Regels     

Hoofdstuk 1 Inleidende Regels     

Het parapluplan is onderverdeeld in thema's die betrekking hebben op een bepaald aspect van onze leefomgeving. De thema's zijn wonen (herijking begrippen) en parkeerkencijfers. Meer informatie over de achtergronden van het plan zijn opgenomen in de toelichting.

Artikel 1 Begrippen     

In deze regels wordt verstaan onder:

1.1 Plan     

het bestemmingsplan 'Woonbegrippen en verwijzing parkeerkencijfers' met identificatienummer NL.IMRO.0398.BP83WONENPARKEREN-VA01 van de gemeente Heerhugowaard;

1.2 Aanduiding     

een geometrisch bepaald vlak of figuur, waarmee gronden zijn aangeduid, waar ingevolge de regels regels worden gesteld ten aanzien van het gebruik en/of het bebouwen van deze gronden.

1.3 Aanduidingsgrens     

de grens van een aanduiding indien het een vlak betreft.

1.4 Bestemmingsgrens     

de grens van een bestemmingsvlak.

1.5 Bestemmingsplan     

de geometrisch bepaalde planobjecten met de bijbehorende regels en de daarbij behorende bijlagen.

1.6 Bestemmingsvlak     

een geometrisch bepaald vlak met eenzelfde bestemming.

1.7 CROW-richtlijn     

richtlijnen ten aanzien van parkeerkencijfers, opgesteld door het Nationale Kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte;

1.8 Huishouden:     

persoon of groep personen die een afzonderlijk huishouding voert, waarbij sprake is van onderlinge verbondenheid en continuïteit in de samenstelling ervan; bedrijfsmatige kamerverhuur wordt daaronder niet begrepen;

1.9 Parkeerkencijfers     

hulpmiddel om een orde van grootte uit te rekenen voor het bepalen van het aantal aan te leggen parkeerplaatsen bij een bepaalde voorziening (bijvoorbeeld woonwijk of winkelgebied);

1.10 Parkeernorm     

het door het bevoegd gezag vastgestelde aantal parkeerplaatsen;

1.11 Wonen:     

bewonen van een woning door één afzonderlijke huishouden;

1.12 Woning:     

een complex van ruimten, uitsluitend bedoeld voor de huisvesting van niet meer dan één afzonderlijk huishouden;

1.13 Wooneenheid     

een complex van ruimten, geschikt en bestemd voor de huisvesting van niet meer dan één afzonderlijk huishouden;

1.14 Woongebouw:     

een gebouw, dat meerdere naast elkaar en/of geheel of gedeeltelijk boven elkaar gelegen woningen omvat en dat qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kan worden;

1.15 Woonhuis:     

een gebouw, dat één woning omvat, dan wel twee of meer naast elkaar en/of geheel of gedeeltelijk boven elkaar gelegen woningen omvat en dat qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kan worden.

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels     

Artikel 2 Wonen     

Ter plaatse van de aanduiding op de verbeelding 'overige zone-herijking definities wonen' wordt in de begripsomschrijvingen van de onderliggende bestemmingsplannen het volgende toegevoegd en/of gewijzigd;

  1. huishouden: persoon of groep personen die een afzonderlijk huishouding voert, waarbij sprake is van onderlinge verbondenheid en continuïteit in de samenstelling ervan; bedrijfsmatige kamerverhuur wordt daaronder niet begrepen;
  2. wonen: bewonen van een woning door één afzonderlijk huishouden;
  3. woning: een complex van ruimten, uitsluitend bedoeld voor de huisvesting van niet meer dan één afzonderlijk huishouden;
  4. wooneenheid: een complex van ruimten, geschikt en bestemd voor de huisvesting van niet meer dan één afzonderlijk huishouden.

Bovenstaande toevoeging en/of wijziging is van toepassing op alle bestemmingen in de bestemmingplannen van de gemeente Heerhugowaard waarbinnen (een vorm van) wonen is toegestaan.

2.1 Afwijken van de gebruiksregels     

Burgemeester en wethouders kunnen met een omgevingsvergunning afwijken van het toegestane gebruik van een woning en/of wooneenheid, door een woon(zorg)initiatief toe te staan voor meerdere huishoudens, onder voorwaarde dat:

  1. er sprake is van een maatschappelijk belang;
  2. de ruimtelijke kwaliteit niet onevenredig wordt aangetast;
  3. de belangen van omwonenden niet onevenredig worden geschaad door beperking van privacy- en gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en/of sociale onveiligheid.

