving centraal. Er is veel aandacht voor de verkeersveiligheid en de beperking van de verkeershinder. Door het inrichten van woongebieden als 30 km/uur zone wordt hieraan invulling gegeven

Met betrekking tot de ontsluiting van Sint Pancras wordt in het Verkeer en Vervoerplan Langedijk aangegeven dat de aansluiting van de N245 via De Helling naar de Benedenweg overlast veroorzaakt op grote delen van de Benedenweg en de Kruisbosweg. Deze wegen zijn smal en niet geschikt voor doorgaand verkeer. Voor het noordelijk deel van Sint Pancras is dit echter de meest directe aansluiting op de N245. De ontsluiting van Sint Pancras is verbeterd doordat de Spanjaardsdam is verbreed en is ingericht als ontsluitingsweg en de aansluiting van de Spanjaardsdam op de Nauertogt is verlegd.

Als gevolg van de aanleg van Twuyverhoek zal de Spanjaardsdam steeds vaker als route naar het noorden worden gebruikt, terwijl deze weg momenteel niet voor deze functie is ingericht. Ook de Bovenweg zal drukker worden als route naar het zuiden. Door aanleg van een spitspaal in de Herenweg (Oudorp) zal het doorgaand verkeer echter afnemen.

De ontsluiting van Sint Pancras wordt verbeterd door de Spanjaardsdam in te richten als ontsluitingsweg en de aansluiting van de Spanjaardsdam op de Nauertogt te verleggen. Hiermee wordt een alternatief geboden voor de route via de Helling, waardoor de leefbaarheid rond de Helling verbetert.

3.4.6 Langedijk, ondernemend samenleven

De basis van de structuurvisie is door de gemeenteraad vastgelegd in het missie- en visiedocument "Langedijk, ondernemend samenleven" (13 mei 2008). Hierin heeft de gemeente haar visie voor de ontwikkeling van de gemeente Langedijk in de periode tot 2020 uiteengezet.

Voor de ruimtelijke kwaliteit is aangegeven dat de gemeente wil streven naar behoud en waar mogelijk versterken van de cultuurhistorische waarden, het dorpse karakter en landelijke waterrijke uitstraling. Geen museumdorp maar vernieuwen met behoud van het goede door nieuwbouw te laten aansluiten bij de oorspronkelijke structuur van het dorp. Ruimte, natuur en uitzicht zijn daarbij uitgangspunt. Het bouwen van voldoende woningen voor jongeren is noodzakelijk om jongeren in Langedijk te behouden. Ook moeten er in de gemeente voldoende voorzieningen zijn voor jongeren.

Het beleid voor het werken van de gemeente is gericht op het bevorderen van de bedrijvigheid. Om de bedrijvigheid een plaats te bieden in het middelpunt van de gemeente kunnen bedrijven van een kleine schaal mogelijk langs de belangrijkste wegen in de gemeente worden gevestigd.

Het vergroten van de mogelijkheden voor recreatie, zoals het aanleggen van fiets- en wandelpaden, aanlegplaatsen voor vaartuigen, het vestigen van Bed & Breakfast en dergelijke kan de woonomgeving versterken. Het beleid is er uitdrukkelijk niet op gericht om een grote toeristische gemeente te worden.

Woonvisie 2005-2015
Op 27 januari 2006 heeft de raad de Woonvisie 2005-2015 vastgelegd. Hierin wordt het beleid voor het bouwen van woningen uiteengezet. Deze visie is voor de gemeente Langedijk ook de basis voor de door de gemeenten in de regio Noord-Kennemerland op te stellen regionale woonvisie. Het beleid is gericht op:

  • het bouwen van woningen voor de eigenwoningbehoefte;
  • het bieden van mogelijkheden voor alle (nieuwe) inwoners in zowel de wijk alsook in het dorp;
  • in het bijzonder mogelijkheden bieden aan starters of anders jonge gezinnen met lage inkomens en mensen met een zorgbehoefte;
  • waarborgen van leefbare wijken en dorpen;

3.4.7 Detailhandelsstructuurvisie Langedijk

Op 12 juli 2011 is door de gemeenteraad de nota Visie op de detailhandelstructuur gedeeltelijk vastgesteld. Deze visie is de basis voor het nog vast te stellen detailhandelsbeleid van de gemeente.

