direct naar inhoud van 4.12 Externe veiligheid
Plan: Schalkstad
Plannummer: BP9080002
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP9080002-0003

4.12 Externe veiligheid

Met betrekking tot externe veiligheid is de Circulaire Risico Normering Vervoer Gevaarlijke stoffen (RNVGS) van toepassing, aangezien over de Italiëlaan
1 maal per 2 weken doorgaand LPG-transport plaatsvindt. Het invloedsgebied van het maatgevende scenario van dit wegtransport valt over het plangebied. Daarnaast is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) van toepassing. Het noordelijke deel van het plangebied valt net binnen de 1% letaliteitscontour van de Hd-aardgasgasleiding (140 meter voor een 12 inch leiding) die eveneens loopt langs de Italiëlaan. De eerste bebouwing staat op ongeveeer 180 meter van de gasleiding.

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP9080002-0003_0009.jpg"

Afbeelding 6 Ligging gasleiding ten noorden van het plangebied

Zowel in het Bevb als in de Circulaire RNVGS, is een normering opgenomen. Deze normering wordt uitgedrukt in een groepsrisico (GR) en een plaatsgebonden risico (PR). Het PR is de kans per jaar op overlijden van een individu die zich continu en onbeschermd op een bepaalde plaats bevindt, als gevolg van een calamiteit met gevaarlijke stoffen. Deze grenswaarde resulteert in een afstand die in acht moet worden genomen tussen risicovolle activiteiten met gevaarlijke stoffen en (beperkt) kwetsbare objecten. Onder andere woningen (en kantoren) worden in de regelgeving beschouwd als (beperkt) kwetsbare objecten. De grenswaarde voor het PR in nieuwe situaties is de contour (afstand vanaf de risicobron) waar een PR geldt van 1 op de 1.000.000. Het GR is de kans op gelijktijdig overlijden van een groep mensen als gevolg van een calamiteit met gevaarlijke stoffen. Voor het groepsrisico bestaat geen harde grenswaarde. Wel bestaat er een referentie (oriëntatiewaarde). Naarmate deze oriëntatiewaarde wordt benaderd, bereikt of overschreden vraagt dat bij een bestuurlijke verantwoording meer aandacht. In dat geval moet het bestuur van de gemeente Haarlem de hoogte en de toename van het groepsrisico verantwoorden.

Toetsing aan het plaatsgebonden risico

Het bestemmingsplan Schalkstad voldoet aan de veiligheidseis dat geen kwetsbare objecten aanwezig zijn, dan wel geprojecteerd zijn binnen de vrijwaringzone van de aardgasleiding (Besluit externe veiligheid buisleidingen, artikel 11 (plaatsgebonden risico) en artikel 14 (bouwwerken in de vrijwaringszone). Aangezien de wettelijke grenswaarde van het plaatsgebonden risico binnen de vrijwaringzone ligt, is het basisbeschermingsniveau van de individuele burger hierdoor gewaarborgd.

De plaatsgebonden risicocontour vanwege het LPG-transsport valt op de weg zelf, zodat er zich geen (geprojecteerde) kwetsbare objecten binnen de contour zullen bevinden.

Verantwoording van het groepsrisico

Overeenkomstig artikel 12 van het Besluit externe veiligheid buisleidingen geldt voor het bestemmingsplan Schalkstad ook een verantwoordingsplicht van het groepsrisico. Daar het groepsrisico groter is dan 0,1 x de oriëntatiewaarde, maar, omdat het een consoliderend plan is zonder toevoeging van functies of gebouwen, niet toeneemt ten opzichte hiervan, moeten bij het plan vermeld worden:

  • 1. De aanwezige dichtheid van personen in het invloedsgebied voor en na de vaststelling van het bestemmingsplan.
  • 2. Het groepsrisico op het tijdstip van vaststelling van het bestemmingsplan en de bijdrage van de in het besluit toegelaten kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten aan de hoogte van het groepsrisico.
  • 3. De vergelijking van het groepsrisico met de oriëntatiewaarde.
  • 4. Onderzochte alternatieven voor ruimtelijke ontwikkelingen die resulteren in een lager groepsrisico.
  • 5. De mogelijkheden een ramp door een ongeluk met de aardgasleiding respectievelijk een BLEVE-scenario vanwege het LPG-transport te bestrijden en de omvang van de ramp te beperken.
  • 6. De mogelijkheden van personen in het invloedsgebied van de aardgasleiding om zich in veiligheid te brengen als de ramp optreedt. Voor de onderdelen 4 en 5 is conform het Bevb en de Circulaire advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Kennemerland.

Beschouwing van deze elementen levert de volgende gegevens op:

  • 1. Het aantal personen voor en na het besluit wijzigt niet omdat het een consoliderend plan betreft.
  • 2. Het bestaande groepsrisico bedraagt net iets meer dan 0,1 maal de oriëntatiewaarde.
  • 3. Thans is het groepsrisico net boven de 0,1 maal de oriëntatiewaarde. Dit wijzigt niet, omdat er geen toevoeging van bebouwing of functies geprojecteerd is.
  • 4. Aangezien dit een consoliderend plan betreft zonder significante veranderingen of uitbreidingen, zijn lopende de planvorming geen ruimtelijke alternatieven onderzocht.
  • 5. De Veiligheidsregio Kennemerland heeft in het Veiligheidsadvies Brandweer Kennemerland van 24 augustus 2012 aangegeven de bestrijdbaarheid van een ramp respectievelijk de zelfredzaamheid van de in het plangebied aanwezige personen als “goed” te beoordelen. De planvorming geeft geen aanleiding tot het stellen van nadere eisen.
  • 6. Idem.

Op basis van bovenstaande elementen moet het bevoegd gezag het groepsrisico vanwege dit bestemmingsplan verantwoorden. Het bestaande groepsrisico is laag te noemen is, en wijzigt niet vanwege het conserverende karakter van dit bestemmingsplan. Het groepsrisico wordt verantwoord geacht, waarmee het bestemmingsplan uitvoerbaar is.