Hoofdstuk 3 Algemene regels     

Artikel 3 Anti-dubbeltelregel     

Grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is gegeven of alsnog kan worden gegeven, blijft bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing.

Artikel 4 Algemene gebruiksregels     

4.1 Parkeervoorzieningen     

Bij het verlenen van een omgevingsvergunning wordt getoetst of er ten aanzien van de betreffende ruimtelijke ontwikkeling en/of gebruikswijziging van gronden en opstallen voldoende parkeerplaatsen zijn/worden aangelegd. Er wordt een omgevingsgvergunning verstrekt als verzekerd is dat aan het noodzakelijk parkeerareaal in bestaande of te ontwikkelen (gezamenlijke) parkeervoorzieningen wordt voldaan. Als uitgangspunt voor de berekening van de parkeereis van een ruimtelijke ontwikkeling (toevoegen of uitbreiding van een of meerdere functies) worden de meest recente toekomstbestendige richtlijnen/parkeerkencijfers van het CROW gehanteerd. Meer achtergronden over deze regeling staan opgenomen in de toelichting. Na vaststelling krijgt hierop, de parkeernota Heerhugowaard 2021, danwel de opvolgers daarvan, een aanvullende werking.



Een omgevingsvergunning wordt uitsluitend verleend en het gebruiken en/of bebouwen van gronden is uitsluitend toegestaan indien voldaan wordt aan:

  1. een op grond van de functie te verwachte juiste, benodigde en noodzakelijke parkeervoorzieningen met bijbehorende eisen voor locatie en inrichting;
  2. een op grond van de functie te verwachte benodigde ruimte voor het laden of lossen van goederen;
  3. het gemiddelde van de bandbreedte voor de betreffende functie van de meest recente CROW parkeerkencijfers;
  4. de parkeergelegenheid die is vereist, vergund en aangelegd ook als zodanig in stand wordt gelaten.



4.2 Afwijkingsbevoegdheid     

In afwijking van het bepaalde in artikel 4.1 kunnen burgemeester en wethouders voorwaarden verbinden aan de omgevingsvergunning. Het afwijkingsbesluit moet worden voorzien van een motivering waaruit in ieder geval blijkt dat in het kader van een goede ruimtelijke ordening, een optimaal te gebruiken parkeersituatie geborgd is. Bij deze motivering dient (zodra vastgesteld) de gemeentelijke parkeernota Heerhugowaard 2021 dan wel de rechtsopvolgers daarvan en de meest recente uitgave van het CROW, thans 'toekomstbestendig parkeren, 2018' als leidraad te worden gebruikt.



Artikel 5 Algemene wijzigingsregels     

Burgemeester en wethouders kunnen aanvullende wijzigingen aanbrengen aan het bepaalde in artikel 4 lid 1 indien:

  1. het besluit tot het stellen van de wijziging is voorzien van een motivering waaruit in ieder geval blijkt dat de wijziging noodzakelijk is om de ruimtelijke kwaliteit en een goede parkeersituatie te borgen;
  2. het voldoen aan deze regels door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit.

Bij de motivering voor het stellen van een aanvullende wijziging dient eveneens (zodra vastgesteld) de gemeentelijke parkeernota Heerhugowaard 2021 dan wel de rechtsopvolgers daarvan en de meest recente uitgave van het CROW, thans 'Toekomstbestendig parkeren, 2018' als leidraad te worden gebruikt.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels     

Artikel 6 Overgangsrecht     

6.1 Overgangsrecht gebruik     

  1. Het legale gebruik van gronden en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het paraplubestemmingsplan en hiermee in strijd is, mag worden voortgezet;
  2. het is verboden het met het paraplubestemmingsplan strijdige gebruik, bedoeld in lid 6.1 a, te veranderen of te laten veranderen in een ander met dat plan strijdig gebruik, tenzij door deze verandering de afwijking naar aard en omvang wordt verkleind;
  3. indien het gebruik, bedoeld onder lid 6.1 a, na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten;
  4. het bepaalde onder lid 6.1 a is niet van toepassing op het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan.



Artikel 7 Slotregel     

Deze regels kunnen worden aangehaald als:

Regels van het bestemmingsplan: Parapluplan woonbegrippen en verwijzing parkeerkencijfers Gemeente Heerhugowaard' van de gemeente Heerhugowaard.