De detailhandelsvisie is gemaakt als input voor de structuurvisie 2010-2030.

Het doel van de detailhandelsvisie is het bieden van een zo goed mogelijke consumentenverzorging voor de inwoners van Langedijk. Hiervoor moet aangesloten worden bij de kernwaarden van de gemeente (rust, betrokkenheid en menselijke maat). Er wordt gestreefd naar het behoud van zoveel mogelijk voorzieningen in de centrumgebieden van de verschillende kernen.

Het draagvlak voor het winkelaanbod in Sint Pancras is beperkt, maar neemt de komende jaren toe met de voorgenomen ontwikkeling van circa 500 woningen in de directe omgeving. Dit biedt mogelijkheden voor een (beperkte) versterking van het winkelaanbod in Sint Pancras. Enige vernieuwing is ook gewenst om het winkelgebied ook naar de toekomst aantrekkelijk te houden. Binnen het wijzigingsgebied Bovenweg 73-77 mag detailhandel tot ontwikkeling komen tot een gezamenlijke oppervlakte van 900 m2 brutovloeroppervlak (bvo), waarbij tevens wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Hieronder valt de reeds aanwezige detailhandel, inclusief een beperkt toename van de detailhandel.. Hierbij zal wel bijzondere aandacht aan de bereikbaarheid en het parkeren geschonken moeten worden. Ook is het wenselijk om andere functies te clusteren in dit gebied, dat wel helder afgebakend te worden. De richtlijn is dat vernieuwing plaats te laten vinden aan de Bovenweg 69 tot en met Bovenweg 77 te Sint Pancras.

3.4.8 Bouwverordening/Bodem

Op 1 april 2007 is de gewijzigde Woningwet in werking getreden. In de Ww is bepaald dat door de raad in de bouwverordening regels moeten worden opgenomen om het bouwen op verontreinigde bodem te voorkomen. Op 6 juli 2010 heeft de raad de Bouwverordening vastgesteld. Hierin is een dergelijke regel opgenomen.

3.4.9 Bedrijven en (milieu)hinder

Bedrijven (of andere milieubelastende bedrijvigheid) in de directe omgeving van woningen (of andere milieugevoelige gebieden) kunnen daar (milieu)hinder vanwege geur, stof geluid gevaar en dergelijke veroorzaken. Ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening, zoals dat uitgangspunt is van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), is het waarborgen van voldoende afstand tussen bedrijven en woningen noodzakelijk. In het plangebied zijn verschillende bedrijven en voorzieningen gevestigd.

Het voorliggende bestemmingsplan is een zogenoemd beheerplan. De betekent dat er in het bestemmingsplan geen ontwikkelingen zijn voorzien. De mogelijke (milieu)hinder van bedrijven en voorzieningen wordt in de bestaande situatie aanvaardbaar geacht. Onaanvaardbare (milieu)hinder van bedrijven en voorzieningen wordt dan ook niet verwacht.

3.4.10 Nota Antennebeleid (2009)

In de nota Antennebeleid gemeente Langedijk 2009 heeft de gemeente haar beleid voor het plaatsen van antennes uiteengezet.

In de nota zijn voor het plaatsen van antennes verschillende bepalingen opgenomen. Hierbij zijn het stedelijk gebied en het landelijk gebied onderscheiden.

De gemeente merkt in de nota op dat het niet wenselijk is om antennes in stedelijke (woon)gebieden te plaatsen. Van operators wordt verwacht dat zij mogelijkheden zoeken bij sportgebieden, langs de randen van industriegebieden en langs knooppunten van infrastructuur. Wanneer er mogelijkheden zijn om antennes te plaatsen waarvoor de gemeente geen vergunning hoeft te verlenen zoals op hoogspanningsmasten, lichtmasten of andere hoge bouwwerken en gebouwen, moeten operators gebruik maken van deze mogelijkheden.

