direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: N207
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGnwv00000000N207-E001

3.4 Gemeentelijk beleid

Toekomstvisie Haarlemmermeer 2015

In december 1997 is de Toekomstvisie Haarlemmermeer 2015 vastgesteld, waarin op hoofdlijnen de meest wenselijke toekomstige ontwikkeling is geformuleerd. Ook is deze visie gericht op een maximale differentiatie van dorpse, suburbane en stedelijke milieus. Het resultaat is in 2015: een gemeente met een herkenbaar en eigen gezicht, waarin iedereen goed kan wonen, werken en recreƫren. Dat betekent verdere economische groei, voldoende en gevarieerde woningen en voorzieningen, verbetering van het openbaar vervoer en behoud en versterking van natuur- en recreatiewaarden. Dat alles binnen een evenwichtige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente.

Contourennota Structuurvisie 2030

De Contourennota Structuurvisie 2030 is de eerste stap naar een integrale structuurvisie op een duurzame ontwikkeling van Haarlemmermeer. Het gaat hierbij om samenhang tussen ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen. De ambitie voor Haarlemmermeer in 2030 is:

  • sterk gevarieerd en de atypische stedelijkheid benuttend;
  • duurzaam en klimaatbestendig;
  • fysiek en sociaal verbonden met elkaar en met de omgeving;
  • en blijvend gepositioneerd als attractieve ontmoetingsplaats.

Om de ambities te bereiken zijn vier onderling samenhangende thema's gekozen: sociale duurzaamheid, water, mobiliteit en ruimtelijke transformatie. Betreffende het thema mobiliteit zijn er diverse doelstellingen opgesteld, waaronder het verbeteren van de autobereikbaarheid, een evenwichtige verdeling van mobiliteit, duurzaam mobiliteitsbeleid en het verbeteren van de relatie met de Bollenstreek en Zuid-Kennemerland. Bij de laatstgenoemde doelstelling wordt onder meer het tekortschieten van de capaciteit van de N207, de Bennebroekerweg en de N201 bij de aansluitingen op de A4 genoemd. Dit is een gevolg van een combinatie van groei van het bestemmingsverkeer, groei van het lokale verkeer in Haarlemmermeer en groei van het regionale doorgaande verkeer naar Zuid-Kennemerland en de Bollenstreek. In de Contourennota wordt ten doel gesteld om de oost-westroutes vanuit een breed verband helder te positioneren in de Toekomstvisie.

Nota Bereikbaarheid Haarlemmermeer 2002

De Nota Bereikbaarheid Haarlemmermeer (2002) bevat het vigerende gemeentelijke verkeersbeleid. In deze nota is op basis van een verkeersmodel een analyse gemaakt van mogelijke knelpunten. Hierin komt de N207 naar voren als mogelijk knelpunt. Vanuit het verkeersmodel wordt in de Nota Bereikbaarheid geconcludeerd dat capaciteitsvergroting van 2x1 naar 2x2 rijstroken voor de N207 na 2010 noodzakelijk is.