2 Toelichting     

2.1 Inleiding     

2.1.1 Aanleiding     

De gemeente Heerhugowaard wil meer regie krijgen op de verschillende vormen van wonen en het toepassen van parkeerkencijfers binnen de gemeente. In de nu geldende bestemmingsplannen zijn ten aanzien van het thema 'wonen' verschillende begripsomschrijvingen opgenomen. Met dit paraplubestemmingsplan wordt een eenduidige juridische omschrijving vastgesteld als het gaat over woonbegrippen én wordt er een werkwijze geborgd hoe om te gaan met het berekenen van het benodigde aantal parkeerplaatsen bij een ruimtelijke ontwikkeling. Bij het verlenen van een omgevingsvergunning wordt getoetst of er voldoende parkeerplaatsen zijn/worden aangelegd. De wettelijke grondslag voor de stedenbouwkundige bepalingen die de juridische borging van parkeernormen in zich hadden, zijn per 1 juli 2018 uit de bouwverordening verdwenen. Vanaf deze datum heeft de zogenaamde 'parkeereis' haar (aanvullende) werking verloren voor bestemmingsplannen en beheersverordeningen die voor 29 november 2014 zijn vastgesteld. Bij de woonbegrippen gaat het om een eenduidigheid in de begripsbepalingen. Beide thema's worden in de navolgende tekst verder toegelicht.

Woonbegrippen

De Wet ruimtelijke ordening (Wro) biedt de gemeente de mogelijkheid om bestemmingsplannen vast te stellen voor haar grondgebied. Daarbij is het gebruikelijk om begripsbepalingen op te nemen voor woningen en aanverwante begrippen. Ook in de regelgeving zoals vermeld in de Huisvestingswet worden er definities gegeven van woonruimten. In meerdere uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (201600954/1/A1, 201202349/1/A1) komt naar voren dat het begrip 'Wonen' niet altijd eenduidig wordt uitgelegd. Gebleken is dat bij een aantal lokale bestemmingsplannen de woonbegrippen van elkaar verschillen en/of niet naadloos op elkaar aansluiten. Hierdoor kan onduidelijkheid ontstaan over huisvesting van meerdere huishoudens in één woning. Door de begrippen 'wonen', 'woning', 'wooneenheid' en 'huishouden' voor de nu geldende bestemmingsplannen aan te passen, is het niet meer zonder meer mogelijk om, binnen bestemmingen waar gebruik voor wonen is toegestaan, bijvoorbeeld woonzorginitiatieven te beginnen. Een woning of een wooneenheid is met deze nieuwe regeling bedoeld voor het gebruik ervan door één huishouden.

De doelstelling van dit paraplubestemmingsplan is de diverse begrippen (wonen, woning, wooneenheid en huishouden) duidelijk te omschrijven en de toepassing daarvan te uniformeren. Bestaande woon(zorg)initiatieven die passend zijn binnen de geldende bestemmingsplannen, of vergund zijn op grond van de geldende bestemmingsplannen kunnen uiteraard gewoon worden voortgezet. Deze vallen onder het overgangsrecht.

Parkeerkencijfers 

Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en/of wijzigingen in het gebruik van gronden en opstallen worden parkeernormen/parkeerkencijfers gebruikt om het benodigde aantal parkeerplaatsen te bepalen. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de parkeerdruk zoveel mogelijk wordt verspreid. De gemeente Heerhugowaard heeft nog geen separaat lokaal parkeerbeleid vastgesteld dat hierin voorziet. Voor de te hanteren parkeerkencijfers wordt aangesloten bij parkeerkencijfers zoals die door het Nationaal kenniscentrum voor infrastructuur, verkeer en openbare ruimte (CROW, thans 'toekomstbestendig parkeren, december 2018') worden voorgeschreven. Deze voornoemde publicatie biedt een handreiking voor bijvoorbeeld het bepalen van het aantal verkeersbewegingen die een bepaalde functie genereert, maar ook voor het berekenen van parkeernormen als het gaat om aantal parkeerplaatsen dat aan een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling en/of functie wordt gekoppeld. Uitgangspunt hierbij is dat de parkeernorm afneemt naarmate het project dichterbij het centrum ligt van (zeer) stedelijk gebied en het hoogst is als het project in het (buiten)gebied ligt van een minder of niet stedelijk gebied. Voor elk soort gebied wordt door voornoemde CROW-publicatie per functie een bandbreedte gegeven voor de te hanteren parkeerkencijfers (minimaal-maximaal).

