Plan: | N207 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0394.BPGnwv00000000N207-E001 |
Wegvakken
De N207 is in de huidige situatie uitgevoerd met 2x1 rijstrook. Bij de reconstructie wordt één rijbaan met twee rijstroken toegevoegd. De gehele N207 wordt in de nieuwe situatie in het kader van Duurzaam Veilig, in lijn met het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan, gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg type I met een maximumsnelheid van 80 km/h op wegvakken. Ten oosten van de A4 is reeds sprake van 2x2 rijstroken. Om de capaciteit van de N207 vóór het kruispunt met de A4 en vóór de Leimuiderbrug te vergroten, wordt op het wegvak Weteringweg-A4 in beide richtingen één rijstrook toegevoegd, waardoor, samen met de aanwezige busstrook, twee 4-strooks rijbanen ontstaat en een 2x3-strookssituatie voor het reguliere verkeer. Hierdoor ontstaat voldoende bufferruimte voor afwikkelingsproblemen bij de Leimuiderbrug of de A4. De extra rijstrook wordt toegevoegd in de middenberm en is op basis van het vigerende bestemmingsplan reeds mogelijk. Zoals reeds aangegeven in paragraaf 1.3, wordt binnen het bestemmingsplan uitgegaan van een ongewijzigde situatie bij het kruispunt met de Weteringweg en de Leimuiderbrug.
Ter hoogte van de A4 is geen extra kunstwerk nodig, omdat de bestaande kunstwerken reeds ruimte bieden aan 2x4 rijstroken. De volle breedte van de kunstwerken zal in de nieuwe situatie worden benut.
Figuur 4.1 Aansluiting A4
Ten westen van de A4 wordt de verbreding aan de noordzijde gerealiseerd met een extra rijbaan met twee rijstroken. Bij de reconstructie van de N207 in de jaren '80 van de vorige eeuw is al rekening gehouden met de verdubbeling, waardoor het grondwerk voor deze realisatie al aanwezig is en de aanleg is reeds mogelijk op basis van het vigerende bestemmingsplan. Daardoor is ter plaatse van het viaduct met de Rijnlanderweg geen nieuw kunstwerk nodig. Wel dienen zowel voor de kruising van de HSL-spoorlijn als de Schiphollijn nieuwe kunstwerken in de vorm van viaducten te worden gerealiseerd voor de extra rijbaan. Na de kruising met de Schiphollijn buigt de N207 af in westelijke richting en wordt de verbreding aan de zuidzijde gerealiseerd. Verbreding aan de zuidzijde hangt samen met ontwikkelingen in Nieuw-Vennep (zoals bedrijventerrein Wilhelminahoeve tussen de Valutaweg, Hoofdvaart en N207), de aanwezigheid van de busverbinding van de Zuidtangent bij de Getsewoudweg en de beschikbare ruimte ter hoogte van de kruising van de IJweg.
Figuur 4.2 Kruispunt N205
Figuur 4.3 Kruispunt Valutaweg
Nieuwe kunstwerken zijn noodzakelijk voor de kruising van de N207 met de Hoofdvaart, de Nieuwerkerkertocht, de IJweg en de IJtocht. Na de kruising met de IJweg wordt de verbreding aan de noordzijde gerealiseerd, vanwege de aanwezige bebouwing aan de zuidzijde en om te anticiperen op een eventuele tweede Elsbroekerbrug. Vanwege de bebouwing aan de zijde van Hillegom is deze brug alleen aan de noordzijde mogelijk. Overigens valt een eventuele tweede Elsbroekerbrug buiten de scope van het bestemmingsplan. In de bestemmingslegging wordt echter wel geanticipeerd op de tweede brug, door de bestemming Verkeersdoeleinden in het volledige wegprofiel door te trekken tot aan de Ringvaart. Het bestemmingsplan maakt de realisatie van een wegprofiel met 2x2 rijstroken op dit wegvak echter niet direct mogelijk, doordat in de regels en de verbeelding door middel van het aangeven van de wegas een 2x1-situatie is geregeld. Het direct mogelijk maken van een 2x2-situatie is niet noodzakelijk voor de verkeersdoorstroming. Nut en noodzaak van deze verbinding maakt onderdeel uit van verkeersstudies naar de verbinding tussen het noordelijk deel van de Bollenstreek en de Haarlemmermeer en maakt derhalve geen onderdeel uit van de scope van onderhavig bestemmingsplan.
Kruispunten
De kruispuntvormgeving (aantal verlengde opstelstroken per richting) is opgenomen in de rapportage van DHV, zie Bijlage 2. De kruispuntvormgeving zoals weergegeven in hoofdstuk 4 van de studie is daarbij leidend.
In het bestemmingsplan wordt alleen de N207 opgenomen. Ook op kruispunten wordt het plangebied beperkt tot de N207 en worden de zijtakken niet opgenomen. Het kruispunt met de Weteringweg wordt niet aangepast en valt buiten de scope. De aanpassingen op de op- en afritten van de A4 worden meegenomen in het bestemmingsplan. Op de Valutaweg is een extra rijstrook noodzakelijk. Deze rijstrook is reeds aanwezig, maar nog niet opengesteld. Deze hoeft derhalve niet meegenomen te worden in het bestemmingsplan. Ter hoogte van de Getsewoudweg is een verbreding van de weg tussen de rotonde en de N207 noodzakelijk. Deze verbreding past binnen de vigerende verkeersbestemming en wordt derhalve niet in het onderhavige bestemmingsplan opgenomen. Aanpassing van de N205 ter hoogte van de N207 past reeds binnen de vigerende bestemming en wordt indien noodzakelijk meegenomen in de reconstructie van de N205.
Figuur 4.4 Valutaweg in westelijke richting (bron: Google Maps)