Plan: | N207 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0394.BPGnwv00000000N207-E001 |
Het plangebied van onderhavig bestemmingsplan loopt, zoals gesteld, 'van Ringvaart tot Ringvaart' en omvat het gedeelte van de N207 dat ligt in de provincie Noord-Holland binnen de gemeente Haarlemmermeer. De hele N207 binnen het plangebied is op basis van de richtlijnen van Duurzaam Veilig gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. In de huidige situatie is het eerste deel van de N207 (tussen de Weteringweg/Leimuiderbrug) en de westelijke aansluiting met de A4 uitgevoerd met 2x2 rijstroken en is ontworpen als een stroomweg, maar ingericht als een gebiedsontsluitingsweg type I met een maximumsnelheid van 80 km/h. Tussen de Weteringweg en de oostelijke aansluiting met de A4 heeft de N207 in beide richtingen een busstrook aan de buitenzijden van de weg. Deze busstroken worden met name gebruikt door de interlinerdienst van Amsterdam/Schiphol naar Alphen aan den Rijn en visa versa. De N207 kent hier een relatief brede middenberm.
Het viaduct over de A4 kent 2x2 rijstroken, maar is gedimensioneerd op een breder wegprofiel met een mogelijkheid voor 2x4 rijstroken.
![]() |
![]() |
Figuur 2.1 N207 ten oosten van de A4, zuidbaan in westelijke richting (bron: Google Maps) |
Figuur 2.2 Viaduct over de A4, noordbaan N207 in oostelijke richting (bron: Google Maps) |
Ten westen van de A4 is de N207 uitgevoerd als gebiedsontsluitingsweg type II met 2x1 rijstrook met een fysieke rijstrookscheiding. De N207 heeft een maximumsnelheid van 80 km/h. Tussen de aansluiting met de A4 en het viaduct van de Schiphollijn (de spoorlijn Leiden-Schiphol) is het grondwerk van de N207 al in de jaren '80 voorbereid op 2x2-rijstroken. Ook het viaduct van de Rijnlanderweg is hierop voorbereid. Juridisch-planologisch rust op het gehele wegprofiel van dit wegvak de bestemming verkeersdoeleinden en is realisatie op basis van de vigerende regeling reeds mogelijk. De N207 kruist op dit wegvak de Rijnlanderweg, HSL-spoorlijn en Schipholspoorlijn ongelijkvloers en buigt ten westen van de Schiphollijn af in zuidwestelijke richting. Tot de Schiphollijn volgt de N207 de rasterstructuur van de Haarlemmermeer. Het oorspronkelijke tracé van de N207 (voorheen 'secundaire weg 20') liep in een min of meer rechte lijn naar de Hoofdvaart in Nieuw-Vennep. Door de realisatie van het bedrijvenpark Nieuw-Vennep-Zuid was afbuiging van de N207 ten westen van de Schiphollijn noodzakelijk. Ter hoogte van deze afbuiging kruist de N207 de Valutaweg. Dit kruispunt is geregeld met verkeerslichten.
![]() |
Figuur 2.3 N207 in westelijke richting ter hoogte van de Rijnlanderweg
(bron: Google Maps)
Na de Valutaweg volgt de N207 de rasterstructuur van de Haarlemmermeer weer en voert in westelijke richting verder. De N207 kruist de watergangen Hoofdvaart en Nieuwerkerkertocht ongelijkvloers en heeft een aansluiting op de Getsewoudweg, nabij het busstation (P+R) van de Zuidtangent. Na de Getsewoudweg voert de N207 verder en kruist de IJweg ongelijkvloers, waarbij geen aansluiting op de IJweg is. Na de IJweg kruist de N207 de N205 gelijkvloers middels een met verkeerslichten geregeld kruispunt. Vervolgens kruist de N207 de watergang IJtocht. De N207 kent in de huidige situatie op het gehele tracé ten westen van de A4 2x1 rijstroken en is ingericht als een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/h. Na de N205 loopt de N207 door naar de Elsbroekerbrug, waar de begrenzing van het plangebied ligt. In de gemeente Hillegom voert de N207 nog 0,5 km door naar het kruispunt met de N208.
Op het gehele tracé heeft de N207 geen fietsvoorzieningen, omdat fietsverkeer een eigen netwerk kent binnen de Haarlemmermeer, dat door de centra van de diverse kernen loopt. Er bestaat derhalve geen verkeersrelatie voor fietsverkeer langs de N207.
Figuur 2.4 N207 binnen de wegenstructuur van de Haarlemmermeer