Voorheen kon de juridische verankering van parkeernormen worden geborgd via de bouwverordening. Door wijzigingen in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dient de juridische borging van het parkeerbeleid te gebeuren via het bestemmingsplan. Om deze reden is voor het gehele grondgebied van de gemeente Heerhugowaard, met uitzondering van de gebieden waarvoor een beheersverordening geldt, te weten beheersverordening 'Buitengebied' en beheersverordening 'Heerhugowaard Zuid', deze thematische herziening opgesteld. Dit paraplubestemmingsplan geldt aanvullend op de vigerende bestemmingsplannen. Via dit document wordt gemotiveerd hoe het toepassen van parkeerkencijfers juridisch wordt verankerd en waarom dat kan volgens de Wet ruimtelijke ordening.



2.1.2 Plangebied     

Het plangebied omvat nagenoeg het gehele grondgebied van de gemeente Heerhugowaard. Op navolgende afbeelding is de gemeentegrens te zien van de gemeente.

verplicht



Ligging van het plangebied



2.1.3 Werkwijze en opzet van toelichting     

Dit bestemmingsplan voorziet in de juridische borging van de begripsbepaling ten aanzien van het wonen, en parkeerbeleid ten aanzien van het toepassen van parkeerkencijfers. Met de vaststelling van dit plan worden de woonbegrippen, en de CROW parkeerkencijfers van toepassing verklaard voor alle op het moment van inwerkingtreding van dit paraplubestemmingsplan, geldende bestemmingsplannen binnen de gemeente Heerhugowaard. Voor zowel het thema wonen als het thema parkeren is er nieuw lokaal beleid in ontwikkeling. Op moment dat dit nieuwe beleid is doorontwikkeld en vastgesteld krijgt het een aanvullende werking op het paraplubestemmingsplan Woonbegrippen en verwijzing parkeerkencijfers.

Voor de toelichting betekent het bovenstaande dat dit bestemmingsplan een andere opzet kent dan gebruikelijk. De toelichting bevat geen inhoudelijk beleidsmatige verantwoording. Daarvoor wordt verwezen naar afzonderlijke beleidsdocumenten. Ook aspecten zoals de uitvoerbaarheid van milieuthema's zijn niet van toepassing op dit plan en komen ook niet ter sprake. In de toelichting wordt wel ingegaan op de juridische planopzet (hoofdstuk 2) en de planprocedure (hoofdstuk 3).



2.2 Juridische opzet     

2.2.1 Inleiding     

Door de doelstelling van dit plan, zie het vorige hoofdstuk, is ook de juridische planopzet net even anders dan van een meer regulier bestemmingsplan. Voor de regels zelf wordt waar mogelijk wel aangesloten bij de reguliere indeling. De regels van het paraplubestemmingsplan zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:

  • Inleidende regels;
  • Bestemmingsregels;
  • Algemene regels;
  • Overgangs- en slotregels.

De inhoud van deze hoofdstukken is soms wat beperkt en/of kent niet meer dan verwijzingen naar onderliggende bestemmingsplannen, nieuw in ontwikkeling zijnde (maar nog niet vastgestelde) beleidsnotities en/of de parkeerkencijfers zoals die gehanteerd worden door toepassing van de meest recente CROW richtlijnen, thans 'toekomstbestendig parkeren 2018'.

2.2.2 Planspecifiek     

2.2.2.1 Algemeen     

Achtergrond

Door een aanpassing van het Besluit ruimtelijke ordening kan, op basis van artikel 3.1.2 lid 2 sub a, een bestemmingsplan regels bevatten waarvan de uitleg afhankelijk kan worden gesteld door (aanvullende) beleidsregels. Deze regels moeten algemeen gekende en geaccepteerde vastgestelde beleidsregels zijn. Het voordeel van deze benadering is dat de beleidsregel zelf direct juridisch verankerd is via het bestemmingsplan. Dit houdt in dat, als de beleidsregel wordt aangepast door middel van vaststelling van een nieuwe beleidsnotitie, die vanzelf óók verankerd is in het daarvoor opgestelde bestemmingsplan. Alleen als er een regeling moet worden aangepast, die is opgenomen in het bestemmingsplan, in dit geval het moeten voldoen aan een parkeerkencijfer (omdat de bouwverordening hier niet meer in voorziet), dan moet het bestemmingsplan worden herzien.

