Plan: | Schalkstad |
---|---|
Plannummer: | BP9080002 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP9080002-0003 |
Algemeen
De luchtkwaliteit is van belang voor de gezondheid van mens en dier en voor de kwaliteit van het milieu. In de Europese Unie zijn daarom grenswaarden afgesproken, waaraan de concentraties van een aantal stoffen vanaf bepaalde ingangsdata moeten voldoen. Die grenswaarden en regelgeving om ze tijdig te bereiken en te handhaven zijn in Nederland opgenomen in de Wet milieubeheer, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen.
Bij vaststelling of wijziging van een bestemmingsplan dient vast te staan dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit voldoen aan die eisen (als gevolg van art. 5.16 lid 1 en 2). Die gevolgen worden bepaald door de ontwikkelingen die worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan, via wijzigingen in gebruik en functies ten opzichte van de bestaande (toegestane) functies. Maatgevend is de met de veranderingen samenhangende groei van het autoverkeer en de daardoor veroorzaakte uitstoot van de stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10).
Uit de Wet milieubeheer volgt dat een voorgenomen ontwikkeling voldoet aan de regels voor de luchtkwaliteit als aannemelijk is dat de in bijlage 2 van de wet genoemde grenswaarden voor de luchtkwaliteit niet overschreden worden (art. 5.16 lid 1 onder a). Een ontwikkeling past ook binnen de regelgeving luchtkwaliteit als zij is opgenomen en omschreven als In Betekenende Mate (IBM) project in een nationaal programma (art. 5.16 lid 1 onder d). Hiermee is bedoeld het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), dat sinds 1 augustus 2009 van kracht is.
Luchtkwaliteit bestemmingsplan Schalkstad
Voor het plangebied Schalkstad en verschillende omringende bestemmingsplangebieden in Schalkwijk tezamen is een groot aantal ontwikkelingen gepland in het Programma Schalkwijk 2000+. Een integraal plan werd reeds in 1999 vastgelegd in het Uitvoeringsplan Schalkwijk 2000+, waarvan een gedeelte reeds is gerealiseerd.
Op dit moment staat nog niet vast voor welk deel en in welk tempo de eerder verwachte ontwikkelingen gerealiseerd zullen worden. In de structuurvisie Schalkstad en de onderliggende vormvrije m.e.r.-beoordeling uit 2012 wordt van een beduidend geringer programma uitgegaan.
In bestemmingsplan Schalkstad wordt vooralsnog uitgegaan van een situatie, waarin geen van deze ontwikkelingen plaatsvinden. Realisatie van delen van het ontwikkelingsprogramma zal via aparte procedures plaatsvinden. Zonder de uitvoering van dit programma is sprake van een consoliderend bestemmingsplan.
Monitoringstool
Om een beeld te krijgen van de bestaande en te verwachten luchtkwaliteit in het gebied is de zogeheten NSL-Monitoringstool geraadpleegd (zie www.nsl-monitoring.nl). In de onderliggende verkeersmodelgegevens van de monitoringtool zijn alle bekende lopende en toekomstige projecten en ontwikkelingen in en rond Haarlem en regio verwerkt, inclusief die in het kader van Schalkwijk 2000+.
De hoogst belaste wegen binnen of nabij het plangebied zijn delen van de Europaweg, Briandlaan, Groningenlaan, Aziëweg, en (indirect) de Amerikaweg. De monitoringtool geeft aan dat van de genoemde wegen de hoogste concentraties in de rekenjaren 2011, 2015 (ingangsjaar grenswaarde NO2) en 2020 optreden langs de Europaweg. De hoogst voorkomende waarden zijn 31 µg/m3 als jaargemiddelde voor NO2 en 26 µg/m3 als jaargemiddelde voor fijnstof PM10. Deze hoogste waarden worden bereikt in 2011 en nemen daarna af. Er is daarmee nergens in of nabij het plangebied sprake van overschrijdingen (of benadering van) de grenswaarden voor NO2 of fijnstof (40 µg/m3 als jaargemiddeld). Met 26 µg/m3 als jaargemiddelde voor fijnstof wordt ook voldaan aan de zogeheten 'dagnorm'. Hieraan wordt immers volgens wettelijk vastgelegde omrekening voldaan beneden 31,2 µg/m3 als jaargemiddelde.
Opgemerkt wordt dat de aangegeven maximale concentraties nog een overschatting vormen voor die in een consoliderende situatie. Dit omdat in de verkeerscijfers onder het monitoringtool wel met ontwikkelingen in Schalkstad rekening is gehouden. Aangezien de concentraties van relevante stoffen voldoen aan de grenswaarden uit de Wet milieubeheer, voldoet bestemmingsplan Schalkstad aan de regelgeving voor de luchtkwaliteit.
Vermelding als IBM-project in het NSL
In het NSL is een aantal omvangrijke ontwikkelingen beschreven die een relevante ('In Betekenende Mate/IBM") invloed op de luchtkwaliteit kunnen hebben. Bij de vaststelling van het NSL is op grond van berekeningen met de monitoringtool vastgesteld dat inclusief deze ontwikkelingen tijdig voldaan zal worden aan de grenswaarden. Uit artikel 5.16 lid 1 d van de Wet milieubeheer volgt dat een dergelijke beschreven ontwikkeling bij de ruimtelijke besluitvorming niet opnieuw getoetst hoeft te worden aan de regelgeving luchtkwaliteit zolang zij de beschreven omvang niet te boven gaat.
Haarlem heeft het totaal van voorziene ontwikkelingen in heel Schalkwijk in het kader van Schalkwijk 2000+ (uitgebreid met Slachthuisbuurt Zuid) in het NSL ingebracht als één IBM-project (nummer 718). Dit omvat ook ontwikkelingen in Schalkstad.
Deze bij opstelling van het NSL voorziene ontwikkelingen binnen dit IBM-project zijn verwerkt in het Monitoringtool via de invoergegevens van het verkeersmodel over arbeidsplaatsen en woningen. Het plan(gebied) Schalkstad maakt deel uit van dit IBM-project. Daarom geldt ook zonder directe, afzonderlijke toetsing aan de grenswaarden dat voldaan wordt aan de regelgeving luchtkwaliteit.
Conclusies
Omdat wordt voldaan aan de grenswaarden luchtkwaliteit en ook omdat het plangebied Schalkstad deel uitmaakt van het IBM-project 718 in het NSL, geldt dat voldaan wordt aan de regelgeving luchtkwaliteit. Uit oogpunt van luchtkwaliteit is er daarom geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.