Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Parapluplan Parkeren 2022
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0399.BPParkerenHLO2022-0401

Toelichting

hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Op 7 oktober 2019 is het paraplubestemmingsplan 'Parkeren' vastgesteld. Recentelijk is een nieuwe nota 'parkeernormen' in voorbereiding genomen. In deze nieuwe nota “parkeernormen” is er een vrijstellingsmogelijkheid opgenomen voor bouwplannen met een kleine (extra) parkeervraag. Ook is er de mogelijkheid van een mobiliteitscorrectie in opgenomen waardoor – in eerste aanleg en onder voorwaarden - minder parkeerplaatsen kunnen worden aangelegd. Deze mogelijkheid kent een andere insteek dan de 'oude' afkoopregeling zoals deze doorvertaald is naar het paraplubestemmingsplan 'Parkeren'. Om de mogelijkheid van een mobiliteitscorrectie, zoals deze opgenomen is in de nieuwe nota “parkeernormen", in te passen in het paraplubestemmingsplan 'Parkeren' is een technische herziening van dit bestemmingsplan noodzakelijk. Onderhavig plan voorziet hierin. Met dit bestemmingsplan wordt de 'oude' afwijkingsregeling geschrapt en wordt een nieuwe afwijkingsmogelijkheid opgenomen die aansluit bij de nieuwe nota 'parkeernormen'.
 
1.2 Ligging en begrenzing
Voorliggend parapluplan omvat het gehele grondgebied van de gemeente Heiloo.
 
Plangrens Parapluplan Parkeren
   
1.3 Werkwijze en opzet van toelichting
Voorliggend plan voorziet in een kleine bijstellen van de juridische borging van het aspect parkeren zoals hiertoe in oktober 2019 is besloten door de gemeenteraad van Heiloo . Met de vaststelling van deze technische herziening wordt de parkeerregeling afgestemd op de nieuwe afwijkingsregeling zoals deze verwoord in in de nieuwe Nota parkeernormen. 
 
Voor de toelichting betekent het bovenstaande dat dit bestemmingsplan een andere opzet kent dan gebruikelijk. Aspecten zoals de beleidskaders en de uitvoerbaarheid met betrekking tot milieuaspecten zijn niet van toepassing op dit plan en komen dan ook niet ter sprake.
 
In de toelichting wordt wel ingegaan op de huidige beleidssituatie van het parkeren in de gemeente Heiloo (hoofdstuk 2), de juridische planopzet (hoofdstuk 3) en de planprocedure (hoofdstuk 4).
 
hoofdstuk 2 Parkeerregeling in Heiloo
Geldend parkeerbeleid
De gemeente Heiloo beschikt over het Parkeerbeleidsplan Heiloo 2010 (vastgesteld 10 maart 2010). Het Parkeerbeleidsplan Heiloo 2010 komt voort uit het Verkeersplan Heiloo 2008.
 
De gemeente gaat stappen ondernemen om te komen tot een actualisatie van het Parkeerbeleidsplan Heiloo 2010. De afdeling Verkeer en Vervoer neemt hierin het voortouw, waarbij allereerst het vigerende beleid onder de loep wordt genomen. Vooruitlopend op dit nieuwe parkeerbeleidsplan is de Nota parkeernormen in voorbereiding genomen. Deze nieuwe nota kent een andere insteek waar het betreft het afwijken van de geldende normen. Deze technische herziening ziet op een bijstelling van de afwijkingsregeling waarmee uitvoering wordt gegeven aan de nieuwe Nota parkeernormen. Om het bestemmingsplan en de regeling leesbaar te houden vervangt de technische herziening wel de volledige juridische regeling.
 
hoofdstuk 3 Juridische planopzet
Algemene achtergrond
Op basis van artikel 3.1.2 lid 2 sub a van het Besluit ruimtelijke ordening kan een bestemmingsplan regels bevatten waarvan de uitleg bij de uitoefening van een daarbij aangegeven bevoegdheid, afhankelijk wordt gesteld van beleidsregels. Van belang daarbij is dat het algemeen gekende en geaccepteerde beleidsregels zijn. Het voordeel van deze benadering is dat de beleidsregel zelf direct juridisch verankerd is via het bestemmingsplan én dat betekent dat, als de beleidsregel wordt aangepast, die vanzelf óók verankerd is in het daarvoor opgestelde bestemmingsplan. Het gaat hier om een parapluherziening, aanvullend op alle bestemmingsplannen, inclusief uitwerkingsplannen en wijzigingsplannen in de gemeente Heiloo.
 
Voorwaardelijke verplichting & gebruik
Het voorzien in de juiste en voldoende parkeervoorzieningen is een voorwaardelijke verplichting. Dat betekent dat het niet alleen getoetst wordt op het moment dat een vergunning wordt verleend maar dat daarna ook voorzien moet worden in de juiste instandhouding van de voorzieningen.
De behoefte aan parkeervoorzieningen komt voort uit het gebruik van gronden en opstallen. Het is daarmee een 'gebruiksregeling' en niet een bouwbepaling. Dat betekent dat er aan moet worden voldaan ongeacht of er (al dan niet vergunningplichtig) gebouwd wordt.
 
Afwijken
Het gemeentelijke parkeerbeleid is generiek beleid. Dat beleid kan, om plan- en/of locatiespecifieke redenen, te streng zijn. Daarom kan afgeweken worden van de norm. In de nieuwe nota “parkeernormen” is er een mogelijkheid opgenomen voor bouwplannen met een kleine (extra) parkeervraag. Ook is er de mogelijkheid van een mobiliteitscorrectie in opgenomen waardoor – in eerste aanleg en onder voorwaarden - minder parkeerplaatsen kunnen worden aangelegd.
 
Verbeelding
Het voorliggende bestemmingsplan bestaat uitsluitend uit regels en geen bestemmingen. Om die reden bestaat de verbeelding uit niet meer dan de bepaling van het plangebied (in dit geval het gehele gemeentelijke grondgebied).
 
hoofdstuk 4 Procedure
4.1 Algemeen
Aangezien met het onderhavige plan geen sprake is van een ruimtelijke impact en/of ruimtelijke ontwikkeling, is het niet nodig om vooroverleg of inspraak te voeren.
 
Wel zal het parapluplan conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken in ontwerp ter inzage worden gelegd. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking opnieuw 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid voor belanghebbenden beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
 
4.2 Verslag zienswijzen
Het ontwerp bestemmingsplan heeft van 27 oktober 2022 tot en met 7 december 2022 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.