Bestaande regelingen

In verschillende binnen de gemeente Heerhugowaard bestaande bestemmingsplannen zijn begrippen omschreven en regelingen opgenomen ten behoeve van respectievelijk wonen en het parkeren. Om tot één regeling te komen en een eenduidige begripsomschrijving te hanteren, worden de huidige specifieke regelingen en begripsomschrijvingen met dit paraplubestemmingsplan 'overschreven'. Op deze wijze wordt binnen de gemeente Heerhugowaard één regeling en een eenduidige begripsomschrijving toegepast. De (overige) planregels uit alle geldende lokale bestemmingsplannen blijven onverminderd van kracht.

Verbeelding 

De verbeelding (plankaart) laat zien welke regels er op de betreffende locatie van toepassing zijn. Omdat dit bestemmingsplan uitsluitend bestaat uit regels, en geen bestemmingen, bestaat de verbeelding, Parapluplan woonbegrippen en verwijzing parkeerkencijfers, gemeente Heerhugowaard 2020, uit niet meer dan de bepaling (contour) van het plangebied. In dit geval het gehele gemeentelijke grondgebied met uitzondering van die gebieden waar nog een beheersverordening geldt. Daarnaast is een gebiedsaanduiding 'overige zone-herijking definities wonen'toegevoegd. Hiermee wordt via raadpleging op de website www.ruimtelijkeplannen.nl direct zichtbaar welke woondefinities ge-uniformeerd zijn.

2.2.2.2 Woonbegrippen     

Wat onder het begrip 'wonen', 'woning' en 'huishouden' valt is heel divers. De nieuwe regeling voorziet in een aanpassing/uitbreiding van de bestemmings- of doeleindenomschrijving van een groot aantal bestemmingen. Het gaat dan om bestemmingen waar de woonfunctie globaal als 'het wonen' is omschreven. Het wonen is het gehuisvest zijn in een woning/wooneenheid of ander daartoe bedoeld object. Hierdoor zijn, zoals ook de intentie van de regeling in de geldende plannen altijd is geweest, woningen in principe weer bedoeld voor de vestiging van één huishouden. Deze omschrijving is veel gebruikt in gemengde bestemmingen, centrumbestemmingen en woonbestemmingen. Voor wat betreft bestemmingen waar bedrijfswoningen zijn toegestaan, volstaat de geldende regeling in de meeste gevallen. In bijvoorbeeld een agrarische bestemming wordt gesproken van 'het wonen ten behoeve van de agrarische bedrijfsvoering'. Het mag duidelijk zijn dat dit alleen wonen in bedrijfswoningen betreft. Het wonen of een woning wordt in deze nieuwe regeling toegesneden op het gebruik ervan door één huishouden. Een huishouden kan bestaan uit twee volwassenen met één of meerdere kinderen, maar ook eenoudergezinnen zijn een huishouden en eenpersoons-huishoudens zijn in opkomst. Bij, bijvoorbeeld, menig woon(zorg)initiatief kan er sprake zijn van meerdere huishoudens die bijkomende ruimtelijke effecten met zich meebrengen. Grip daarop is gewenst en daarom is dat met dit paraplubestemmingsplan niet meer rechtstreeks toegestaan in een woning binnen de bestemming wonen.

Naast de aanpassing in de bestemmingsomschrijving is aan de betreffende bestemmingen een gebruiksverbod toegevoegd waarin is bepaald dat 'het gebruik van een woning door meer dan één huishouden' strijdig is. Met dit gebruiksverbod wordt nogmaals benadrukt dat binnen de bestemming 'Wonen' een woning niet is bedoeld voor de vestiging van meerdere huishoudens. Deze regeling verandert niets in bestaande en vergunde situaties, maar is bedoeld om nieuwe ongewenste situaties te voorkomen.

