direct naar inhoud van 5.1 Ruimtelijke structuur
Plan: Vreelandseweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.13bp00vreelandsew-va02

5.1 Ruimtelijke structuur

5.1.1 Stedenbouwkundige structuur

Algemeen

Het plangebied ligt ten zuidwesten van het centrum van Hilversum en heeft verschillende soorten bebouwing. Het gebied is te verdelen in de haven, een woongedeelte en bedrijventerrein Kerkelanden. Het gebied wordt gestructureerd door een aantal lange radiale lijnen. Deze radiale structuur komt samen ter hoogte van de kruising Oude Haven / Loosdrechtseweg. De Gooise Vaart, Vreelandseweg / Bodemanstraat, Zeverijnstraat / Heidestraat en Loosdrechtseweg maken deel uit van deze structuur. Haaks op deze structuur lopen de belangrijke wegen Gijsbrecht van Amstelstraat en de Diependaalselaan. Oriënterende plaatsen zijn te vinden langs de structurerende wegen en op kruisingen.

In het westelijk deel van het gebied ligt de haven van Hilversum. Via de westkant van het gebied komt het Hilversums kanaal het gebied in en mondt uit in de haven van Hilversum. Rond de havenarmen liggen verschillende bedrijfs- en industriegebouwen. In de haven wordt ook gewoond op woonboten die in de derde havenarm liggen. Deze zijn doordat de waterkanten dichtgezet zijn met schuttingen en bijgebouwen echter nauwelijks zichtbaar.

Ten noorden van Hilversums kanaal loopt de Gooise Vaart. Deze vormt de grens van het bedrijventerrein rond de haven. Langs deze vaart staan ruime woningen, zowel vrijstaand, twee-onder-één-kap woningen als korte rijtjes.

Het bedrijventerrein Kerkelanden ligt in het zuiden van het plangebied. Rondom het woondienstencentrum ‘Flat Kerkelanden’, dat fungeert als landmark, en het kerkcentrum ‘De Waaier’ ligt een deels onbebouwde zone. De rest van het bedrijventerrein met de kantoren en bedrijfshallen is grotendeels verhard ten behoeve van parkeerplaatsen.

Het woongedeelte ligt in het oosten van het gebied. Het centrale deel hiervan is vrij ruim opgezet en heeft een tuinstadkarakter dat aansluit op het woongebied aan de overzijde van de Loosdrechtseweg. Zowel ten noorden als ten zuiden van dit centrale deel is de stedenbouwkundige structuur krapper. Dit deel heeft een minder groen karakter en kent ook enige hoogbouw. Verscholen achter de woonbebouwing aan de Vaartweg en Turfstraat ligt een kleinschalig op zichzelf staand bedrijventerrein aan de Oude Loswal. De Israëlische begraafplaats en de Bosjes van Zeverijn zijn bijzondere groene plekken in de structuur.

De woonbebouwing bestaat voornamelijk uit seriematige woningbouw. De architectuur van de woningen is gebaseerd op herhaling waarbij binnen de blokken accenten voorkomen. Bij de vooroorlogse woningbouw zijn de hoeken veelal verbijzonderd en geven voorgevellijnverspringingen, wisselende dakvlakken en uitbouwen ritmiek aan de bouwblokjes. Ze heeft een overwegend fijne en robuuste detaillering. Bij de naoorlogse woningen is de architectonische uitwerking eenvoudiger. Hier komen weinig accenten voor. Bij de gestapelde woningen vormen met name de entreepartijen en trappenhuizen de accenten in de op herhaling gebaseerde architectuur. Naast seriematige woonbebouwing komen ook individuele villa’s en twee-onder-één-kap woningen langs de lange structuurlijnen voor.

De bedrijfsbebouwing heeft een individueel karakter en is in het algemeen opgebouwd uit meerdere blokvormige volumes. Met name de bebouwing op het bedrijventerrein Kerkelanden heeft een representatieve uitstraling. Hier staan veel bedrijven met (auto)showrooms.

Het voorliggende bestemmingsplan is consoliderend van aard. Gelet hierop zal de huidig aanwezige ruimtelijke structuur niet wijzigen. In de komende planperiode blijven de bedrijventerreinen Havenkwartier, Zeverijnstraat en Kerkelanden in hun huidige vorm in stand. Ditzelfde geldt voor de in het plangebied gelegen woongebieden.

Eisen van welstand

Omdat in een bestemmingsplan de bestemming aan de grond wordt gegeven met de daarbij behorende bebouwings- en gebruiksmogelijkheden, behoren welstandscriteria niet via het bestemmingsplan, maar via de welstandsnota geregeld en eventueel gewijzigd te worden.

Randvoorwaarden

Het voorliggende bestemmingsplan is consoliderend van aard, dit ook qua gebruiks- en bouwmogelijkheden. De bouwmogelijkheden van de bedrijventerreinen zijn gelijk gehouden als in het vigerende bestemmingsplan, met dien verstande dat voor de bedrijventerreinen wel de interne onsluitingsstructuur apart is bestemd als "Verkeer".

Voor de woongebieden is in afwijking op het vigerende bestemmingsplan gewerkt met bouwvlakken. De hoofdbebouwing is vastgelegd in bouwvlakken, waarbij voor aaneengebouwde woningen de bouwdiepte 10 meter is, voor twee-aaneengebouwde woningen 12 meter en voor vrijstaande woningen 15 meter. Dit is volgens de standaard die in geheel Hilversum wordt gehanteerd, waarbij bestaande bouwmogelijkheden niet worden aangepast. Verder is op het gehele woongebied de systematiek van het vergunningvrije bouwen rechtstreeks doorvertaald naar zowel de bestemmingslegging als de bestemmingsregels.

Het bestemmingsplan regelt de bestemmingen het gebruik van de gronden voor het betreffende gebied. Bouwgrenzen, bouwhoogtes, goothoogtes, nokrichtingen en bebouwingspercentages zijn bebouwingsbepalingen die in het bestemmingsplan opgenomen kunnen worden.