In deze nota zijn in of in de omgeving van het plangebied verschillende plaatsen aanwezen waar het plaatsen van antennes is toegestaan. In Sint Pancras is dit:

  • Sporthal Oostwal/Beverplein.

3.4.11 Vigerende bestemmingsplannen

De vigerende bestemmingsplannen zijn hoofdzakelijk opgesteld in de jaren 70. In de plannen voor de oude dorpslinten is bijzondere aandacht voor het behoud van de bestaande ruimtelijke structuur. De plannen zijn dan ook conserverend van aard. Vigerende bestemmingsplannen binnen het plangebied zijn:

  • Landelijk gebied 1978 (002)
    • 1. 1e Partiële herziening Landelijk Gebied 1978
    • 2. Wijziging van het bestemmingsplan Landelijk 1978 gemeente Sint Pancras met betrekking tot de oostelijke ontsluiting van Sint Pancras
  • Dorp 1978 (003)
  • Dorp 1978, 1e partiële herziening (003A)
  • Dorp Dorp 1978, 2e partiële herziening (003B)
  • Zuideinde-Oost 1975 (004)
  • Achtergeest (006)
  • Zuideinde-West1978 (007)
  • Noord-oost 1981 (008)
    • 1. 1e partiële wijziging bestemmingsplan Noord Oost 1981
    • 2. 2e partiële wijziging bestemmingsplan Noord Oost 1981
  • De Oostwal (009)
  • De Oostwal uitwerking appartementencomplex (009A)
  • Plan in Hoofdzaken (voorheen gemeente Alkmaar)

3.4.12 Studie inbreidingslocaties

In voorbereiding op het te ontwikkelen bestemmingsplan Sint Pancras 2010 heeft SVP Architectuur en Stedenbouw in samenwerking met de gemeente Langedijk een onderzoek verricht naar mogelijke inbreidingslocaties in het dorp. Op 5 juli 2005 heeft de raad de notitie inbreidingslocaties bestemmingsplannen Sint Pancras vastgesteld. Hierin is vastgelegd dat kleinschalige inbreidingen worden toegestaan. Deze inbreidingen zijn opgenomen in dit bestemmingsplan.

3.4.13 Ruimtelijke visie Sint Pancras-zuidwest

In de ruimtelijke visie, die in april 1999 door de gemeente Langedijk is opgesteld en op 20 februari 2001 door gedeputeerde staten is goedgekeurd, wordt de ruimtelijke inrichting van het gebied ten zuiden van de Kruissloot aangegeven. De locatie staat bekend onder de naam Kossenland. Het gebied is van belang omdat het de entree van het dorp markeert. De randvoorwaarden voor de ontwikkeling zijn aangegeven. Het betreft onder meer:

  • de ontsluiting vanaf de westzijde (bestaande ontsluiting langs De Veert), eventueel met uitzondering van de hoeklocatie aan de Kruissloot;
  • kruising van De Veert middels bruggen;
  • situering binnen het bouwvlak, dat een afmeting heeft van 50 x 180 meter;
  • maximaal 11 woningen;
  • vrijstaande bebouwing in 1 bouwlaag met kap;
  • woningbreedte maximaal 10 meter en een onderlinge afstand van minimaal 6 meter;
  • maximale oppervlakte van een woning bedraagt 180 m2.

Inmiddels zijn er 9 van de 11 woningen met behulp van vrijstellingsprocedures gerealiseerd.

3.4.14 Notitie ontheffingenbeleid gemeente Langedijk

Op 23 augustus 2011 hebben burgemeester en wethouders de notitie Ontheffingenbeleid gemeente Langedijk vastgesteld. Dit in verband met de inwerkingtreding van de 'nieuwe' Wet ruimtelijke ordening. In de notitie heeft de gemeente haar beleid voor het vergroten van woningen uiteengezet.

In de notitie merkt de gemeente op dat er een behoefte aan grotere woningen bestaat. Vooral in de historische lintbebouwing voldoen de woningen niet meer aan deze behoefte. Het beleid is dan ook gericht op het vergroten van de mogelijkheden voor het bouwen van grotere woningen. In de notitie zijn verschillende bepalingen voor het vergroten van woningen opgenomen en vertaald in de regels van dit bestemmingsplan.

