direct naar inhoud van 5.11 Geluid
Plan: Nieuw-Vennep Wilhelminahoeve
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGnwvWhmv0000-E001

5.11 Geluid

5.11.1 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

Op het nieuwe bedrijventerrein zullen nieuwe wegen worden aangelegd. Daarnaast wordt de bouw van een nieuw hotel mogelijk gemaakt.

Volgens de Wet geluidhinder (Wgh) dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd naar de geluidsbelasting van nieuwe wegen op bestaande en nieuwe geluidsgevoelige functies. Aan de overzijde van de Hoofdvaart is een bestaande woning gelegen (Hoofdweg 321-323). Omdat dit een geluidsgevoelige functie is, is hiervoor akoestisch onderzoek uitgevoerd. De ontsluitende interne weg zal worden aangesloten op de rotonde van de Valutaweg. Deze rotonde is reeds planologisch mogelijk gemaakt. Binnen het reconstructiegebied van de aansluiting van de nieuwe weg zijn geen bestaande geluidsgevoelige functies gelegen zodat reconstructieonderzoek achterwege kan blijven.

Het nieuw te bouwen hotel is volgens de Wgh geen geluidsgevoelige functie. Omdat rust in een hotel is gewenst, dient in verband met een goede ruimtelijke ordening een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden. In het kader van het bestemmingsplan voor het bedrijvenpark Nieuw-Vennep Zuid is reeds akoestisch onderzoek uitgevoerd14. Van dit onderzoek is gebruikgemaakt bij de bepaling van de akoestische situatie voor het nieuwe hotel.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wgh geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

Onderzoek

Het hotel is gelegen binnen de geluidszones van bestaande wegen zoals de Leimuiderweg (N207), de Hoofdweg, de Valutaweg en de Eurolaan. Uit het uitgevoerde akoestisch onderzoek blijkt dat het hotel buiten de 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de Leimuiderweg en de Hoofdweg is gelegen. Binnen de geluidszone van de nieuwe wegen is een woning gelegen.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek voor de Valutaweg, de Eurolaan en de wegen die mogelijk worden gemaakt binnen het plangebied is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 6.

Voor de gehanteerde verkeersgegevens wordt verwezen naar het uitgevoerde akoestisch onderzoek. Voor de intensiteit van de wegen op het bedrijvenpark is uitgegaan van een worstcasesituatie, de totale verkeersgeneratie van 1.500 mvt/etmaal. De berekeningen zijn uitgevoerd voor het toetsjaar 2020.

Nieuwe wegen ten opzichte van de bestaande woning.

Uit de berekeningen blijkt dat de 48 dB-contour ten gevolge van de nieuwe wegen op het bedrijvenpark op 19 m uit de as van deze wegen gelegen is. De bestaande bedrijfswoning is op grotere afstand gelegen. Deze woning ondervindt zodoende geen onaanvaardbare geluidsbelasting ten gevolge van de voorziene ontwikkelingen

Nieuwe geluidsgevoelige functie ten opzichte van gezoneerde wegen

Uit berekeningen blijkt dat de 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de Valutaweg op 74 m uit de as van de weg is gelegen. Indien het hotel op kleinere afstand uit de wegas wordt gerealiseerd, zal de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van het hotel worden overschreden.

Ten gevolge van het verkeer op de Eurolaan ligt de 48 dB-contour op 45 m uit de as van de weg. Indien het hotel dichter bij zal worden gerealiseerd, zal de voorkeursgrenswaarde worden overschreden.

Maatregelen bij overschrijding voorkeursgrenswaarden

De geluidsbelasting aan de gevel van het hotel kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.

Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Deze maatregelen zijn alleen mogelijk als de functie van de weg wordt gewijzigd. Dit stuit op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het herasfalteren met geluidsreducerend asfalt (SMA/ZOAB/ZSA-sd of een akoestisch vergelijkbaar wegdektype). Toepassen van geluidsarm asfalt stuit op overwegende bezwaren van financiële aard. Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard. Dergelijke schermen zijn niet inpasbaar.

Conclusie

Gelet op het feit dat een hotel geen geluidsgevoelige functie is, kan aangenomen worden dat bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde toch sprake zal zijn van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Om deze reden wordt geconcludeerd dat maatregelen om de geluidsbelasting te reduceren indien de voorkeursgrenswaarde overschreden wordt, redelijkerwijze niet in verhouding staan tot de verhoogde geluidsbelasting Wel dient de geluidswaarde binnen het hotel (binnenwaarde) in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB.

Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe wegen op het bedrijvenpark is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie aan de gevel van de bestaande woning. De Wgh staat de uitvoering van het plan dan ook niet in de weg.

5.11.2 Industrielawaai

Volgens de Wet geluidhinder moeten alle industrie- en bedrijventerreinen gezoneerd zijn als daar inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd die in belangrijke mate geluidshinder kunnen veroorzaken (zogenoemde A-inrichtingen). Rondom deze industrieterreinen dient een geluidszone te worden vastgesteld welke wordt vastgelegd in bestemmingsplannen. Buiten deze zone mag de geluidsbelasting als gevolg van het industrieterrein niet meer dan 50 dB(A) bedragen.

Onderzoek en resultaten

Ten noorden van het plangebied is het industrieterrein Spoorzicht gesitueerd waarvoor een geluidszone is vastgesteld. De geluidszone is opgenomen in het Streekplan Noord-Holland Zuid. Het plangebied ligt echter buiten de zone industrielawaai (in de Provinciale verordening en structuurvisie die op 16 februari 2010 door GS zijn vastgesteld zijn geen geluidszones van industrieterreinen opgenomen). Er worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies gerealiseerd. Ook worden met dit plan geen nieuwe bedrijven toegestaan die ernstige geluidshinder met zich mee brengen (de zogenoemde A-inrichtingen).

Conclusie

Dit plan wordt niet beperkt door industrielawaai.