2.2.2.3 Parkeerkencijfers     

Bij zowel nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen als bestaande gebruiksfuncties moet het parkeren goed geregeld zijn. Parkeerplaatsen dienen zo aangelegd te worden dat deze ook optimaal kunnen worden gebruikt. Via voorliggend plan wordt het naleven van parkeernormen bij ruimtelijke initiatieven verplicht gesteld. Het uitgangspunt hierbij is dat parkeernormen worden berekend op basis van toekomstbestendig parkeren. De eerder in deze toelichting genoemde publicatie van het Nationaal kenniscentrum voor infrastructuur, verkeer en openbare ruimte: toekomstbestendig parkeren 2018, biedt hiervoor een handreiking met een bandbreedte. Hoe deze bandbreedte uiteindelijk exact op lokaal niveau kan worden toegepast is nog in ontwikkeling. Op moment dat de 'Parkeernota Heerhugowaard 2021' die hierin voorziet, is vastgesteld, geldt de inhoud van voornoemde nota, danwel de opvolger daarvan, als aanvulling op het gestelde in onderhavig paraplubestemmingsplan.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het belangrijk dat de betreffende ruimtelijke ontwikkeling en/of gebruikswijziging niet alleen voorziet in voldoende parkeergelegenheid maar ook in het optimaal kunnen gebruiken daarvan. Het voorzien in de juiste en voldoende parkeervoorzieningen is daarom in de planregels van dit paraplubestemmingsplan opgenomen. Dit betekent dat het betreffende ruimtelijke initiatief en/of de wijziging van gebruik van gronden en opstallen qua parkeervoorzieningen niet alleen getoetst worden op het moment dat een vergunning wordt aangevraagd, maar dat na het verlenen van de vergunning ook moet worden voorzien in de juiste instandhouding van deze voorzieningen.



Afwijken

Rekening houdend met een goede ruimtelijke ordening betekent dit dat het aantal parkeerplaatsen dat berekend is met toepassing van de desbetreffende parkeerkencijfers daadwerkelijk gerealiseerd wordt en dat realisatie daarvan waarmogelijk primair binnen het plangebied (op eigen terrein) plaatsvindt. Het komt echter voor dat een kleiner aantal parkeerplaatsen volstaat en/of dat (een deel van) de al aanwezige parkeerplaatsen in het openbaar gebied gebruikt kunnen worden. Ook kan het zijn dat het initiatief een herontwikkeling betreft van een bestaande functie waarbij de parkeerbehoefte van de huidige en de nieuwe functie met elkaar verrekend wordt. Soms kunnen parkeerplaatsen ook voor verschillende voorzieningen in de omgeving worden gebruikt. Er is dan sprake van dubbelgebruik. Bij de afweging of dit mogelijk is spelen aspecten zoals de afstand tot de functie/voorziening en aanwezigheidspercentages van werknemers een rol.

In die situaties waarin een kleiner aantal parkeerplaatsen volstaat en/of dat (een deel) niet op het eigen terrein gerealiseerd wordt, bestaat de mogelijkheid gemotiveerd af te wijken van een parkeernormstelling en/of de locatie-eis. Voorwaarde is wel dat er sprake is van een goede parkeerbalans met een restcapaciteit in het gebied waarin de gebruikswijziging/ruimtelijke ontwikkeling plaatsvindt. In dit plan is daarom een regeling opgenomen die de mogelijkheid biedt om gemotiveerd af wijken van de gestelde parkeerkencijfers. Er is dan sprake van maatwerk.



Wijzigingsmogelijkheid

In sommige gebieden kan het, om plan- en/of locatie specifieke redenen, voorkomen dat de gestelde norm juist te laag is. Het bestuur is dan bevoegd om extra eisen op te leggen, dit noemen we: de 'wijzingsmogelijkheid/nadere eisen'. Deze eis is beschreven in artikel 4 lid 4 van de planregels. De nadere eis is vergelijkbaar met de afwijking, maar heeft een 'omgekeerde' werking: de norm wordt strenger in plaats van minder streng. Deze mogelijkheid bestaat ook voor plannen waarbij de te realiseren functies niet aansluiten op de functies zoals beschreven in de uitgave van het CROW, 'toekomstbestendig parkeren, 2018.' Het opleggen van een nadere eis zal niet vaak voorkomen, maar is gerechtvaardigd gezien de grote gevolgen die een onjuiste parkeerbalans heeft voor de omgeving waarin het ruimtelijke initiatief zich bevindt. Het afwijkingsbesluit 'nadere eis' moet worden voorzien van een gedegen motivering. Dit besluit is vatbaar voor bezwaar en beroep.