De in het ontheffingenbeleid opgenomen beleidsregels vormen een overkoepelend beleidskader voor de buitenplanse afwijkingsmogelijkheid van artikel 2.12 lid 1, onder a Wabo. Verder dienen de in het ontheffingenbeleid opgenomen ruimtelijke beleidsregels ook als bouwstenen of richtlijnen voor de (toekomstige) herzieningen van de bestemmingsplannen. Dat wil zeggen dat de bouw- en gebruiksmogelijkheden waarvoor volgens het ontheffingenbeleid van de geldende bestemmingsplannen kan worden afgeweken, (zoveel mogelijk bij recht) in de regels van de nieuwe bestemmingsplannen zullen worden opgenomen. Van een actueel bestemmingsplan mag worden verwacht dat het de actuele planologische inzichten bevat.

3.4.15 Beleidsnota Cultuurhistorie Langedijk 2011

Op 15 februari 2011 heeft de gemeenteraad de Beleidsnota Cultuurhistorie gemeente Langedijk samen met de Beleidskaart Archeologie vastgesteld. De Beleidsnota Cultuurhistorie bevat een beschrijving van de ontstaansgeschiedenis van Langedijk en van de aanwezige cultuurhistorische waarden (archeologie, monumenten en historische geografie). De wettelijke kaders voor het gemeentelijke cultuurhistorische beleid zijn ook opgenomen in de beleidsnota. De gemeente is op grond van de Monumentenwet 1988 verplicht om de wettelijke taken uit te voeren op het gebied van vergunningverlening en handhaving voor rijksmonumenten. Een nieuwe wettelijke taak is het archeologiebeleid. Sinds de invoering van de Wet op de archeologische monumentenzorg is de gemeente verplicht bij ruimtelijke ontwikkelingen rekening te houden met de mogelijke aanwezigheid van archeologisch waarden. In deze Beleidsnota Cultuurhistorie zet de gemeente de achtergronden en onderbouwingen voor het cultuurhistorisch beleid uiteen. Deze nota is geformuleerd vanuit de overtuiging dat de gemeente de belangrijkste behartiger is van het publieke belang van het cultuurhistorisch erfgoed. In de beleidsnota is een aantal voornemens geformuleerd. Voor zover deze betrekking hebben op het vervaardigen van bestemmingsplannen kunnen deze als volgt worden samengevat:

  • archeologie en historische geografie opnemen in de risicoparagraaf van ruimtelijke plannen;
  • bij consoliderende bestemmingsplannen de cultuurhistorische waarden overnemen, zoals beschreven in de Beleidsnota Cultuurhistorie Langedijk;
  • archeologische en historisch geografische waarden als dubbelbestemming opnemen in bestemmingsplannen, inclusief archeologische voorschriften voor archeologisch waardevolle terreinen.

3.4.16 Beleidsvisie "Wonen langs de Lange Dijk"

Diverse ontwikkelingen vinden plaats in het lint van Langedijk. Gevraagd en ongevraagd gebeurt er van alles. Deze dynamiek is inherent aan dit oudste gedeelte van de gemeente Langedijk. In vroegere tijden vormde de lange dijk al het langgerekte dorpshart van de dorpen Oudkarspel, Noord- en Zuid-Scharwoude, Broek op Langedijk en Sint Pancras.

De laatste jaren wordt de gemeente steeds vaker geconfronteerd met aanvragen voor recreatieve (mede)bewoning van hoofdgebouwen, het gebruik van bijgebouwen voor diverse doeleinden en het gebruik van (onder andere) bedrijfsgebouwen als woning. Gebleken is dat er geen eensluidende visie was voor dit soort ontwikkelingen in het lint. De gemeente heeft daarom de visie “Wonen langs de Lange Dijk”opgesteld, die op 3 april 2012 door het college van Langedijk is vastgesteld.

