direct naar inhoud van 6.2 Verkeer
Plan: Woongebied I
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0396.BPwoongebiedI2010-VA01

6.2 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Heemskerk ligt aan de A9 (Amstelveen - Alkmaar). Deze autosnelweg is vormt de hoofdontsluiting van Heemskerk. Binnen de gemeente Heemkerk zijn de Communicatieweg en de Rijksstraatweg de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen. Vanuit het centrum van Heemskerk is het gemotoriseerd verkeer binnen 3 á 4 kilometer aangesloten op de A9.

Vanaf de gebiedsontsluitingswegen zijn diverse invalswegen richting het centrum van Heemskerk beschikbaar. Deze invalswegen sluiten in eerste instantie aan op de twee ringen rondom het centrum van Heemskerk. Het gemotoriseerd verkeer kan door de ringen te kruisen en de route in het verlengde van de invalswegen te vervolgen naar het centrum. Op deze manier is het centrum rechtstreeks bereikbaar voor het gemotoriseerd. Woongebied I ligt grotendeels tussen beide ringen in.

De wegen in de verblijfsgebieden zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h. De ontsluitende wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/h, waaronder de ringwegen en de invalswegen tot aan de binnenring.

Ontsluiting langzaam verkeer

Heemskerk heeft een groot fietsnetwerk. Door middel van regionale, lokale en recreatieve fietsroutes is Heemskerk met de omgeving verbonden. De regionale fietsroutes verbinden Heemskerk met de omliggende gemeenten, de lokale hoofdfietsroutes verbinden belangrijke voorzieningen in Heemskerk en de recreatieve fietsroutes verzorgen de aansluiting met het strand en het omringende poldergebied.

Op korte termijn wordt de fietsverbinding over de A9 aangelegd. Deze brug verzorgt een verbinding tussen de nieuwe wijk Broekpolder en het oostelijke poldergebied.

Ontsluiting Openbaar Vervoer

Heemskerk heeft een treinstation aan de zuidoostelijke rand van Heemskerk. Vanaf het station Heemskerk kan gereisd worden richting Uitgeest, Haarlem en Amsterdam Centraal. Door de ligging van het station wordt met name het zuidelijke deel van Heemskerk en het noordelijk deel van Beverwijk door het station ontsloten. Ook vervult het station voor de nieuwe uitbreidingswijk Broekpolder een belangrijke ontsluitende functie. Wel ontbreekt een goede busverbinding tussen het centrum van Heemskerk en station Heemskerk. Het overige deel van Heemskerk is meer georiënteerd op stations Beverwijk, Castricum en Uitgeest. Door de hoge bedieningsfrequentie van de busverbindingen naar de treinstations Beverwijk, Castricum en Uitgeest, is de ontsluiting per openbaar vervoer goed.

Verkeersveiligheid

Op een groot deel van de gebiedsontsluitingswegen, zoals op de binnenring (Jan van Kuikweg, Koningin Wilhelminastraat, Carel van Manderstraat, Ridder Arnoudlaan, Bachstraat, Beethovenstraat en Laan van Assumburg) wordt het gemotoriseerd verkeer en het fietsverkeer gemengd afgewikkeld. Dit is niet geheel conform Duurzaam Veilig. Voor het fietsverkeer zijn echter in veel gevallen wel suggestiestroken aanwezig, waardoor de fietser wel een eigen plaats op de weg heeft. Op de erftoegangswegen wordt conform verkeer conform Duurzaam Veilig gemengd afgewikkeld. 

Conclusie

De ontsluiting van het woongebied is voor gemotoriseerd verkeer, fietsverkeer en openbaar vervoer goed. Aandachtspunt ten aanzien van de verkeersveiligheid is de gemengde verkeersafwikkeling op gebiedsontsluitingswegen. Op veel wegen zijn echter wel suggestiestroken aanwezig, waardoor de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd is.