direct naar inhoud van 4.4 Verkeer
Plan: Hoofddorp - Huis van de Sport
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfdHuisvdesport-E001

4.4 Verkeer

Bereikbaarheid gemotoriseerd verkeer

Het plangebied zal worden ontsloten via een toegangsweg over het eigen terrein. Deze toegangsweg (eenrichtingsverkeer) zal van de Deltaweg naar de Nieuwe Molenaarslaan parallel aan de Bennebroekerweg lopen. Via de Nieuwe Bennebroekerweg wordt het verkeer naar de A4 richting Amsterdam of Leiden geleid.

Bereikbaarheid langzaam verkeer

Langs de Bennebroekerweg is een vrijliggend fietspad gelegen. Daarnaast is ten noorden van het plangebied een aansluiting met het langzaamverkeersnetwerk door de wijk Floriande. De inrichting van de wegen is conform de uitgangspunten van het concept Duurzaam Veilig. In de toekomst zal een nieuwe langzaamverkeersroute worden gerealiseerd vanuit Floriande via het Huis van de Sport over de Nieuwe Bennebroekerweg.

Bereikbaarheid openbaar vervoer

Ter hoogte van de Deltaweg en de Nieuwe Molenaarslaan zijn twee openbaarvervoershaltes. Hier halteren lijndiensten in de richting van Schiphol en het Spaarne Ziekenhuis.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In het MER en de onderliggende studie van Goudappel Coffeng is specifiek aandacht besteed aan de verkeersgeneratie door het Huis van de Sport en de verkeersafwikkeling tijdens pieksituaties. Uit de resultaten blijkt dat het verkeer van en naar het Huis van de Sport voldoende kan worden afgewikkeld. Daarbij is ook gekeken naar pieksituaties bij grootschalige evenementen in het Huis van de Sport.

Uit de verkeersstudie en het MER blijkt dat in de toekomst tijdens de ochtend- en avondspits sprake is van een knelpunt op het wegvak Bennebroekerweg tussen de Spoorlaan en de A4. Als gevolg van de nieuwe aansluiting op de A4 neemt het verkeer op dit weggedeelte - onafhankelijk van de ontwikkeling van Hoofddorp-Zuid - na 2012 sterk toe. Met name het kruispunt met de Rijnlanderweg kan deze extra verkeersstroom niet afdoende verwerken. Maar ook de relatief smalle weg zelf voldoet in de referentiesituatie niet meer aan de eisen die aan een dergelijke drukke weg worden gesteld. De gemeente heeft intussen initiatieven genomen om deze situatie op te lossen. Daarbij dient te worden opgemerkt dat uit het verkeersonderzoek blijkt dat een groot deel van het verkeer dat door het Huis van de Sport wordt gegenereerd, buiten de spitsperiodes plaatsvindt. Daarnaast zijn er alternatieve routes voorhanden (onder andere via de N205). De capaciteit op deze wegen is voldoende om de verkeersstroom van het Huis van de Sport te verwerken.

Voor een nadere analyse van de verkeerssituatie wordt verwezen naar het MER en de verkeersstudie van Goudappel Coffeng.

Parkeren

Uit de parkeerbalans blijkt dat ten behoeve van het Huis van de Sport in totaal 675 parkeerplaatsen noodzakelijk zijn. Deze parkeerplaatsen worden gerealiseerd binnen de bestemming 'Sport'. Voor een nadere onderbouwing van dit aantal wordt verwezen naar het MER.

Conclusie

Op basis van het voorgaande en de informatie uit het MER wordt geconcludeerd dat de realisatie van het Huis van de Sport niet zal leiden tot (verkeerskundig gezien) onaanvaardbare situaties.