  • 1. Wat betreft de ruimtelijke mogelijkheden worden vijf ontwikkelingen onderscheiden:
  • 2. wonen in de tweede lijn. Het wonen in karakteristieke en beeldbepalende bijgebouwen wordt op grond van bestemmingsplannen voor de dorpen mogelijk gemaakt;
  • 3. verhuren van kamers in hoofd- en bijgebouwen. Het verhuren van kamers in hoofdgebouwen en karakteristieke en beeldbepalende bijgebouwen wordt – onder voorwaarde – op grond van bestemmingsplannen voor de dorpen mogelijk gemaakt. De voorwaarde is dat het verhuren van kamers ondergeschikt moet zijn aan het wonen;
  • 4. splitsen van hoofdgebouwen voor twee huishoudens. Het splitsen van hoofdgebouwen voor twee huishoudens wordt – onder voorwaarde – op grond van een afwijkingsmogelijkheid in de bestemmingsplannen voor de dorpen mogelijk gemaakt. Deze zijn:
    • a. er vindt geen aantasting plaats van het stedenbouwkundig beeld;
    • b. er vindt geen toename van de parkeerdruk plaats (met andere woorden op het eigen perceel is voldoende ruimte voor parkeren);
  • 5. hoofd- en bijgebouwen als recreatiewoning. Het gebruiken van hoofdgebouwen en karakteristieke en beeldbepalende bijgebouwen als recreatiewoning wordt op grond van de bestemmingsplannen voor de dorpen mogelijk gemaakt;
  • 6. functiewijziging van bedrijfsgebouwen naar woningen. Het wijzigen van de functie van niet-woonfuncties wordt op grond van een wijzigingsmogelijkheid in de bestemmingsplan voor de dorpen mogelijk gemaakt.

3.4.17 Horecabeleid

Op 3 april 2012 heeft de raad het Horecabeleid 2012 voor de gemeente Langedijk vastgesteld. De aanwezigheid van een veelzijdig en goed functionerende horeca levert een belangrijke bijdrage aan de lokale gemeenschap. De horeca is namelijk een belangrijke producent van openbare ruimte en sociale samenhang en ze vervult een wezenlijke functie in de ondersteuning van andere bedrijven waaronder de detailhandel. De horeca als geheel kent een grote diversiteit van hotels, restaurants, cafés, lunchrooms, discotheken, bioscopen, cateraars, etcetera.

Anno 2011 is er in Langedijk nog steeds sprake van een horecastop. Nieuwvestiging en/of uitbreidingen kunnen niet of nauwelijks plaatsvinden. De huidige horeca in Langedijk is bescheiden van omvang en merendeels kleinschalig van karakter. Verspreid over de zes dorpen van Langedijk is er een divers aanbod van horeca in de vorm van cafés, restaurants en snackbars. Aan de rand van de bebouwde kom van Noord-Scharwoude ligt hotel-restaurant De Buizerd terwijl in en rondom het recreatiegebied Geestmerambacht sprake is van een kleine concentratie van horeca in de vorm van een hotel-restaurant, twee horecapunten, manege en speelpark. Daarmee vervult de horeca, behoudens de hotellerie en het Geestmerambacht, vooral een functie voor de inwoners van Langedijk. In Langedijk zijn op dit moment geen grote discotheken, geen uitgaanscentrum met horecaconcentratie en geen grootschalige hotels en restaurants. Uitgaansgelegenheden zijn er volop en op korte afstand in de buurgemeenten Alkmaar en Heerhugowaard en in het wat verder weg gelegen Bergen en Schagen.

De bestaande horeca (collectief en individueel) krijgt met de horecavisie duidelijkheid over haar ontwikkelingsmogelijkheden. De mogelijkheden om de bestaande horeca in Langedijk in haar huidige vorm te continueren, blijven onaangetast. Nieuwvestiging van horeca en uitbreiding van bestaande horeca zal getoetst worden aan de horecavisie. Daarbij zal iedere keer weer de vraag zijn of de nieuwe ontwikkeling 'past' in de horecavisie en of die nieuwe ontwikkeling een versterking dan wel een verzwakking betekent van wat naar de toekomst toe wordt beoogd met de horeca in Langedijk.