Bij de motivering zal het in ontwikkeling zijnde lokale parkeerbeleid Heerhugowaard 2021, dan wel de opvolger daarvan én de meest recente versie van de uitgave van het CROW, thans 'toekomstbestendig parkeren 2018' als leidraad worden gebruikt.



Berekeningsaantallen 

Parkeerplaatsen dienen zo te worden aangelegd dat deze ook optimaal gebruikt kunnen worden. In situaties waarin dit niet het geval is, wordt in de berekening van het benodigde aantal parkeerplaatsen een factor gehanteerd. Deze parkeerplaatsen kunnen niet als volwaardige plek worden meegerekend. De meest voorkomende situatie waarbij sprake is van parkeerplekken die niet optimaal gebruikt (kunnen) worden, is het voorbeeld van een woonkavel met een (dichte) garage of een inrit waar de auto's achter elkaar staan.



Afronding 

Bij alle ruimtelijke initiatieven wordt ten aanzien van het berekenen van het benodigde aantal parkeerplaatsen gerekend met één decimaal. Ook de uitkomst is op één decimaal nauwkeurig; bijvoorbeeld 13,5 parkeerplaatsen. Het heeft echter weinig toegevoegde waarde om ook een halve parkeerplaats aan te leggen. Daarom geldt bij het bepalen van het benodigde aantal parkeerplaatsen dat de uitkomst van de berekening afgerond wordt op een geheel aantal parkeerplaatsen waarbij vanaf '0,5' en hoger naar boven wordt afgerond. In overige wet- en regelgeving dan wel lokaal beleid is aangegeven hoe groot een parkeerplaats ten minste moet zijn.

Tot slot

De regels in dit bestemmingsplan zijn van toepassing op alle bestaande geldende bestemmingsplannen die ten tijde van de terinzage legging van dit bestemmingsplanbinnen de gemeente Heerhugowaard inwerking zijn, Voor het overige blijven de bestaande regels van de ruimtelijke plannen onverminderd van kracht.



2.3 Procedure     

2.3.1 Algemeen     

Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van Provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg. Aangezien het paraplubestemmingsplan geen ruimtelijke impact en/of ruimtelijke ontwikkeling omvat, is het niet nodig om vooroverleg en/of inspraak te houden. Het paraplubestemmingsplan wordt direct als ontwerp ter inzage gelegd en puur ter kennisname toegezonden aan de overlegpartners.

Het ontwerp van het paraplubestemmingsplan wordt conform afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht (Awb) gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad van de gemeente Heerhugowaard wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking opnieuw voor een periode van 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid voor belanghebbenden beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

2.3.2 Uitkomsten overleg ex artikel 3.1.1 Bro     

Voor dit plan is geen vooroverleg nodig. Het plan voorziet uitsluitend in een juridische borging van de woonbegrippen en de toepassing van parkeerkencijfers/(parkeer)normen.

2.3.3 Rapportering inspraak (cf. inspraakverordening)     

De maatschappelijke haalbaarheid dient in het kader van artikel 3.1.6 Bro verslagen te worden. Voor dit plan is geen inspraak nodig. Het plan voorziet uitsluitend in een juridische borging van de woonbegrippen 'wonen', woning', wooneenheid en huishouden en de toepassing van parkeerkencijfers (parkeer)normen.

2.3.4 Rapportering Zienswijze     

Het ontwerp van het paraplubestemmingsplan 'Woonbegrippen en verwijzing parkeerkencijfers' gemeente Heerhugowaard heeft vanaf 30 oktober 2020, voor een periode van zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode kon er bij de gemeenteraad van Heerhugowaard een zienswijze worden ingediend ten aanzien van het ontwerpparaplubestemmingsplan. Binnen deze periode is één zienswijze ingediend. In de bijgevoegde reactienota zienswijze paraplubestemmingsplan 'Woonbegrippen en verwijzing parkeerkencijfers' gemeente Heerhugowaard, wordt verslag gedaan van deze zienswijze en is een gemeentelijke reactie op de zienswijze opgenomen. Daarnaast is een ambtshalve wijziging in de planregels doorgevoerd. De ingediende zienswijze heeft geen aanleiding gegeven het ontwerpparaplubestemmingsplan (op onderdelen) te wijzigen. De ambtshalve wijziging wordt in de reactienota verder toegelicht.

Bijlagen bij toelichting 3